PANITIA BAHASA MELAYU DENGAN KERJASAMA PERSATUAN BAHASA MELAYU SMKA SULTAN AZLAN SHAH, 32600 BOTA, PERAK DARUL RIDZUAN.
KERTAS
KONSEP
BAHAS
BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN SEKOLAH MENENGAH
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA
1.0 PENGENALAN
Perbahasan
sesuatu usul di Parlimen menjadi model kepada bentuk Perbahasan Ala Parlimen
yang diperkenalkan oleh KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA.
Dalam situasi sebenar di Parlimen, pihak
Kerajaan akan mengemukakan usul untuk dibentang dan dibahaskan. Usul tersebut
merupakan cadangan yang berbentuk dasar kerajaan yang akan dilaksanakan di
dalam negara. Wakil Rakyat daripada Pihak Kerajaan hendaklah mengemukakan hujah
untuk menyokong usul tersebut manakala Wakil Rakyat daripada pihak Pembangkang
pula akan mencadangkan pihak dewan untuk menolak usul berdasarkan hujah yang
telah diberi. Setelah perdebatan tersebut selesai dihujahkan maka pengundian
pula dilakukan. Ahli Dewan terdiri daripada semua Wakil Rakyat (Parlimen)
seluruh negara akan membuat pengundian sama ada menerima atau menolak usul
Kerajaan tersebut. Usul kerajaan akan diterima sekiranya disokong oleh
sekurang-kurangnya dua pertiga daripada Ahli Dewan. Sekiranya sokongan (undi)
yang diterima kurang daripada dua pertiga daripada Ahli Dewan maka usul
tersebut akan ditolak dan dengan sendirinya pihak Kerajaan tiada mandat untuk
melaksanakannya.
Perdebatan / perbahasan di Parlimen
seperti yang dijelaskan di atas menjadi model atau contoh. Bahas Ala Parlimen
merujuk bentuk perbahasan sesuatu usul (cadangan) di Parlimen (Dalam hal
ini dirujuk Parlimen Malaysia). Dalam membahaskan sesuatu usul, pihak Kerajaan
yang diketuai oleh YAB Perdana Menteri dan dibantu oleh dua menteri lain
hendaklah membawa usul tersebut dan menterjemahkannya kepada beberapa isu untuk
dibahaskan. Seterusnya mereka mengemukakan hujah, fakta serta contoh perihal
sebab usul tersebut hendak dikemukakan dan seterusnya dilaksanakan di dalam
negara sekiranya mendapat mandat 2/3 Ahli Dewan. Pihak Pembangkang (yang
diketuai oleh Ketua Pembangkang) pula akan menterjemahkan usul (melalui
persepsi berlainan) dan cuba menghujah, memberi fakta dan contoh bantahan secara
bersopan dan menjawab sebab usul tersebut harus ditolak. Setelah sesuatu usul tersebut selesai
diperdebatkan barulah Yang Dipertua Dewan mendapatkan pengundian. Dalam
Pertandingan Bahas Ala Parlimen ini pengundian sebenarnya tidak berlaku tetapi
keputusannya ditentukan oleh Hakim Bahas. Keputusan hendaklah diumumkan oleh
Yang Dipertua Dewan seperti pengumuman
yang dibuat oleh Yang DiPertua Dewan Rakyat dalam Persidangan Dewan Rakyat / Parlimen.
Yang DiPertua Dewan akan mengumumkan
keputusan perbahasan seperti berikut :
Diumumkan bahawa usul yang dibentang dan dibahaskan tadi,
diterima
ATAU
Diumumkan
bahawa usul yang dibentang dan dibahaskan tadi, ditolak
2.0 OBJEKTIF
2.1
Memperkenalkan
satu format perbahasan yang menarik dan mencabar kepada murid-murid sesuai dengan
institusi persekolahan sebagai pusat kecemerlangan.
2.2 Bagi melahirkan murid-murid yang bakal
menjadi pemimpin yang berani dan berfikiran tajam serta mempunyai kemahiran hujah
secara spontan.
2.3 Melahirkan murid-murid yang berkemahiran
mengutarakan hujah-hujah yang bernas dan teratur.
3.0 NASIONAL
3.1
Banyak
pihak semakin mempertikaikan kemenjadian murid di sekolah menengah berkaitan
dengan keterampilan diri. Menyedari
hakikat itu, usaha harus dilakukan supaya sekolah dapat dijadikan medan bagi membina keterampilan
diri murid sebagai seorang yang berani mengemuka dan mempertahankan pendapat
tersebut.
3.2
Kemahiran
berhujah secara spontan yang diutamakan melalui format bahas ala parlimen lebih
sesuai dan tepat dalam usaha kerajaan untuk melahirkan murid-murid yang pintar
dan cerdas dari segi kebolehan mental yang membolehkan mereka bertindak secara
aktif, kreatif, dan kritis.
4.0
NAMA
Pertandingan ini dinamakan Pertandingan Bahas Bahasa Melayu Ala Parlimen
5.0
FORMAT
5.1
Satu
pasukan bahas yang mewakili sekolah dianggotai oleh lima orang pembahas dari
sekolah yang sama.
5.2
Pasukan
yang mengemukakan usul dikenali sebagai Pasukan Kerajaan akan bertanding dengan
Pasukan Pembangkang.
5.3
Pembahas
pertama daripada pihak kerajaan akan disebut YAB Perdana Menteri, manakala
empat orang lagi pembahas dalam pasukan tersebut akan disebut sebagai YB
Menteri Kedua, YB Menteri Ketiga, YB Menteri Keempat, dan YB Menteri Kelima.
Pembahas pertama daripada pihak pembangkang akan disebut sebagai YB Ketua
Pembangkang, manakala empat orang lagi pembahas dalam pasukan tersebut akan
disebut sebagai YB Pembangkang Kedua, YB Pembangkang Ketiga, YB Pembangkang
Keempat dan YB Pembangkang Kelima.
5.4
Peruntukan
masa dan giliran berbahas bagi kedua-dua pasukan adalah seperti berikut :
|
KERAJAAN
|
PEMBANGKANG
|
MASA
|
|
1
|
Pertama
|
2
|
Pertama
|
8-10 minit
|
3
|
Kedua
|
4
|
Kedua
|
8-10 minit
|
5
|
Ketiga
|
6
|
Ketiga
|
8-10 minit
|
|
Ke empat
dan Kelima
|
|
Keempat dan
Kelima
|
1 minit
|
8
|
Ucapan
Menggulung
Pertama/Kedua
|
7
|
Ucapan
Menggulung
Pertama/Kedua
|
4 minit
|
5.5
Pembahas
pertama daripada kedua-dua pasukan akan hanya mengutarakan satu hujah,
manakala pembahas kedua daripada kedua-dua pasukan akan mengutarakan dua
hujah. Pembahas ketiga daripada kedua-dua pasukan tidak mengutarakan
hujah-hujah yang baharu. Tugas mereka adalah untuk membidas hujah pasukan
lawan. Tugas pembahas keempat dan
kelima adalah untuk mencelah pembahas pihak lawan yang sedang berhujah. Masa
yang diperuntukan untuk celahan ini maksimum
satu minit sahaja dengan keizinan Yang DiPertua Dewan Rakyat
5.6
Semasa
satu pihak berhujah, ahli pasukan lawan boleh memohon ‘Izin Laluan’. Pembahas
ini boleh menerima atau menolak izin laluan daripada pihak lawan. Pembahas boleh menerima dua izin laluan
5.7
Selepas semua pembahas berhujah, pembahas pertama atau
pembahas kedua daripada kedua-dua pasukan akan memberi ucapan penggulungan
dimulai oleh pasukan pembangkang dan diikuti oleh pasukan kerajaan.
6.0
KELAYAKAN
6.1
Pertandingan
ini adalah terbuka kepada semua murid tingkatan satu hingga tingkatan lima,
sekolah-sekolah menengah harian yang berumur tidak melebihi 18 tahun
pada tahun pertandingan tidak termasuk Maktab Rendah Sains Mara dan Sekolah Berasrama
Penuh.
6.2
Setiap
sekolah hanya dibenarkan menghantar satu pasukan untuk pertandingan tersebut.
6.3
Sebuah
sekolah hanya boleh diwakili oleh pelajar yang sedang belajar di sekolah
tersebut.
7.0
PENGHAKIMAN
7.1
Semua
pertandingan akan diadili oleh panel hakim yang terdiri daripada tiga atau lima orang hakim. Lima orang hakim diwajibkan di peringkat
kebangsaan.
7.2
Taklimat kepada panel hakim diberi sekurang-kurangnya 30
minit sebelum perbahasan bermula.
7.3
Setiap sekolah dikehendaki menghantar sekurang-kurangnya
seorang hakim bahas Bahasa Melayu ke pertandingan peringkat zon / daerah / negeri.
7.4
Seseorang hakim tidak boleh mengadili pertandingan yang melibatkan
sekolahnya sendiri.
7.5
Kemenangan tidak diperoleh dengan cara pengiraan jumlah
markah. Pasukan bahas yang mendapat undi majoriti daripada panel hakim (sistem
juri) dipilih sebagai pemenang. Para hakim tidak dibenarkan berbincang untuk
memilih pasukan yang menang.
7.6
Selepas selesai perbahasan, ketua hakim akan mengumpulkan
dan merumuskan borang keputusan dan menyerahkan kepada Yang Dipertua Dewan
untuk mengumumkan keputusan perbahasan.
7.7
Keputusan
bagi menentukan pembahas terbaik berdasarkan majoriti. Sekiranya keputusan majoriti tidak dicapai,
ketua hakim akan menentukan pembahas terbaik.
7.8
Keputusan
panel hakim adalah muktamad.
8.0
TATACARA
PERBAHASAN
8.1
Pengendalian Perbahasan
8.1.1
Usul
perbahasan akan diberi kepada pasukan yang bertanding sekurang-kurangnya dua
minggu sebelum bermulanya pertandingan.
8.1.2
Cabutan
undi akan dijalankan di bilik urus setia untuk menentukan usul, pihak kerajaan
dan pembangkang dan lawan masing-masing
sebelum pertandingan.
8.1.3
Setelah
mengetahui kedudukan mereka, pasukan-pasukan yang terlibat akan dikuarantinkan
di bilik persediaan masing-masing selama 1 (satu) jam.
8.1.4
Hanya para pelajar dalam pasukan itu yang dibenarkan berada di dalam bilik
persediaan. Pihak lain seperti guru penasihat / jurulatih / ahli keluarga / penyokong
dilarang berada di bilik persediaan
semasa pasukan dikuarantinkan.
8.1.5
Hanya bahan cetak sahaja dibenarkan dibawa masuk ke dalam
bilik kuarantin.
8.1.6
Pasukan bahas dikehendaki berada di bilik pertandingan /
perbahasan lima minit sebelum perbahasan bermula supaya pertandingan dapat
dijalankan dengan lancar. Pasukan yang didapati melanggar peraturan ini akan
dibatalkan penyertaannya.
8.1.7
Setiap pembahas yang akan menyampaikan hujah diwajibkan keluar dari tempat duduknya dan berada di tempat yang disediakan.
8.2
Peranan Yang Dipertua Dewan.
8.2.1
Yang
Dipertua Dewan akan membaca ringkasan peraturan perbahasan dan memperkenalkan
penjaga masa, panel hakim, dan pembahas-pembahas.
8.2.2
Yang
Dipertua Dewan tidak dibenar membuat komen tentang usul perbahasan ataupun
pembahas - pembahas yang sedang bertanding.
8.2.3
Yang
Dipertua Dewan akan memastikan bahawa hakim telah bersedia sebelum menjemput
pembahas untuk berucap.
8.2.4
Yang
Dipertua Dewan mempunyai kuasa untuk membenarkan celahan oleh pembahas keempat dan kelima
sepanjang sesi perbahasan. (Setiap pasukan hanya dibenarkan membuat celahan
sebanyak 2 (dua) kali sepanjang sesi perbahasan)
8.2.5
Yang
Dipertua Dewan akan mengumumkan keputusan pertandingan.
8.3 Peranan
Penjaga Masa
8.3.1
Penjaga
masa hendaklah memastikan bahawa lapan minit diperuntukkan untuk
pembahas berhujah dan empat minit untuk ucapan penggulungan. Masa akan
diambil kira dari permulaan pembahas berhujah.
8.3.2
Penjaga
masa akan membunyikan loceng sekali pada akhir minit kedua dan akhir minit
kelapan untuk menandakan bahawa ruang terbuka kepada pasukan lawan membuat izin
laluan dan celahan. Loceng akan dibunyikan
dua kali pada minit kesepuluh sebagai tanda bahawa masa untuk pembahas
berhujah telah tamat.
8.3.3
Bagi
ucapan penggulungan, penjaga masa hendaklah memastikan bahawa kedua-dua pasukan
diberi masa tiga minit sebagai masa persediaan sebelum pasukan-pasukan
tersebut membuat penggulungan.
8.3.4
Pada
minit ketiga masa penggulungan, penjaga masa akan membunyikan loceng amaran dan
pada minit keempat loceng dibunyikan dua kali menandakan masa telah tamat untuk
pembahas.
8.4 Larangan
8.4.1
Isu
sensitif yang berkaitan dengan agama, perkauman dan menyentuh peribadi
seseorang adalah dilarang.
8.4.2
Penggunaan
ayat-ayat Al-Quran dan hadis untuk mengukuhkan hujah adalah dilarang sama
sekali.
8.5 Peranan
Pembahas
Pembahas
Pertama Kerajaan (Perdana Menteri) 8-10 Minit
8.5.1
Tugas pertama Perdana Menteri adalah untuk memberi
definisi atau penakrifan terhadap usul yang dibentangkan dalam perbahasan
tersebut.
8.5.2
Tugas kedua adalah untuk menyatakan pendirian pihak
kerajaan berhubung dengan usul yang dibentangkan.
8.5.3
Tugas ketiga Perdana Menteri adalah untuk menyatakan
strategi pihak Kerajaan dan peranan yang akan dilakukan oleh Menteri-menteri
yang lain bagi mengukuhkan pendirian pihak kerajaan.
8.5.4
Tugas keempat Perdana Menteri adalah untuk mengemukakan
satu hujah dan memberi huraian / fakta untuk menyokong usul yang telah
dibentangkan oleh pihak kerajaan.
8.5.5
Tugas kelima Perdana Menteri adalah untuk mempertegaskan
pendirian pihak Kerajaan bagi menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.6
Perdana Menteri boleh menerima dan memohon izin laluan
dan menerima celahan pada masa yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas
Pertama Pembangkang ( Ketua Pembangkang ) 8-10 Minit
8.5.7 Tugas
pertama Ketua Pembangkang adalah untuk menyatakan pendirian pihak pembangkang
sama ada bersetuju dan menerima definisi usul yang telah diberikan oleh pihak
kerajaan atau menolak definisi tersebut. Sekiranya pihak pembangkang menolak
definisi tersebut.Mereka boleh mengemukakan definisi mengikut takrifan mereka.
8.5.8 Tugas kedua Ketua Pembangkang adalah untuk
membidas hujah yang telah dikemukakan
oleh Perdana Menteri (Pembahas Pertama Kerajaan).
8.5.9 Tugas ketiga Ketua Pembangkang adalah untuk
menyatakan pendirian pihak pembangkang berhubung dengan usul yang diperdebatkan
dalam perbahasan tersebut.
8.5.10 Tugas keempat Ketua Pembangkang adalah untuk
menyatakan strategi pihak pembangkang dan peranan yang akan dilakukan oleh
pembangkang-pembangkang yang lain bagi mengukuhkan pendirian pihak pembangkang.
8.5.11 Tugas kelima ketua pembangkang adalah untuk
mengemukakan satu hujah dan memberi huraian / fakta berdasarkan pendirian pihak
pembangkang.
8.5.12 Tugas keenam Ketua Pembangkang adalah untuk
mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.13 Ketua Pembangkang boleh menerima dan memohon
izin laluan dan menerima celahan pada masa yang dibenarkan berbuat
demikian.
Pembahas Kedua Kerajaan ( Menteri Kedua) 8-10 Minit
8.5.14 Tugas pertama
Menteri Kedua adalah untuk menyatakan pendirian pihak kerajaan sama ada bersetuju
dan menerima definisi baharu yang telah diberikan oleh pihak pembangkang atau
menolak definisi tersebut. Sekiranya pihak kerajaan menolak definisi semula
oleh pihak pembangkang, Menteri Kedua hendaklah memberi penegasan tentang
definisi yang telah dikemukakan oleh Perdana Menteri sebelum ini.
8.5.15 Tugas
kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Ketua Pembangkang.
8.5.16 Tugas
ketiga adalah untuk mengemukakan dua hujah dan memberi huraian / fakta untuk
menyokong usaha yang telah dibentangkan oleh pihak kerajaan.
8.5.17 Tugas
keempat Menteri Kedua adalah untuk mempertegas pendirian pihak kerajaan bagi
menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.18 Menteri
Kedua boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada
masa yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas
Kedua Pembangkang (Pembangkang Kedua) 8-10 Minit
8.5.19 Tugas pertama Pembangkang
Kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh menteri kedua.
8.5.20 Tugas kedua Pembangkang
Kedua adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Perdana Menteri.
8.5.21 Tugas ketiga Pembangkang
Kedua adalah untuk mengemukakan dua hujah dan memberi huraian / fakta untuk
menyokong usaha yang telah dibentangkan oleh pihak pembangkang.
8.5.22 Tugas keempat Pembangkang
Kedua adalah untuk mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan
usul yang telah dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.23 Pembangkang Kedua
boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada masa
yang dibenarkan berbuat demikian.
Pembahas Ketiga Kerajaan (Menteri Ketiga) 8-10 Minit
8.5.24 Tugas pertama Menteri Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah
dikemukakan oleh pembangkang kedua.
8.5.25 Tugas kedua Menteri Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah dikemukakan
oleh Ketua Pembangkang.
8.5.26 Tugas ketiga Menteri Ketiga
adalah memperkukuh usul yang telah dibawa oleh pihak kerajaan dan mempertegas
pendirian pihak kerajaan bagi menyokong usul yang telah dibentangkan.
8.5.27 Menteri Ketiga boleh menerima
dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada masa yang dibenarkan
berbuat demikian.
Pembahas
Ketiga Pembangkang (Pembangkang Ketiga) 8-10 Minit
8.5.28 Tugas pertama Pembangkang
Ketiga adalah untuk membidas hujah yang
telah dikemukakan oleh Menteri ketiga.
8.5.29 Tugas kedua Pembangkang Ketiga
adalah untuk membidas hujah yang telah
dikemukakan oleh Menteri Kedua.
8.5.30 Tugas ketiga Pembangkang
Ketiga adalah untuk membidas hujah-hujah yang telah dikemukakan oleh
Perdana Menteri.
8.5.31 Tugas keempat Pembangkang
Ketiga adalah untuk memperkukuh usul berdasarkan fakta-fakta pihak pembangkang
dan mempertegas pendirian pihak pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
8.5.32 Pembangkang
Ketiga boleh menerima dan memohon izin laluan dan menerima celahan pada
masa yang dibenarkan berbuat demikian.
8.6 PERANAN
PENGGULUNG
Penggulung Pihak
Pembangkang ( Pembahas Pertama/ Kedua) 4
Minit
8.6.1 Tugas pertama penggulung
pihak pembangkang adalah untuk membidas hujah/ usul dan fakta-fakta pihak
kerajaan serta menyatakan kelemahan/ kesilapan yang telah dilakukan oleh pihak
kerajaan dalam membentangkan usul tersebut.
8.6.2 Tugas kedua penggulung
pihak pembangkang adalah menggulung perbahasan bagi pihak pembangkang dan membuat
penegasan untuk menutup hujah pembangkang dalam membahaskan usul yang telah
dibentangkan oleh kerajaan.
Penggulung Pihak Kerajaan ( Pembahas Pertama/ Kedua) - 4 Minit
8.6.3 Tugas pertama penggulung
pihak Kerajaan adalah untuk membidas hujah/ usul dan fakta-fakta pihak
pembangkang dalam membahaskan usul tersebut.
8.6.4 Tugas kedua penggulung pihak Kerajaan adalah menggulung
perbahasan bagi pihak Kerajaan dan membuat penegasan untuk menutup hujah
Kerajaan dalam menyokong usul yang telah dibentangkan.
9.0
IZIN LALUAN
9.1
Semasa seorang pembahas sedang berhujah, pihak lawan dibenarkan memohon untuk membuat izin laluan.
Izin laluan ialah celahan formal yang ditujukan kepada pembahas yang berhujah.
Izin laluan boleh dilakukan dalam bentuk :
·
soalan;
·
kenyataan;
·
fakta;
·
ayat-ayat
pendek yang berkaitan dengan isi yang sedang diutarakan oleh pembahas.
9.2
Tujuan
utama izin laluan adalah untuk memberi atau meminta maklumat tentang sesuatu
isi yang sedang dibahaskan. Pihak lawan boleh membetulkan fakta yang dianggap
telah terpesong. Izin laluan juga boleh digunakan untuk meminta penjelasan dan
menyoal pihak lawan.
9.3
Masa selama 15 saat sahaja diperuntukkan bagi
setiap izin laluan. Izin
laluan haruslah padat dan bernas.
9.4
Izin
laluan tidak boleh disalahgunakan untuk sengaja mengganggu pihak lawan kerana
terdapat etika yang wajib dipatuhi. Markah akan dikurangkan jika melanggar
etika ini.
9.4.1 Etika
Izin Laluan.
9.4.2 Pasukan
lawan hanya dibenarkan memohon izin laluan antara minit ketiga dan minit
kelapan hujahan pembahas. Izin laluan tidak boleh dilakukan pada dua minit
pertama dan minit kelapan semasa pembahas sedang berhujah. Loceng akan
dibunyikan untuk menandakan permulaan dan penutup masa yang ditetap untuk izin
laluan.
9.4.3 Tidak
terdapat izin laluan semasa ucapan penggulungan.
9.4.4 Isyarat-isyarat
yang sopan dan hormat seperti mengangkat tangan atau berdiri tegak hendaklah
dilakukan semasa memohon izin laluan. Pelakuan yang kasar dan biadap seperti
menepuk-nepuk meja atau tangan, memetik jari, melambai-lambai, bersiul,
menjerit atau apa-apa sahaja yang
sengaja dilakukan untuk mengganggu pihak lawan akan menyebabkan pengurangan markah.
9.4.5
Kata-kata
yang diucapkan semasa izin laluan hendaklah halus dan berbudi bahasa serta
mencerminkan tatasusila, adab dan budaya yang tinggi. Menjerit, marah-marah,
dan mengejek pihak lawan adalah dilarang.
9.4.6
Izin
laluan dipohon dengan cara seseorang pembahas berdiri dan menyebut “Izin
Laluan”. Pembahas yang sedang berucap tidak dimestikan menerima setiap
izin laluan yang ditujukan kepadanya. Pembahas yang sedang berucap boleh:
·
Meminta
pihak lawannya untuk duduk dengan cara yang hormat;
·
Menghabiskan ayatnya dan menerima izin laluan tersebut;
·
Menerima izin laluan tersebut ketika itu.
9.5
Memohon dan Menerima Izin Laluan
9.5.1 Sepanjang perbahasan seorang pembahas DIWAJIBKAN
memohon sekurang-kurangnya dua kali izin laluan. Pembahas ini juga
mesti menerima paling kurang dua kali izin laluan yang ditujukan
kepadanya.
9.5.2 Pembahas
yang memohon izin laluan kurang daripada dua kali akan kehilangan
markah isi dan strategi.
·
Markah isi ditolak kerana gagal mengambil peluang
keemasan.
·
Markah strategi ditolak kerana tidak
memenuhi peranan sebagai pembahas.
9.5.3
Pembahas
yang tidak menjawab atau menerima izin laluan daripada pihak lawan juga kehilangan
markah isi dan strategi.
·
Kehilangan
markah dalam isi adalah disebabkan pembahas tidak memberi peluang kepada
pihak lawan.
·
Kehilangan
markah strategi adalah disebabkan pembahas tidak menjalankan peranan
sebagai pembahas dan takut menghadapi cabaran.
9.5.4
Panel
hakim juga boleh menilai sama ada pembahas itu berdebat secara spontan ataupun
terikat pada teks perbahasannya dengan menilai daripada penglibatannya dalam
izin laluan.
10.0 CELAHAN
10.1
Celahan hanya boleh dilakukan oleh pembahas keempat dan
kelima kedua-dua pihak.
10.2
Celahan hanya boleh dilakukan antara minit ketiga hingga
minit kelapan pembahas pertama, kedua dan ketiga bagi kedua-dua pasukan
sedang berhujah sahaja.
10.3
Masa
celahan hanyalah satu minit sahaja.
10.4
Celahan
mestilah dalam bentuk hujah bagi mempertahankan pendirian pasukan, memberi
penjelasan, membetulkan fakta dan bukan dalam bentuk soalan atau memohon
penjelasan.
10.5
Sekiranya
pembahas keempat dan kelima tidak mencelah, pasukan tersebut akan kehilangan
markah kerjasama sepasukan
10.6
Celahan
mesti mendapat izin Yang Dipertua Dewan.
10.7
Yang
Dipertua Dewan berhak menangguh sementara celahan untuk memberi peluang pihak
lawan meneruskan perbahasan.
10.8
Sekiranya
timbul masalah yang tidak dapat dielakkan seperti kes kecemasan, peserta
pasukan hanya tinggal 3 atau 4 orang peserta sahaja. Maka YB keempat terpaksa
mengambil bahagian dalam celahan sepanjang pertandingan berlangsung. Jika gagal
memainkan peranan tersebut markah keseluruhan pasukan hendaklah ditolak.
11.0 AM
Sebarang
pindaan adalah tertakluk kepada Bahagian Kokurikulum dan Kesenian Kementerian
Pelajaran Malaysia
RUJUKAN UNTUK
BORANG PEMARKAHAN
BAHAS
BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN
SEKOLAH
MENENGAH
1.0
Markah
diberi kepada setiap pembahas adalah seperti berikut :
i.
ISI
ii.
STRATEGI
iii.
GAYA
iv.
BAHASA
1.1 ISI
1.1.1 Hakim harus menilai isi daripada segi hujah yang disampaikan
dan bukannya gaya penyampaian hujah. Hakim sewajarnya menilai ketepatan dan kemantapan hujah tanpa
dipengaruhi oleh kepandaian pembahas berkata-kata.
1.1.2 Penilaian terhadap isi juga termasuk
daripada segi ketepatan dan kemantapan bidasan. Hakim dinasihati menilai isi mengikut
tahap kemampuan murid sekolah menengah.
1.1.3
Tugas hakim adalah untuk menilai kemantapan serta
ketepatan hujah dan bukannya kebolehan pasukan lawan membidas hujah yang
diberi.
1.1.4 Jika
hujah yang dikemukakan oleh sesebuah pasukan adalah lemah, dan hujah tersebut
tidak dapat dibidas oleh pihak lawan, pihak lawan tersebut telah melakukan
kesilapan kerana tidak mengambil kesempatan membidas hujah yang lemah tersebut.
Namun begitu, bidasan yang diberi harus berdasarkan hujah dan bukan berdasarkan
contoh sebagaimana yang dilakukan oleh sesetengah pembahas bagi mengelak diri
daripada membidas perkara-perkara yang lebih penting.
1.1.5 Hakim
harus mengelakkan diri daripada dipengaruhi oleh kepercayaan, prejudis atau pengetahuan
sedia ada masing-masing.
1.2
STRATEGI
1.2.1
Strategi
memerlukan perhatian yang lebih. Strategi meliputi dua konsep:
i)
Struktur
dan tempoh masa penghujahan .
ii)
Pemahaman pembahas tentang isu perbahasan.
1.2.2
Struktur
Penghujahan
yang bermutu mempunyai pendahuluan, huraian, dan penutup yang jelas. Semasa
penghujahan diberi, kata kunci akan diberi sebagai panduan arah tuju pembahas.
Penghujahan harus bersifat logik dan menunjukkan kesinambungan. Oleh itu, gaya penyampaian hujah merupakan salah
satu komponen strategi.
1.2.3
Tempoh
masa penghujahan adalah penting. Terdapat dua aspek berkenaan dengan hal ini :
i)
Berhujah
dalam had masa yang dibenarkan.
ii)
Memberi
tempoh masa yang secukupnya untuk isu penghujahan.
1.2.4 Pembahas
sepatutnya memberi keutamaan kepada isu yang lebih penting. Secara umumnya
adalah lebih baik jika pembahas menyatakan bidasannya sebelum menyatakan isu / hujah.
Hal ini kerana, adalah lebih logik untuk menafikan pendirian pihak lawan
sebelum menegak pendirian pembahas pula.
1.2.5 Oleh itu,
hakim tidak harus menghakimi ketepatan dan kemantapan penghujahan sahaja,
tetapi juga harus mengambil kira ketepatan masa dan keutamaan isu.
1.2.6
Pemahaman
tentang isu
Pembahas harus memahami isu-isu
penting dalam perbahasan. Membazir masa
jika persoalan yang penting tidak dibidas. Pembahas tidak akan mendapat markah
yang tinggi dalam bahagian strategi, sekiranya pembahas tidak memahami isu
penting dalam perbahasan itu. Sebaliknya, pembahas yang memahami isu yang dibahaskan
dan dapat membidas dengan baik akan mendapat markah yang tinggi dalam bahagian
strategi.
1.2.7 Hakim
mesti memahami perbezaan antara strategi dan isi. Bayangkan dalam sesuatu
situasi, seorang pembahas yang cuba membidas isu / hujah akan mendapat markah
yang rendah bagi isi kerana bidasannya lemah. Walau bagaimanapun pembahas itu akan mendapat markah agak baik untuk strategi kerana dapat
membidas hujah tersebut.
1.3
GAYA
1.3.1
Hakim
tidak seharusnya memilih pembahas dengan gaya yang keterlaluan.
1.3.2
Gaya
termasuk cara pembahas berhujah, iaitu:
1.3.3
sebutan
1.3.4
bahasa
gerak badan ( ‘body language’ )
Hakim dinasihati bertoleransi dengan
cara penghujahan yang berbeza oleh pembahas.
1.3.3 Penggunaan nota dan kad nota dibenarkan dan tidak seharusnya didenda
kecuali jika pembahas ternyata membaca daripada nota.
1.3.4 Hakim dinasihati bertoleransi tentang gaya tutur
dan kepantasan penyampaian hujah dan
markah hanya boleh dipotong jikalau gaya
perbahasan melampaui batas.
1.4
BAHASA
1.4.1 Aspek bahasa yang harus diambil kira ialah:
iii)
Gaya
bahasa
iv)
Struktur
ayat
v)
Tatabahasa
1.4.2 Hal ini juga termasuk:
i)
sebutan
baku
ii)
kelancaran
iii)
nada
iv)
intonasi
Penggunaan sebutan baku diwajibkan.
Oleh itu, hakim perlu memastikan bahawa
pembahas berhujah dengan menggunakan sebutan baku serta struktur tatabahasa yang betul.
1.4.3 Penggunaan gaya bahasa yang menarik seperti
pengunaan kiasan, peribahasa dan sebagainya tepat mengikuti situasi, sewajarnya
diberikan markah yang tinggi dalam bahagian bahasa.
2.0 BIDASAN
2.1 Pembahas sepatutnya membidas hujah dan
bukan membidas contoh. Misalnya, pembahas bagi pihak kerajaan telah memberi
contoh yang lemah tetapi hujahnya tepat dan mantap. Pembahas sepatutnya
membidas hujah dan bukan contoh kerana itulah kehendak perbahasan.
2.2 Selain itu, pembahas mungkin memberi
beberapa contoh bagi menerangkan hujah
yang sama. Oleh itu, jika pembahas daripada pihak lawan dapat memberi satu
bidasan untuk menumbangkan kesemua contoh yang diberi maka pembahas tidak perlu
membidas setiap contoh.
3.0 PENGGULUNGAN
3.1 Penggulungan
merupakan rumusan tentang pendirian pasukan pembahas tentang isu yang dibahaskan.
Oleh itu, pembahas
sepatutnya hanya menyatakan isu-isu pasukan masing-masing dalam perbahasan
tersebut.
4.0 IZIN
LALUAN
4.1 Izin laluan boleh dilakukan oleh pihak
lawan sepanjang seseorang pembahas menyampaikan
hujahnya. Pembahas itu boleh menerima atau menolak izin laluan itu. Jika izin
laluan itu diterima, pihak lawan boleh membetulkan maklumat perbahasan itu atau
menanyakan soalan tentang isu yang sedang diutarakan dalam perbahasan itu.
4.2 Dengan adanya izin laluan, bermakna
setiap pembahas akan mengambil bahagian dari awal hingga akhir perbahasan
dijalankan dan bukan hanya ketika menyatakan hujah masing-masing.
4.3 Pembahas seharusnya memainkan peranan dalam
memberi pandangannya. Walaupun pandangannya mungkin tidak diterima, tetapi
sekurang-kurangnya hal ini menunjukkan pembahas itu mengambil bahagian atau cuba
melibatkan diri dalam perbahasan itu. Malah pembahas yang tidak memberi / menerima
izin laluan akan mendapat markah yang rendah
dalam bahagian isi dan strategi.
5.0 CELAHAN
5.1 Celahan boleh dilakukan oleh pihak lawan
(pembahas keempat dan kelima sahaja) sepanjang seseorang pembahas menyampaikan hujahnya. Pembahas itu wajib
menerima celahan dan boleh memberi penjelasan semula tentang isu yang
dikemukakan.
5.2 Pembahas keempat dan kelima hanya boleh
mencelah ketika pembahas sedang
berhujah.
5.3 Sekiranya pembahas keempat atau kelima
tidak mencelah, akan menjejaskan markah kerjasama sepasukan.
SISTEM PEMARKAHAN
BAHAS BAHASA MELAYU ALA PARLIMEN
SEKOLAH MENENGAH
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
1.0 HUJAHAN (JUMLAH = 110 MARKAH) – MASA – 8
MINIT
1.1
Setiap
pembahas akan diberi markah mengikut pembahagian berikut:
(a) Isi = 30 markah
(b) Strategi = 30 markah
(c) Gaya = 20 markah
(d) Bahasa = 20 markah
(e)
Kerjasama = 10 markah
GARIS
PANDUAN / SKALA PEMBERIAN MARKAH (ANGGARAN)
NO
|
MUTU/TAHAP
|
ISI
(30)
|
STRATEGI
(30)
|
GAYA
(20)
|
BAHASA
(20)
|
KERJASAMA
(10)
|
JUMLAH
(110)
|
1
|
Cemerlang
|
26- 30
|
26 – 30
|
18 – 20
|
18 – 20
|
8-10
|
96 – 110
|
2
|
Sangat baik
|
21 – 25
|
21 – 25
|
15 -17
|
15 – 17
|
6-7
|
78 – 95
|
3
|
Baik
|
16 – 20
|
16 – 20
|
12 – 14
|
12 – 14
|
4-5
|
64 -77
|
4
|
Sederhana
|
11 – 15
|
11 – 15
|
9 – 11
|
9 -11
|
2-3
|
42 – 63
|
5
|
Lemah
|
6 – 10
|
6 – 10
|
6 – 8
|
6 – 8
|
0-1
|
24 – 41
|
1.2 PERTIMBANGAN PEMARKAHAN
1.2.1 ISI
1.2.1.1 Nilai isi
dari segi hujah/fakta kes yang disampaikan berdasarkan:
- ketetapan
hujah
- kemantapan
hujah
1.2.1.2 Nilaian
ini juga termasuk ketepatan dan kemantapan bidasan.
1.2.1.3 Elakkan
daripada terpengaruh dengan gaya penyampaian hujah.
1.2.1.4 Tugas
hakim adalah menilai ketepatan dan kemantapan hujah dan bukannya sama ada
pasukan lawan boleh membidas hujah yang diberi. Begitulah
sebaliknya.
Contohnya :
USUL : Pengambilan Pekerja Asing Perlu
Diteruskan Di Malaysia
Hujah Pembangkang: Pekerja asing telah menimbulkan
pelbagai masalah sosial.
·
Masalah jenayah - perogol bersiri
- pembunuh upahan
- rompakan
· Mengganggu
ketenteraman masyarakat
-
ganggu gadis
- amalan dan tingkah laku
·
Masalah setinggan
·
Amalan dan tingkah laku menjadi ikutan para
remaja
1.2.1.5 Jika hujah
yang diberikan adalah lemah daripada segi ketepatan dan kemantapan dan hujah
itu tidak dibidas. Justeru, pihak yang tidak membidas hujah tersebut telah melakukan
kesilapan yang lebih serius berbanding dengan pihak yang menyampaikan hujah
yang lemah itu kerana gagal mengambil kesempatan membidas hujah yang lemah itu.
1.2.1.6 Bidasan
yang dikemukakan hendaklah berdasarkan hujah dan bukannya berdasarkan contoh. Perkara-perkara penting yang terlebih dahulu
perlu dibidas.
1.2.1.7
Hakim harus mengelak diri daripada terpengaruh oleh kepercayaan dan prejudis
atau pengetahuan dalam sesuatu bidang.
1.2.1.8 Mutu
soalan/ jawapan izin laluan boleh mempengaruhi markah isi.
1.2.1.9 Hakim
hendaklah menilai penyampaian hujah/ isi mengikut tahap kemampuan murid sekolah
menengah.
1.2.2 STRATEGI
1.2.2.1 Strategi meliputi dua konsep :
i. struktur dan tempoh masa penghujahan.
ii. pahaman pembahas tentang isu perbahasan.
1.2.2.2 Struktur
Penghujahan yang
bermutu mempunyai pendahuluan, huraian dan penutup yang jelas. Semasa penghujahan, kata kunci diberi sebagai
panduan arah tuju pembahas. Penghujahan
harus bersifat logik dan ada kesinambungan.
1.2.2.3 Tempoh masa penghujahan terbahagi kepada
dua aspek:
i. Berhujah dalam masa yang dibenarkan.
ii. Memperuntukkan
masa yang secukupnya untuk aspek-aspek penghujahan.
1.2.2.4 Susunan isi perlu dititikberatkan. Isi-isi yang penting perlu didahulukan dan
diikuti isi yang kurang penting.
1.2.2.5 Daripada segi strategi, adalah lebih wajar
pembahas mengemukakan bidasannya sebelum menyatakan hujah/ fakta.
1.2.2.6 Hakim perlu mengambil kira ketepatan
masa dan keutamaan isu ketika mempertimbangkan markah strategi.
1.2.2.7 Pemahaman tentang isu.
Pembahas harus memahami
isu-isu penting dalam perbahasan.
Persoalan penting perlu dibidas.
Pembahas yang tidak memahami isu penting dalam perbahasan tidak akan
mendapat markah yang tinggi dalam bahagian strategi.
Sebaliknya,
pembahas yang memahami isu yang diperbahaskan dan dapat membidas dengan baik
akan mendapat markah yang tinggi dalam bahagian strategi.
1.2.2.8 Penglibatan pembahas dalam memberi/ menerima
izin laluan juga perlu dinilai dalam bahagian strategi.
1.2.2.9 Hakim mesti dapat membezakan antara
strategi dan isu. Bayangkan dalam satu situasi, seorang pembahas cuba membidas
isu akan mendapat markah yang rendah bagi isi kerana bidasannya lemah. Walau bagaimanapun, pembahas itu akan
mendapat markah agak baik untuk strategi kerana dapat membidas hujah yang
diutarakan oleh pihak lawan.
1.2.3 GAYA
1.2.3.1 Gaya termasuk cara pembahas berhujah,
iaitu:-
i.
daripada segi
sebutan – suara yang jelas.
ii.
bahasa
gerak badan (body language)
-
dipelbagaikan
-
bersesuaian
dengan pengucapan yang dilafazkan.
1.2.3.2
Penggunaan
nota dan kod nota dibenarkan dan tidak harus didenda kecuali jika pembahas
ternyata terlalu banyak bergantung pada nota atau membaca daripada nota.
1.2.3.3
Hakim
dinasihati agar bertoleransi tentang gaya bertutur dan kepantasan.
1.2.3.4
Hakim
dinasihati menitikberatkan cara berhujah yang berbeza oleh para pembahas.
1.2.3.5
Gaya
yang berjaya menarik/ memikat hati penonton perlu diberi pertimbangan.
1.2.3.6
Markah
hanya dipotong jika gaya pembahas agak keterlaluan atau melampaui batas.
1.2.4 BAHASA
1.2.4.1 Aspek bahasa yang harus diambil kira
ialah:
i. gaya bahasa
ii. struktur
ayat
iii. tatabahasa
1.2.4.2 Aspek bahasa yang lain termasuklah:
i. sebutan (baku)
ii. kelancaran
iii. nada
iv. intonasi
Penggunaan
sebutan baku diwajibkan. Hakim perlu
memastikan bahawa pembahas berhujah dengan menggunakan sebutan serta struktur
ayat yang betul.
1.2.4.3 Gaya
bahasa yang menarik seperti penggunaan bahasa kiasan, peribahasa dan
seumpamanya tepat mengikut situasi dan isi, sewajarnya diberi markah tinggi
dalam bahagian bahasa.
2.0 UCAPAN PENGGULUNGAN (JUMLAH = 50) – MASA
= 4 MINIT
2.1 Markah diberi mengikut pembahagian
berikut:
a. Isi = 15 markah
b. Strategi = 15 markah
c. Gaya = 10 markah
d. Bahasa = 10 markah
--------------------------------------------------
Jumlah 50 markah
==============================
2.2
Garis Panduan / Skala Pemberian Markah
(Anggaran)
NO
|
MUTU/TAHAP
|
ISI
(15)
|
STRATEGI
(15)
|
GAYA
(10)
|
BAHASA
(10)
|
JUMLAH
(50)
|
1
|
Cemerlang
|
14 – 15
|
14 – 15
|
9 – 10
|
9 – 10
|
46 – 50
|
2
|
Sangat baik
|
12 – 13
|
12 – 13
|
7 – 8
|
7 – 8
|
38 – 42
|
3
|
Baik
|
10 – 11
|
10 -11
|
5 – 6
|
5 – 6
|
30 – 35
|
4
|
Sederhana
|
8 – 9
|
8 – 9
|
4
|
4
|
24 – 29
|
5
|
Lemah
|
6 -7
|
6 -7
|
3
|
3
|
18 –3
|
2.3 PERTIMBANGAN
PEMARKAHAN
2.3.1 ISI
2.3.1.1 Isi dinilai daripada aspek:
i. Kemampuan pembahas
merumus dan hujah pihak lawan.
ii. Kemampuan pembahas menggulung dan menegaskan
hujah pasukan.
2.3.1.2 Ketepatan dan kemantapan bidasan dan
penggulungan yang dibentangkan oleh pembahas mempengaruhi markah isi.
2.3.1.3 Gaya
penyampaian tidak mempengaruhi markah isi.
2.3.1 STRATEGI
2.3.1.1
Peruntukan masa yang secukupnya (seimbang) bagi tujuan
membidas dan menggulung kes pasukan mempengaruhi markah strategi.
2.3.1.2
Pembahas perlu mendahulukan bidasan dan diikuti dengan
penggulungan.
2.3.1.3
Bidasan biasanya didahului dengan rumusan hujah pihak
lawan.
2.3.1.4
Keutamaan isu semasa membidas dan menggulung perlu
diambil kira oleh hakim.
*** Perkara-perkara
di atas adalah antara asas pemberian markah strategi semasa sesi penggulungan.
2.3.2 GAYA / BAHASA
2.3.2.1 Rujuk pertimbangan
pemarkahan bahagian penghujahan.
DI ATAS MERUPAKAN USUL UNTUK PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN
PERINGKAT SEKOLAH 2013. JUSTERU, PARA PELAJAR YANG BERMINAT UNTUK MENYERTAI PERTANDINGAN BERKENAAN BOLEH MENCARI MAKLUMAT AWAL SEPANJANG CUTI HARI RAYA CINA UNTUK PERSEDIAAN MENGHADAPI PERTANDINGAN BERKENAAN.
Di bawah disertakan juga teks contoh untuk persediaan menghadapi pertandingan.
TEKS PERDANA MENTERI
v
SALAM
v
TERIMA KASIH YB. TUAN YANG DIPERTUA, RAKAN-RAKAN JEMAAH KABINET, YB. PIHAK
PEMBANGKANG, SETERUSNYA AHLI-AHLI DEWAN YANG DIHORMATI.
v
DENGAN IZIN YANG DIPERTUA, DALAM PERSIDANGAN
PADA HARI INI, PIHAK KERAJAAN MOHON MEMBENTANG SATU USUL YANG AMAT PENTING
UNTUK DIBAHASKAN SETERUSNYA DILULUSKAN DEMI KESEJAHTERAAN RAKYAT DAN KEMAJUAN
NEGARA KHASNYA DALAM MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL.
v TUAN YANG DIPERTUA, AHLI-AHLI DEWAN
SEKALIAN.
USUL PADA HARI INI BERBUNYI,
INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU
INTEGRASI NASIONAL
v TERLEBIH DAHULU, IZINKAN SAYA MEMBERIKAN
DEFINISI DAN TAKRIFAN KONSEP USUL YANG AKAN KAMI BENTANGKAN AGAR YANG BERHORMAT
AHLI-AHLI DEWAN JELAS DAN MEMAHAMI SEPENUHNYA KONSEP USUL PIHAK KERAJAAN.
v KAMI TAKRIFKAN
INSTITUSI PENDIDIKAN SEBAGAI BADAN @ ORGANISASI YANG DITUBUHKAN
UNTUK MEMBERI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SECARA FORMAL BERMULA DARI PENDIDIKAN
AWAL PRA SEKOLAH HINGGA PENDIDIKAN TINGGI , PERINGKAT TERTIARI.
PENENTU PULA BERMAKSUD YANG
MENENTUKAN
MANAKALA INTEGRASI NASIONAL
SEPERTI YANG DIDIFINISIKAN OLEH JK PILIHAN KHAS PARLIMEN MENGENAI PERPADUAN
IALAH SATU PROSES DINAMIK UNTUK
MERAPATKAN MASYARAKAT PELBAGAI KAUM, MASYARAKAT NEGERI-NEGERI DALAM MALAYSIA
KHUSUSNYA NEGERI-NEGERI DI SEMENANJUNG YANG MEMPUNYAI IDENTITI SENDIRI
BERTERASKAN PERLEMBAGANA PERSEKUTUAN DAN RUKUN NEGARA.
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN
v UNTUK MENYOKONG USUL PADA HARI INI, KAMI
PIHAK KERAJAAN TELAH MELETAKKAN SATU PREMIS YANG AMAT MUDAH IAITU
PERPADUAN
RAKYAT LAHIR MELALUI INSTITUSI PENDIDIKAN
v RASIONALNYA IALAH
INSTITUSI PENDIDIKAN IALAH
WAHANA YANG EFISIEN MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
v UNTUK MENGUKUHKAN PREMIS PIHAK KERAJAAN
BAGI MENYOKONG USUL, KAMI TELAH MELETAKKAN 3 STRATEGI UTAMA IAITU, SAYA SELAKU
PERDANA MENTERI AKAN MEMBENTANGKAN HUJAH PERTAMA IAITU
Ø SISTEM
PENDIDIKAN YANG SELARAS MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
v MANAKALA MENTERI KEDUA AKAN MEMBENTANG DUA
HUJAH IAITU
Ø KURIKULUM YANG SAMA MEMBENTUK
INTEGRASI NASIONAL
Ø KOKURIKULUM
YANG MANTAP MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
v MENTERI KETIGA PULA, SAYA TELAH AMANAHKAN
UNTUK MEMBIDAS DAN MEMBETULKAN KEPINCANGAN HUJAH PEMBANGKANG YANG CUBA MERAIH
SIMPATI AHLI-AHLI DEWAN UNTUK MENOLAK USUL YANG AMAT PENTING INI, SETERUSNYA
AKAN MENGUKUHKAN HUJAH-HUJAH PIHAK KERAJAAN.
v DENGAN IZIN TUAN YANG DIPERTUA DAN
AHLI-AHLI DEWAN
v SAYA MEMBENTANG HUJAH PERTAMA KERAJAAN
IAITU
Ø SISTEM PENDIDIKAN YANG SELARAS
v
PEMBENTUKAN INTEGRASI NASIONAL AMAT PENTING BAGI
SEBUAH NEGARA YANG BERBILANG KAUM DAN AGAMA SEPERTI MALAYSIA. KEUPAYAAN MEMBINA
INTEGRASI NASIONAL BERGANTUNG KEPADA PERKONGSIAN NILAI SERTA SEMANGAT
PATRIOTISME YANG LAHIR MELALUI INSTITUSI PENDIDIKAN.
v PENDIDIKAN
NEGARA TELAH MENGALAMI EVOLUSI SEJAJAR DENGAN PEMBANGUNAN DAN KEMAJUAN NEGARA. EVOLUSI
PENDIDIKAN INI TELAH MELALUI LIMA
FASA IAITU ZAMAN PRAMERDEKA, ZAMAN PASCA MERDEKA, ZAMAN DEB, ZAMAN DPN DAN
ZAMAN DASAR WAWASAN NEGARA.
v
SEBAIK
MENCAPAI KEMERDEKAAN, USAHA DITUMPUKAN UNTUK MEWUJUDKAN SATU SISTEM PELAJARAN
KEBANGSAAN. ORDINAN PELAJARAN 1957 DIGUBAL BERDASARKAN LAPORAN RAZAK 1956,
YANG MEMGUTAMAKAN PERPADUAN DAN MENJADI TERAS DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
LAPORAN RAZAK DIMANTAPKAN LAGI DENGAN LAPORAN RAHMAN TALIB UNTUK MENGUKUHKAN
ASPEK INTEGRASI NASIONAL MELALUI INSTITUSI PENDIDIKAN.
v
SEHUBUNGAN
DENGAN ITU, KEMENTERIAN PELAJARAN TELAH MENGGARISKAN FPK YANG BERTUJUAN
MENZAHIRKAN OBJEKTIF DAN MATLAMAT PENDIDKAN NEGARA. FALSAFAH INI DIJELASKAN
LAGI DALAM MISI DAN VISI UNTUK MELAHIRKAN BANGSA MALAYSIA YANG TAAT SETIA DAN
BERSATU PADU.
v
OLEH
ITU, SELURUH SITEM PENDIDIKAN NEGARA BERMULA DARI PERINGKAT ASAS PRASEKOLAH
HINGGA PENDIDIKAN TINGGI BERMATLAMATKAN UNTUK MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL YANG
MENJADI TUNJANG KEPADA KEHARMONIAN DAN KEMAKMURAN NEGARA MALAYSIA YANG UNIK.
v
MELALUI
SISTEM PENDIDIKAN YANG SELARAS, SELURUH SISTEM PENDIDIKAN NEGARA TELAH
DISELARASKAN MELIPUTI LATIHAN PERGURUAN, KURIKULUM, KOKURIKULUM, PENILAIAN DAN
PEPERIKSAAN SERTA PEMANTAUAN YANG SISTEMATIK MELIPUTI INSTITUSI PENDIDIKAN AWAM
MAHUPUN SWASTA.
v
SEBAGAI
CONTOH, RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN ( RIMUP ) YANG DIGAGASKAN
OLEH YAB PAK LAH PADA TAHUN 1986 KETIKA MENJADI MENTERI PELAJARAN TELAH
DIMANTAPKAN.
v
RIMUP
TELAH MENGGARISKAN BAHAWA SEKOLAH YANG MAJORITI MURIDNYA TERDIRI DAIPADA SATU KAUM SAHAJA
BERINTERAKSI DAN BERGAUL DENGAN MURID PELBAGAI KAUM DARI SEKOLAH LAIN. KOSEP
PELAKSANAAN RIMUP TELAH DIPERKUKUHKAN DENGAN MENGGALAKKAN PENYERTAAN MASYARAKAT
SETEMPAT, PENTADBIRAN SEKOLAH, GURU DAN MURID KEGIATAN KHAS SECARA BERSAMA,
MELIPUTI TIGA KOMPONEN UTAMA IAITU AKADEMIK, KOKURIKULUM DAN SUKAN SERTA E-INTEGRASI DAN AKAN DILAKSANAKAN MELALUI
KEGIATAN DALAM ENAM BIDANG, IAITU :-
Ø AKTIVITI KECEMERLANGAN AKADEMIK
Ø AKTIVITI KESUKANAN DAN PERMAINAN
Ø AKTIVITI KOKURIKULUM
Ø AKTIVITI KHIDMAT MASYARAKAT
Ø AKTIVITI PENINGKATAN PATRITISME
Ø AKTIVITI VIRTUAL MELALUI E – INTEGRASI
Ø
************************************************************************
v BERDASARKAN HUJAH DAN FAKTA YANG SAYA
BENTANGKAN TADI,
JELAS BAHAWA SISTEM PENDIDIKAN YANG SELARAS
TELAH MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
DAN SELARAS DENGAN PREMIS KAMI IAITU
PERPADUAN RAKYAT LAHIR MELALUI INSTITUSI
PENDIDIKAN
MAKA USUL INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU
INTEGRASI NASIONAL
WAJAR DITERIMA SEBULAT SUARA
TEKS PENGGULUNGAN KERAJAAN
v
SALAM
v
TERIMA KASIH LAGI YB. TUAN YANG DIPERTUA,
RAKAN-RAKAN JEMAAH KABINET, YANG BERHORMAT PIHAK PEMBANGKANG, SETERUSNYA
AHLI-AHLI DEWAN YANG DIHORMATI.
v BERTEMU SEKALI LAGI DI ARENA PENGGULUNGAN.
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN.
v USUL PADA HARI INI BERBUNYI,
INSTITUSI PENDIDIKAN
PENENTU INTEGRASI NASIONAL
v KAMI PIHAK KERAJAAN YANG BERTANGGUNGJAWAB
UNTUK MEMBERIKAN KESEJAHTERAAN KEPADA RAKYAT DAN MENJANA KEMAJUAN NEGARA TELAH
MEMBERIKAN DEFINISI KONSEP USUL YANG AMAT MUDAH DIFAHAMI.
v NAMUN, TELAH MENJADI PRINSIP PEMBANGKANG
CUBA MENANGGUK DI AIR KERUH, PERKARA YANG MUDAH DAN BAIK TELAH DIPESONGKAN.
v DARI AWAL PERDEBATAN PIHAK PEMBANGKANG
TELAH CUBA MEMINDA DEFINISI PIHAK KERAJAAN, TETAPI PINDAAN DEFINISI MEREKA
TIDAK KUKUH DAN MEREKA GAGAL MEMBERIKAN RASIONAL TERHADAP PINDAAN DEFINISI
TERSEBUT.
v PIHAK PEMBANGKANG JUGA TELAH MEMBERIKAN PREMIS
YANG AMAT RAPUH DAN TIDAK RASIONAL.
v UNTUK MENOLAK USUL PADA HARI INI, PIHAK
PEMBANGKANG TELAH MEMABERIKAN 3 HUJAH, IAITU
1. .................................................................................................................................
2.
..................................................................................................................................
3.....................................................................................................................................
v NAMUN TUAN YANG DIPERTUA, KETIGA-TIGA
HUJAH PIHAK PEMBANGKANG DAPAT SAYA SIMPULKAN BAHAWA HUJAH-HUJAH TERSEBUT AMAT
TIDAK RELEVAN DENGAN PREMIS MEREKA UNTUK MENOLAK USUL.
v KETIGA-TIGA HUJAH MEREKA, TELAH GAGAL
MENUNJUKKAN BAHAWA
v ...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
v MEREKA HANYA
.....................................................................................................
.......................................................................................................................................
v TERDAPAT JUGA PERCANGGAHAN HUJAH ANTARA
...................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN.
v DARI AWAL PERDEBATAN, SELAKU KERAJAAN YANG
DIBERI MANDAT OLEH RAKYAT, KAMI TELAH MEMBUAT KAJIAN DAN PENYELIDIKAN SEBELUM
MEMBENTANGKAN USUL PADA HARI INI.
v
SAYA TELAH MEMBERIKAN DEFINISI YANG MANTAP DAN
AMAT MUDAH DIFAHAMI.
v UNTUK MENYOKONG USUL PADA HARI INI, KAMI
TELAH TELAH MELETAKAKKAN SATU PREMIS YANG KUKUH IAITU
PERPADUAN
RAKYAT LAHIR MELALUI INSTITUSI PENDIDIKAN
v RASIONALNYA IALAH
INSTITUSI PENDIDIKAN IALAH
WAHANA YANG EFISIEN MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
v BAGI MEMANTAPKAN LAGI USUL YANG
DIBENTANGKAN, KAMI TELAH MENGEMUKAKAN TIGA HUJAH YANG DISOKONG OLEH FAKTA DAN
BUKTI YANG KONKRIT. TIGA HUJAH YANG TELAH KAMI BENTANGKAN KAMI IALAH
Ø SISTEM
PENDIDIKAN YANG SELARAS MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL
Ø KURIKULUM YANG SAMA MEMBENTUK
INTEGRASI NASIONAL
Ø
KOKURIKULUM YANG MANTAP MEMBENTUK INTEGRASI
NASIONAL
v OLEH ITU TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI
DEWAN, TIDAK ADA LAGI KERAGUAN, YANG GELAP DAH JADI TERANG, YANG BENGKOK TELAH
LURUS.
v AKHIRNYA, SAYA MENYERU KEPADA AHLI-AHLI
DEWAN YANG BIJAKSANA, DEMI MEMBENTUK INTEGRASI NASIONAL DAN SETERUSNYA MEMACU
NEGARA MENJADI NEGARA MAJU DAN BERSAING DI PERSADA GLOBAL
v MARILAH BERSAMA-SAMA PIHAK KERAJAAN UNTUK
MENYOKONG DAN MENERIMA USUL PADA HARI
INI IAITU
INSTITUSI PENDIDIKAN
PENENTU INTEGRASI NASIONAL
SEBULAT SUARA TANPA KOMPROMI.
v SEKIAN, MOHON USUL DITERIMA.
TEKS KETUA PEMBANGKANG
v
SALAM
v
TERIMA KASIH YB. TUAN YANG DIPERTUA, RAKAN-RAKAN
PIHAK PEMBANGKANG , JEMAAH KABINET, SETERUSNYA
AHLI-AHLI DEWAN YANG DIHORMATI.
v
SEBENTAR TADI, YANG AMAT BERHORMAT PERDANA
MENTERI TELAH MEMBENTANG SATU USUL IAITU…
INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU INTEGRASI NASIONAL
v NAMUN, SETELAH KAMI KAJI, KAMI TELITI TERDAPAT KELEMAHAN DAN
KETIDAK RELEVANAN USUL KERAJAAN PADA HARI INI.
v DENGAN IZIN TUAN YANG DIPERTUA, KAMI MOHON
MEMBANGKANG DAN MENOLAK USUL KERAJAAN.
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN
v YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERI
SEBENTAR TADI TELAH MEMBERIKAN DEFINISI DAN TAKRIFAN USUL KITA PADA HARI INI.
v KAMI MENERIMA DENGAN PINDAAN DEFINISI USUL PIHAK KERAJAAN.
v DEGAN IZIN TUAN YANG DIPERTUA, SAYA MOHON
MEMINDA FRASA
.....................................................................................................................................
KAMI TAKRIFKAN FRASA
....................................................................................
IALAH
.................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
RASIONALNYA
................................................................................................................
v OLEH ITU, SAYA MEMOHON AGAR AHLI-AHLI
DEWAN MENERIMA PINDAAN DEFINISI PIHAK PEMBANGKANG.
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN
v BANGUN YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERI
TELAH MEMBERIKAN SATU PREMIS YANG AMAT RAPUH IAITU
.......................................................................................................................................
v PREMIS YANG MEREKA KEMUKAKAN TIDAK RELEVAN
DAN TIDAK RASIONAL DENGAN USUL YANG MEREKA SENDIRI BENTANGKAN.
v SETERUSNYA, IZINKAN SAYA MEMBIDAS HUJAH
YANG TELAH DIKEMUKAKAN OLEH YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERI. SEBENTAR
TADI PERDANA MENTERI TELAH MEMBENTANGKAN
SATU
HUJAH IAITU
............................................................................................................
v BIDASAN SAYA AMAT MUDAH
...........................................................................
.......................................................................................................................................
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN
v UNTUK MENOLAK USUL PADA HARI INI, PIHAK
PEMBANGKANG TELAH MELETAKKAN SATU PREMIS YANG AMAT SIMPLISTIK IAITU
INTEGRASI NASIOANAL TIDAK
DITENTUKAN OLEH INSTITUSI PENDIDIKAN
v RASIONALNYA IALAH
TERDAPAT KEKANGAN DAN
HALANGAN DALAM PELKSANAAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
v UNTUK MENGUKUHKAN PREMIS PIHAK PEMBANGKANG
BAGI MENOLAK USUL, KAMI TELAH MELETAKKAN 3 STRATEGI UTAMA IAITU, SAYA SELAKU
KETUA PEMBANGKANG AKAN MEMBENTANGKAN
HUJAH PERTAMA IAITU
v
SISTEM
PENDIDIKAN PELBAGAI ALIRAN
v MANAKALA PEMBANGKANG KEDUA AKAN MEMBENTANG
DUA HUJAH IAITU
v
SISTEM
PENDIDIKAN BERORIENTASIKAN PEPERIKSAAN
v
WUJUD
JURANG PENDIDIKAN
v PEMBANGKANG KETIGA PULA, SAYA TELAH
AMANAHKAN UNTUK MEMBIDAS DAN MEMBETULKAN KEPINCANGAN HUJAH KERAJAAN YANG CUBA
MERAIH SIMPATI AHLI-AHLI DEWAN UNTUK MENERIMA USUL YANG MEREKA BENTANGKAN. SETERUSNYA
PEMBANGKANG KETIGA AKAN MENGUKUHKAN HUJAH-HUJAH PIHAK PEMBANGKANG UNTUK MENOLAK
USUL PADA HARI INI.
v DENGAN IZIN TUAN YANG DIPERTUA DAN
AHLI-AHLI DEWAN
v
SAYA MEMBENTANG HUJAH PERTAMA PEMBANGKANG IAITU
v
SISTEM
PENDIDIKAN PELBAGAI ALIRAN
SISTEM PENDIDIKAN NEGARA PADA ZAMAN PENJAJAHAN TELAH MEMPERKENALKAN
SISTEM PENDIDIKAN VENAKULAR IAITU VENAKULAR MELAYU, VENAKULAR INGGERIS, VENAKULAR
CINA DAN VENAKULAR TAMIL. KEADAAN INI WUJUD ATAS DASAR INGGERIS IAITU PECAH DAN
PERINTAH. INGGERIS TIDAK MAHU WUJUD PERPADUAN RAKYAT KERANA TAKUT JIKA RAKYAT
BERSATU DAN MENENTANG PENJAJAHAN.
