SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 15 Jun 2010

HANYA SEKADAR PENDAPAT DAN UNTUK RENUNGAN BERSAMA

Marcapada, keghairahan pelajar dan bekas pelajar mencipta suatu gajet di face book untuk tujuan berseloroh adalah dengan membina kuiz. Boleh dikatakan pengaruh permainan ini boleh dianalogikan seperti wabak virus yang menjadi tarikan kepada umat Islam untuk leka menambah dan membalas kuiz ini. Sesekali saya terfikir adakah ini merupakan dokrin yahudi untuk melalaikan pelajar-pelajar kita daripada membicarakan soal yang lebih ilmiah. Justeru, sebagai ingatan cuba ubah cara anta dan inti semua mencipta permainan kuiz ini dalam bentuk yang lebih bermakna seperti menjawab soalan Matematik ke, soalan Sejarah, menjawab soalan Peribahasa ke! Rasanya permainan seperti ini lebih memberi impak kepada minda seorang pelajar.
          Kadang-kadang, kuiz ini memang seronok tetapi adakalanya boleh menyinggung perasaan orang lain jika individu yang dikenakan itu orang yang tidak dikenali, malah jika dikenali sekalipun mereka ada perasaan, tambahan pula permainan seperti ini ditonton oleh semua pelayar face book. Sebagai seorang guru, saya harap anta dan inti dapat merenung kembali gejala yang melanda pengguna face book sekarang. Sebelum bertindak pastikan nawaitunya betul dan biarlah masa untuk di face book digunakan dengan cara berfaedah dan jangan membuang masa kerana setiap masa yang terlepas tidak akan kembali semula sesuai dengan peribahasa masa itu emas. Saya berharap agar pandangan saya ini bukan pandangan yang ortodoks atau ketinggalan zaman kerana saya sedar kegunaan face book selaras dengan peredaran zaman dan situasi dunia kini  tanpa sempadan. Renung-renunglah bersama agar penggunaan gajet internet ini tidak melekakan.

Tiada ulasan: