SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Jumaat, 2 Julai 2010

SUDAH JATUH DITIMPA TANGGA

Pada tulisan saya dua hari yang lepas saya ada menceritakan kehampaan saya apabila bahan yang saya bina selama 8 jam hilang begitu saja selepas tersilap menyimpan data dan mengikut prosidur yang betul semasa menggunakan komputer. Beberapa langkah telah saya laksanakan, pertama menghantar komputer meja saya untuk dibaiki, melakukan bakcup bahan dari pendrive ke cd, membuat bakcup bahan post mortem ke dalam pendrive tetapi ketentuan Allah melebihi segala-galanya, dan terkini bahan yang saya simpan dalam kerja mengemaskini bahan ke dalam power pointpun lesap dengan sekelip mata. Timbul pula masalah baru apabila laptop yang selama ini saya perasan tidak stabil dan sering terpadam sendiri. Betullah kata pepatah Melayu ada mengatakan sudah jatuh ditimpa tangga. Semuanya berlaku dalam masa yang sama atau dalam dua tiga hari kebelakangan ini ,situasi ini menuntut saya bersabar dalam menerima dugaan Allah dan banyak beristigfar.
         Kejadian semalam menuntut saya bersabar lagi, apabila dalam sehari laptop saya terpadam lebih kurang 8 kali termasuk bahan dalam power point hilang untuk kedua kalinya dan nasib saya baik kerana kesilapan yang lalu mengajar saya dan saya sudah membuat backup hasil kerja di dalam pendrive dan berkali-kali  pula saya mencari fail saya tersimpan, namun semua tindakan saya lakukan menghampakan. Akhirnya saya bertekad apabila balik ke rumah wayar adopter pengecas bateri akan saya potong, saya dah tak kisah kerana saya ingin mengetahui kenapa laptop saya meragam. Apabila saya potong, barulah terjawab  puncanya, apa tidakmya wayar di dalamnya sudah terbakar dan hampir putus. Saya membuat keputusan untuk ke Yik Fong Ipoh untuk mencari adopter baru . Tambahan pula saya menjadi warden hari ini dan saya berjumpa Cikgu Faizal dan memaklumkan hasrat saya ke Ipoh dan sekurang-kurangnya jika ada sesuatu berlaku di asrama, insyaAllah Cikgu Faizal akan bertindak. Saya bertolak ke Ipoh selepas menjamah hidangan makan malam di dewan makan asrama dan itu meruoakan tugas seorang warden untuk membuat laporan makanan yang disajikan kepada penghuni asrama putra dan puteri. Setelah selsai saya bertolak ke Ipoh dan akhirnya , saya berjumpa dua buah kedai yang menjual adopter tersebut dan salah sebuah kedai tersebut menawarkan harga  RM 185.00 dan sebuah kedai lagi menawarkan harga RM 95.00 untuk harganya. Saya tertarik membeli  adopter berharga RM 95.00 dan setelah ditawar harganya diturunkan RM 5.00 menjadi RM 90.00 dan sebagai pengguna yang bijak saya membuat keputusan untuk membeli harga adopter termurah dan berkulaiti. Harganya sedemikian rupa kerana tanpa wayar utama ke laptop kerana wayar berkenaan masih baik lagi

Pada hari ini, objektif utama saya adalah untuk memperlihatkan kesalahan yang dilakukan oleh pelajar saya kerana selagi saya tidak melakukannya selagi itu saya tidak berpuas hati, sekali lagi nasib saya dirundung malang kerana arus eletrik pula tidak berfungsi di dalam kelas 5B, hebatnya cabaran-Mu ya Allah. Namun, saya tidak berputus asa kerana usaha yang baik ini banyak impaknya kepada pelajar saya. Akhirnya, saya berjaya memperlihatkan masalah pelajar sepanjang menjawab soalan PPT 2010, cuma saya tidak dapat memaparkan bahan yang telah saya hasilkan. Oleh seba itu, pelajar yang membaca info ini terutama pelajar 5B, saya cuba sedaya upaya untuk memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda dan cuba balas segala usaha saya ini dengan belajar bersungguh-sungguh, melakukan kerja yang diberikan dengan cara yang terbaik dan saya amat terkilan jika hasil kerja anda ibarat melepas batuk ditangga. Kepada pelajar-pelajar yang namanya sudah ada dalam daftar kamus di memori saya sila ambil perhatian, sikap sabar saya ada hadnya dan jangan sampai saya mengambil tindakan untuk mengubah sikap kamu yang pasif. Biarlah hubungan kita sentiasa dalam keadaan baik selalu. Saya sayang kamu semua.

Tiada ulasan: