SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 30 Jun 2010

MALAM YANG MENGECEWAKAN SAYA

Pada malam semalam, saya telah berusaha untuk menyiapkan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Bahan tersebut ialah post mortem kertas jawapan pelajar tingkatan 5B dengan harapan pelajar akan dapat melihat contoh jawapan terbaik dan jawapan yang tidak mencapai tahap yang saya inginkan berdasarkan jawapan terpilih dengan merujuk borang pengesanan markah yang telah saya buat berakhir dengan kekecewaan. Bayangkan setelah saya membuat scan lebih kurang 60 muka surat bahan yang meliputi kertas skema jawapan PPT,  paling cemerlang dan jawapan beberapa orang pelajar tidak cemerlang bermula pukul 9.30 malam sehingga 3.30 pagi berakhir dengan kegagala.. Hal ini berlaku kerana kecuaian saya sendiri dan saya berharap peristiwa yang sama tidak akan berlaku kepada pembaca, bekas anak didik dan pelajar-pelajar saya.
           Setelah saya membuat scan bahan terpilih tersebut dan mengasingkannya dalam program power point mengikut pecahan soalan dengan harapan pada sebelah paginya saya akan dapat menunjukkan kepada pelajar ting. 5B contoh jawapan terbaik antara mereka dan juga contoh tidak terbaik dalam kalangan rakan-rakan mereka dengan harapan mereka tidak berasa malu kerana contoh-contoh jawapan yang tidak bermutu bukan berfokus kepada seorang pelajar sahaja. Usaha saya tersebut berakhir dengan kekecewaan kerana saya telah tersilap membuat tafsiran setelah  menyimpan data di dalam fail dokumen. Untuk memudahkan saya membuka fail tersebut saya telah membuat salinan ke dalam destop bahan yang telah saya simpan, dan pada masa yang sama saya perasan bahawa semasa saya 'paste' ke dalam destop, bahan yang terpapar dalam destop saya hanya 'shortup' sahaja buka salinan sepenuhnya kerana data berkenaan masih merujuk bahan yang saya simpan 'masih link' dengan fail di dalam dokumen. saya Justeru, saya membuat kesimpulan bahawa data yang saya simpan di dalam destop dan dokumen sudah pasti mengambil ruang memori yang banyak, dan timbul pula hasrat saya untuk memadam atau 'delete' salah satu dokumen berkenaan. Pada masa inilah saya membuat kesilapan yang besar, tanpa berfikir panjang, saya terus  memadam data di dalam dokumen berkenaan Setelah memadam data tersebut, barulah saya teringat akan impaknya, apa lagi tersembulkan perkataam astagfirullah al azim dari bibir saya yang begitu gembira sebelum itu kerana berhasil menyiapkan satu bahan lagi untuk pengajaran dan pembelajaran. Terbukti tindakan saya menghampakan apabila saya cuba membukan fail berkenaan semula, fail itu tidak dapat dikesan. Apa nak buat, nasi telah menjadi bubur. Jika terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak bicara buruk padahnya. Dalam kepala saya terfikir, sanggupkah lagi saya mengulang semula proses menghasilkan bahan berkenaan.
            Saya, terfikir lagi cara untuk mendapatkan bahan berkenaan, antaranya saya cuba merujuk dalam program recycleBin jiika bahan buangan tersebut ada di situ, tetapi saya hampa kerana bahan buangan tersebut tidak ada di dalam program berkenaan. Saya terus mencuba, dengan menggunakan kemahiran komputer dengan merujuk kepada memori komputer atau dalam bahasa sasteranya flashback bermaksud imbas kembali, namun gagal juga kerana setelah saya berbuat demikian, data yang saya dapat cuma memori semasa saya membuka komputer pukul 9.30 malam sahaja. Sebagai manusia yang kerdil dan memahami konsep Qadha dan Qadar-Nya, saya termenung sekejap, tambahan pula dalam proses laptop saya  menstabilkan memorinya memakan masa, laptop saya seperti dalam keadaan  keliru atau dalam bahasa komputernya, 'hang'. Saya kembali risau kerana takut data di dalam dokumen bahagian C dan D saya hilang. Setelah saya  menutup komputer saya secara salah dengan menekan punat offnya  sebanyak dua saya bertambah risau kerana tindakan saya seperti tidak menyelesaikan masalah.  Setelah mendapati laptop saya masih tidak stabil, teringat saya kata-kata Cikgu Sirajuddin bahawa saya tidak bersabar kerana laptop saya dalam proses menstabilkan memorinya setelah saya berusaha untuk mengembalikan memorinya sehari sebelum saya memadam data berkenaan. Cuma saya beryukur setelah saya menunggu beberapa minit,  memorinya laptop saya stabil kembali, saya membuat keputusan untuk menghentikan aktiviti saya pada malam itu. Jika diikut hati saya, hendak saja saya bercuti pagi esok tetapi oleh sebab tindakan tersebut bukanlah tindakan yang betul kerana saya perlu memikirkan bagaimana untuk mengelak kejadian tersebut daripada berulang semula.
               Terdapat dua perkara yang perlu saya lakukan, pertama saya mengambil keputusan untuk membawa komputer meja saya ke kedai untuk diperbaiki kerana sudah setengah tahun komputer saya meragam kerana arus elektriknya tidak stabil dan sukar untuk beroperasi dan saya mengesyaki alat mengawal aliran elektriknya rosak.  Alhamdulillah, setelah membawanya ke kedai komputer meja saya boleh beroperasi semula dengan menggantikan  pengawal arus elektrik yang rosak dengan kos sebanyakRM 50.00. Kemudian langkah seterusnya, saya akan membuat salinan data pendrive saya ke dalam cd kerana keempat pendrive saya sudah penuh, dan kejadian malam tadi juga berpunca kerana saya tidak boleh menyimpan semua data saya ke dalam keempat-empat  pendrive berkenaan dan bermula pada hari ini saya perlu 'backup' semua bahan saya supaya setiap kerja saya tidak sia-sia.
                Sepatutnya malam ini saya ke sekolah untuk kelas tuisyen 5B, dan saya batalkan hasrat saya kerana yang penting saya perlu membuat semula bahan  berkenaan kerana saya perlu menyedarkan pelajar saya bahawa kerja yang tidak berfokus kepada menghasilkan budaya kerja cemerlang akan memberi kesan negatif kepada prestasi mereka. InsyaAllah, jika saya berjaya membuat semula post mortem berkenaan malam ini sudah pasti saya akan bertenang kerana konsep saya biarlah sesuatu kerja yang saya lakukan  memberi impak besar kepada pelajar-pelajar saya. Tidak ada gunanya saya mengajar kelas tuisyen tanpa ada bahan bukti yang hendak ditunjukkan kerana paling penting ialah kesedaran pelajar, jika saya marah macam manapun jika tidak ditunjukkan kesalahan mereka, mereka akan tetap melakukan kesalahan yang sama. Saya juga percaya kerja kali kedua akan memberi pulangan besar kepada hasilan kerja yang hendak saya hasilkan, maksudnya kerja berkenaan akan lebih bermutu, insyaAllah. Kepada pembaca pastikan kerja kita dirancanng dengan baik dan pembaca perlu sedar komputer adalah gajet yang banyak membantu kita melakukan kerja seharian tetapi jika kita tersilap atau mengambil langkah yang salah komputer juga boleh memberi impak kepada hasilan kerja kita. Namun, setiap kesalahan yang kita lakukan akan mematangkan lagi budaya kerja kita, insyaAllah.
              Pada malam ini saya lebih selesa kerana info yang saya tulis menggunakan komputer meja dan laptop saya pula saya gunakan untuk menghasilkan bahan post mortem yang gagal saya simpan semalam. Selepas ini saya akan menggunakan komputer meja ini untuk membuat salinan pendrive ke cd supaya pendrive kosong dan gajet berkenaan boleh saya gunakan untuk menyimpan data baru atau bahan 'backup' supaya masalah lalu tidak berulang semula bak kata pepatah supaya pisang tidak berbuah untuk kali keduanya. Sebagai peringatan kepada pelajar yang membaca info ini, beginilah laras penulisan jika kita membicarakan tajuk komputer dan cuba lihat bagaimana saya cuba memilih perkataan yang berfokus kepada perbicaraan tentang komputer disamping memasukkan frasa menarik dan ini membuktikan jika kita kreatif , peribahasa juga boleh kita tulis dalam karangan berbentuk fakta. Jika semua kemahiran ini kita gunakan, karangan yang anda hasilkan akan lebih menarik dan cemerlang. Sebelum ini juga, saya telah menggunakan banyak peribahasa dalam penulisan info saya. Sekian untuk hasilan saya pada hari ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam cikgu,

tentang penggunaan laptop tu memang kadang2 menguji kesabaran kita.^_^

sebagai pelajar yang tidak boleh lari daripada lambakan assignment, kadang-kadang sedih apabila bahan yang telah siap yang disimpan didalam laptop ataupun pendrive hilang sekelip mata akibat serangan virus.

Virus dari komputer boleh menyerang pendrive kita. Jadi eloklah jika kita biasakan untuk membuat backup di beberapa tempat terutamanya segala dokumen penting dan juga fail projek akhir..

menangis tak berlagu la kite jika terpaksa buat semula..

sekian,

anak muridmu..