NAMUN SETELAH KITA MERDEKA,
TERDAPAT PELBAGAI AKTA DAN ORDINAN PENDIDIKAN. NAMUN HINGGA HARI INI, SETELAH
50 TAHUN, SISTEM PENDIDIKAN KITA MASIH LAGI TIMBUL PELBAGAI ISU DAN ALIRAN
DALAM SISTEM PENDIDIKAN NEGARA. MASALAH INI BERMULA DI PERINGKAT PRASEKOLAH
HINGGA KE IPT.
SEBAGAI CONTOH, DALAM
PENDIDIKAN PRASEKOLAH TERDAPAT 4 KATEGORI PRASEKOLAH YANG DITUBUHKAN. PERTAMA
KELOLAAN KEMENTERIAN PELAJARAN DAN AGENSI KERAJAAN, KEDUA TAJAAN PARTI POLITIK,
KETIGA TAJAAN NGO DAN KEEMPAT KELOLAAN SWASTA.
STATISTIK OLEH KPM PADA
TAHUN 2005.
3,287 = KPM
8,307 = KEMAS
1,500 = JAB
PERPADUAN
788 = NGO
11,000 = SWASTA
SEKOLAH RENDAH
5,761 = SK
1,287 = SJKC
525 = SJKT
SELAIN ITU TERDAPAT 17 SEK
RENDAH DAN 77 SEK MENENGAH SEBAGAI SEK AGAMA RAKYAT.
TERDAPAT SEKOLAH RENDAH DAN
SEKOLAH MENENGAH ANTARABANGSA. PADA TAHUN 1990 ( 125 BUAH ) MENINGKAT KEPADA
290 PADA TAHUN 2005.
SEMUA INI MENUNJUKKAN MASIH
TERDAPAT PENGASINGAN DAN PENGELOMPOKAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN KITA. BAGAIMANA
KITA HENDAK MENGATAKAN INSTITUSI PENDIDKAN PENENTU INTEGRASI NASIONAL
v BERDASARKAN HUJAH DAN FAKTA YANG SAYA
BENTANGKAN TADI,
JELAS
BAHAWA
v
SISTEM
PENDIDIKAN PELBAGAI ALIRAN MASIH WUJUD DI NEGARA KITA
DAN SELARAS DENGAN PREMIS KAMI IAITU INTEGRASI
NASIOANAL TIDAK DITENTUKAN OLEH INSTITUSI PENDIDIKAN
MAKA
USUL INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU INTEGRASI NASIONAL
WAJAR
DITOLAK SEBULAT SUARA.
TEKS PENGGULUNGAN PEMBANGKANG
v
SALAM
v TERIMA KASIH SEKALI LAGI YANG BERHORMAT.
TUAN YANG DIPERTUA, RAKAN-RAKAN PEMBANGKANG, YANG BERHORMAT JEMAAH KABINET,
SETERUSNYA AHLI-AHLI DEWAN YANG DIHORMATI.
v BERTEMU SEKALI LAGI DI ARENA PENGGULUNGAN.
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN.
v USUL PADA HARI INI BERBUNYI, INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU INTEGRASI
NASIONAL
v KAMI PIHAK PEMBANGKANG YANG PRIHATIN DAN BERTANGGUNGJAWAB UNTUK
MEMBERIKAN KESEJAHTERAAN KEPADA RAKYAT TELAH MEMBERIKAN DEFINISI DAN PREMIS
YANG PADU DAN JITU UNTUK MENOLAK USUL PIHAK KERAJAAN.
v DARI AWAL PERDEBATAN PIHAK KERAJAAN MELAKUKAN
BANYAK KESILAPAN YANG DILKUKAN SECARA INDIVIDU ATAU BERPASUKAN.
v PIHAK KERAJAAN GAGAL MEMBERIKAN DEFINISI
SECARA KONSEP YANG MANTAP
v PIHAK KERAJAAN JUGA TELAH MEMBERIKAN
PREMIS YANG AMAT RAPUH DAN TIDAK RASIONAL.
v UNTUK MENYOKONG USUL PADA HARI INI, PIHAK KERAJAAN TELAH
MEMABERIKAN 3 HUJAH, IAITU
1. .................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................
3.....................................................................................................................................
v NAMUN TUAN YANG DIPERTUA, KETIGA-TIGA
HUJAH PIHAK KERAJAAN DAPAT SAYA SIMPULKAN BAHAWA HUJAH-HUJAH TERSEBUT AMAT
TIDAK RELEVAN DENGAN PREMIS MEREKA UNTUK MENYOKONG USUL.
v KETIGA-TIGA HUJAH MEREKA, TELAH GAGAL
MENUNJUKKAN BAHAWA ..................................................................................................................
.......................................................................................................................................
v MEREKA HANYA .....................................................................................................
.......................................................................................................................................
v TERDAPAT JUGA PERCANGGAHAN HUJAH ANTARA
...................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
v TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN.
v DARI AWAL PERDEBATAN, SELAKU PEMBANGKANG
YANG DIBERI BERWIBAWA , KAMI TELAH MEMBUAT KAJIAN DAN PENYELIDIKAN TERHADAP USUL PADA HARI INI.
v
SAYA TELAH MEMBERIKAN DEFINISI YANG MANTAP DAN
AMAT MUDAH DIFAHAMI.
v UNTUK MENYOKONG USUL PADA HARI INI, KAMI
TELAH MELETAKAKKAN SATU PREMIS YANG
KUKUH IAITU
INTEGRASI
NASIOANAL TIDAK DITENTUKAN OLEH INSTITUSI
PENDIDIKAN
v RASIONALNYA IALAH TERDAPAT KEKANGAN DAN
HALANGAN DALAM PELKSANAAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
v BAGI MEMANTAPKAN LAGI PREMIS KAMI UNTUK
MENOLAK USUL, KAMI TELAH MENGEMUKAKAN TIGA HUJAH YANG DISOKONG OLEH FAKTA DAN
BUKTI YANG KONKRIT. TIGA HUJAH KAMI IALAH
1. SISTEM PENDIDIKAN PELBAGAI ALIRAN
2. SISTEM PENDIDIKAN BERORIENTASIKAN
PEPERIKSAAN
3. WUJUD JURANG PENDIDIKAN
v OLEH ITU TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI
DEWAN, TIDAK ADA LAGI KERAGUAN, YANG GELAP DAH JADI TERANG, YANG BENGKOK TELAH
LURUS. USUL KERAJAAN AMAT TIDAK RELEVAN DAN TIDAK MEMBERI MANFAAT JIKA
DILULUSKAN.
v NAMPAKNYA KERAJAAN KITA PADA HARI INI,
TIDAK MEMBUAT PERSEDIAAN YANG CUKUP SEBELUM MEMBENTANGKAN USUL. HUJAH-HUJAH
YANG DIBENTANGKAN UMPAMA MENANAM TEBU DI BIBIR SAHAJA.
v JANGANLAH AHLI-AHLI YANG BERHORMAT
TERPEDAYA DENGAN JANJI MANIS TAPI PALSU YANG DILEMPARKAN OLEH MEREKA DALAM
USAHA MENGABURI PEMIKIRAN AHLI DEWAN UNTUK MENERIMA USUL.
v AKHIRNYA, SAYA MENYERU KEPADA AHLI-AHLI
DEWAN MENGGUNAKAN BIJAKSANAAN DAN KEWARASAN UNTUK KITA MENOLAK USUL PADA HARI
INI DEMI.
MEMBINA SEBUAH NEGARA BANGSA YANG BERSATU PADU YANG MENJADI TERAS KEPADA
PEMBANGUNAN DAN KEMAJUAN NEGARA.
v MARILAH BERSAMA-SAMA PIHAK PEMBANGKANG
UNTUK MENOLAK USUL PADA HARI INI IAITU
v INSTITUSI PENDIDIKAN PENENTU
INTEGRASI NASIONAL
SEBULAT SUARA TANPA KOMPROMI.
v SEKIAN, MOHON USUL DITOLAK.
Sekian, dan Selamat Bercuti Serta Membuat Persediaan Untuk Menghadapi Pertandingan Bahas Ala Parlimen Peringkat Sekolah 2013.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan