SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Ahad, 7 Ogos 2011

ULASAN SOALAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2011

Ulasan Kertas Soalan Percubaan Bahasa Melayu berdasarkan semakan skrip soalan pelajar.Soalan peperiksaan percubaan PMR tahun ini agak mencabar, namun rata-rata pelajar boleh menjawab Kertas Soalan 1 dengan baik tetapi untuk Kertas Soalan 2 banyak pelajar terperangkap dengan kehendak soalan kerana tidak membaca arahan soalan dengan baik. 
        Soalan bahagian Ringkasan tidak menjadi masalah kerana pelajar dapat menjawab soalan dengan baik tetapi untuk soalan pemahaman teks terutama soalan kedua dan ketiga banyak pelajar tidak menjawab soalan dengan tepat. Namun, soalan kedua terdapat di dalam teks dan soalan ketiga perlu pendapat sendiri. Manakala soalan karangan berpandu, terdapat segelintir pelajar yang tidak dapat mengawal kepanjangan patah perkataan. Sementara soalan karangan umum, ada sebilangan pelajar yang menjawab soalan peribahasa tetapi tidak menulis karangan mengikut maksud peribahasa, Carik-carik bulu ayam, akhirnya bercantum juga. Mereka lebih memfokus penulisan karangan nereka berdasarkan tema hubungan rakan sebaya sedangkan tema karangan sepaptutnya perlu memfokus hubungan adik beradik atau keluarga yang bermasalah tetapi akhirnya hubungan tersebut bertaut semula. Pelajar yang menulis karangan sebegini sudah pasti tidak memperoleh markah cemerlang kerana jawapan karangan mereka dianggap lari daripada tajuk. Justeru, pelajar perli berhati-hati menjawab soalan jenis ini dan paling utama pastikan mereka betul-betul faham maksud peribahasa sebelum menulis karangan tersebut.
           Begitu juga pelajar yang menjawab soalan Kepentingan Rumah Terbuka, ada sebilangan tidak mengetahui objektif utama program tersebut dijalankan kerana kurang membaca menyebabkan jawapan mereka ditulis secara umum dan hanya aktiviti rumah terbuka di peringkat individu sahaja difokuskan sedangkan program tersebut dijalankan di peringkat negeri dan kebangsaan untuk merapatkan hubungan antara kaum dan pemimpin. Pelajar yang kreatif dan luas pembacaannya akan mengaitkan program berkenaan dengan program 1 Malaysia yang diilhamkan oleh Dato' Najib Tun Razak Perdana Menteri Malaysia.
            Ada juga pelajar yang menjawab soalan surat kiriman rasmi dan penulisan soalan ini perlu kreatif membalas surat rakan dengan tajuk sahabat anda meminta pandangan tetang sikap remaja  di negara ini yang tidak gemar membaca dan pelajar diingatkan untuk menguasai karangan sebigini jika memilih tajuk berformat karangan tersebut. 
            Soalan berkaitan keperihalan pula, pelajar diminta menulis karangan perkhemahan unit beruniform dengan memfokus kepada menceritakan suasana dan pengalaman mereka sepanjang mengikuti aktiviti berkenaan. Justeru, pelajar seharusnya membuat pemerihalan mengenai suasana hutan dan keadaan alam sekitarnya disamping menceritakan pengalaman mereka.Pelajar yang gagal memfokus penulisan karangan kepada kedua-kedua  fokus penulisan tersebut tidak akan mendapat markah yang tinggi.
                Akhirnya, soalan yang didapati pelajar terperangkap dengan soalan kerana gagal memahami soalan adalah di bahagian soalan komsas novel. Pelajar dikehendaki menulis peristiwa yang mengambar keberanian ketiga watak utama novel iaitu novel tingkatan satu kepada watak Zarina, novel tingkatan 2 kepada watak Kapten Hassan dan novel tingkatan 3 watak Kudin. Namun, ada segelintir pelajar menjawab hanya berdasarkan satu atak sajaha, dan mereka sudah pasti akan mendapat markah rendah soalan berkenaan iaitu 4 markah daripada 10 markah yang diperuntukkan. Tegasnya, kesilapan pelajar ini ada kebaikannnya kerana kesalahan mereka masih boleh ditegur dan diperbaiki sebelum peperiksaan PMR sebenar. Diharapkan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu perlu mengambil berat masalah di atas dan membantu pelajar agar lebih fokus kepada arahan soalan sebelum menjawab jawapan tersebut. Semoga mata peajaran Bahasa Melayu pelajar SMKASAS akan cemerlang pada tahun ini.InsyaAllah.

Tiada ulasan: