SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 19 Ogos 2010

KEHILANGAN SEORANG RAKAN PENDIDIK

Pada pagi tadi saya dikejutkan satu berita iaitu kehilangan seorang rakan pendidik iaitu Alahyarham Cikgu Termizi. Beliau merupakan rakan sepasukan saya dalam permainan sepak takraw PSKPP era tahun 1980-an. Kehilangan beliau amat menyedihkan sungguhpun saya telah meninggalkan alam pendidikan sekolah rendah ,namun nostalgianya masih lagi menebal dalam memori. Allahyarham merupakan Guru Besar SK Besaut dan kehilangan beliau sangat besar bagi dunia pendidikan dalam umurnya setahun tua daripada saya. Semoga Allahyarham tergolong dalam golongan orang mukmin. Amin dan marilah kita menyedekahkan Umul Kitab Alfatihah kepada Allahyarham. Kepada Fadlin Sakina, harap bersabar kerana Allah amat menyanyangi ayahanda inti, cuma kita berdoa agar rohnya tergolong dalam golongan orang-orang beriman. Saya berdoa agar Fadlin dapat meneruskan pengajian dan mengotakan harapan ayahanda inti untuk melihat inti pelajar yang cemerlang seterusnya menjadi insan kamil yang cemerlang, gemilang dan terbilang. InsyaAllah.
                  Beginilah alam pendidikan zaman globalisasi, penuh dengan cabaran dengan kerenah pelajar, pentadbiran dan tugasan. Jika kita tidak pandai mengadaptasi tugasan dalam sesebuah organisasi akan ada pihak yang akan menghadapi masalah kerana sebuah organisasi boleh dianalogikan seperti sebatang pokok, setiap bahagian pokok berkenaan mempunyai peranannya sendiri, dan apabila setiap bahagian memainkan peranannya sudah pasti pokoknya akan subur dengan daunya hijau merendang menaupi bumi dengan suasana kesegaran dan proses fotosintisis memberikan ruang kepada mahkluk di muka bumi menikmati  gas oksigen. Jika bahagian akar saja berfungsi menyedut garam galian, air, dan mineral tetapi daun gagal melakukan proses fotisintisis pokok juga tidak boleh hidup subur, begitu juga sebaliknya jika akar tidak memainkan peranannya, daun juga tidak dapat berfungsi untuk menghasilkan makanan kepada pokok. Justeru, untuk melahirkan sebuah organisasi pendidikan yang kondusif, dan selesa kualiti dan kuantiti produk atau prestasi pelajar sahaja tidak akan seimbang jika tidak diikuti dengan kebajikan  tenaga pendidik kerana pendidik yang berada dalam kondisi yang tidak kondusif sudah pasti berada dalam zon tidak selesa dan memerlukan perhatian dengan adanya tindakan yang berbentuk keputusan secara berbincang dengan tindakan ibarat menarik rambut dalam tepung, biarlah rambut yang ditarik tidak putus dan tepung yang sedia ada tidak berterabur.Kita tidak mahu kehilangan aset yang berharga dalam membuat sebarang tindakan kerana sejarah sudah menunjukkan kegagalan sesebuah organisasi terjadi apabila sesuatu keputusan diambil tidak mengambil kira cara penyelesaian sesuatu masalah. Setiap masalah pula perlu diperhalusi kerana kesilapan yang dilakukan  dalam merungkai sesuatu masalah mungkin akan mendatangkan kemudaratan kepada pihak yang lain.
          

1 ulasan:

cik miss berkata...

ucapan takziah dr sy..