SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 13 September 2012

MINGGU PENUH DENGAN AKTIVITI DAN TUGASAN

Minggu ini dan minggu lepas memang menyebabkan saya keletihan, bukan sahaja keletihan fizikal tetapi juga keletihan minda. Bermula post mortem bersama Ketua Sektor Pendidikan Islam JPN, Kem Bahasa Melayu, dan minggu ini, boleh dikatakan setiap hari ada taklimat dan sampai di rumah pukul 4.30 petang dan esok aktiviti Bahasa Melayu sempena dengan Bulan Kemerdekaan akan diadakan selepas sesi persekolahan. Antara acara yang dipertandingkan ialah deklamasi sajak dan pidato, selain menyediakan bahan untuk latihan dan Peperiksaan Pra PMR. Tambahan pula minggu ini kelas flexi untuk PMR juga  bermula. Akibatnya, masa untuk menyemak kertas percubaan SPM pun bermasalah. Apatah lagi setelah selesai Peperiksaan Percubaan SPM kelas flexi kelas SPM pula akan bermula. Tambahan pula usaha memasukkan data ke dalam MYSPATA berkaitan Aset Sekolah masih belum selesai iaitu sistem online internet untuk memasukkan data bangunan tak alih. Secara tidak langsung kehadiran Nazir selama dua hari bermula pada hari Selasa dan Rabu juga meresahkan kerana perlu pula persediaan untuk menerima hakikat di pantau oleh mereka. InsyaAllah pada 15/9/2012 saya dan beberapa orang pentadbir, guru kanan, dan guru akan ke Sungai Buluh bertemu dengan bekas pelajar.
     Pada 29/9/2012 pula ada jemputan untuk Teknik Menjawab Kertas 2 SPM di SMK Lambor Kiri, bahan masih belum dikemaskinikan lagi. Bila nak rihat pun tak tahu. Akibatnya saya terpaksa berehat di rumah semalam walaupun ada kelas Tuisyen Ting. 3S dan esok kelas Tuisyen Kelas 3K. Hati tu nak juga pergi ke kelas tambahan, tetapi isteri minta buat kelim tuntutan mengawas dan tuntutan perjalanan menjaga Peperiksaan UPSR. Esok pula, isteri akan balik lewat kerana peperiksaan UPSR akan tamat pada pukul 4.00 petang dan apahal pula dengan anak yang akan balik pada pukul 12.00 untuk pra-sekolah dan anak saya yang berada di tahun empat, perlulah pulang awal untuk mengambil mereka dan kemudian ke sekolah semula pada pukul 3.00 petang untuk aktiviti bahasa Melayu. Namun itulah hakikat tugas seorang guru sekarang. Kadang-kadang ada juga kebenarannya apabila guru yang sudah bersara mengatakan " bebanan tugas terlerai apabila bersara". Hakikatnya tugas perlu dibereskan untuk mendapat ketenangan fizikal dan rohani. Semoga Allah memberi kekuatan untuk meneruskan tugasan yang berbaki selama 13 tahun lagi, InsyaAllah.
      

Tiada ulasan: