SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 28 Jun 2010

MESYUARAT PANITIA BAHASA MELAYU KALI KE-3 DITANGGUHKAN

Mesyuarat Panitia Bahasa Melayu bagi saya amat penting dan merupakan tepat untuk setiap ahli jawatankuasa berbincang, memberi pandangan,  membuat post mortem setiap kali ujian atau peperiksaan dijalankan, merancang, dan melihat perkembangan pelaksanaan program sama ada berjaya atau gagal meningkatkan prestasi pelajar sepanjang separuh tahun dalam 2010. Seterusnya, saya sebagai Ketua Panitia Bahasa Melayu ingin melihat peningkatan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada penggal kedua dan setiap keputusan pelajar perlu ke arah keputusan ETR yang difokuskan pada hujung tahun.
          Justeru, apabila dimaklumkan dua orang guru mata pelajaran tidak hadir ke sekolah pada hari ini , mungkin kerana masalah peribadi atau keluarga, saya terus membuat keputusan membatalkan mesyuarat setelah mendapat persetujuan Tuan Pengetua dan PK Pentadbiran. Hal ini saya buat kerana kedua-dua guru yang tidak hadir ialah guru mata pelajaran kelas peperiksaan. Banyak maklumat dan keputusan yang perlu dibuat dalam mesyuarat yang sepatutnya diketahui dan dimaklumi semua guru mata pelajaran terutama guru kelas peperiksaan. Paling utama saya ingin melihat laporan post mortem Peperiksaan Pertengahan Tahun yang sudah saya isi dalam borang pelaporan cuma maklumat utama yang amat diperlukan ialah kemahiran yang masih belum dikuasai pelajar yang dilihat oleh guru mata pelajaran kelas peperiksaan. Apabila maklumat tersebut diperoleh panitia boleh membuat keputusan langkah untuk mengatasi masalah berkenaan kerana setiap penyakit ada ubatnya dan keputusan perlu diambil, ubat dan kemahiran apa yang perlu diberi penekanan agar prestasi pelajar dalam mata pelajaran bahasa Melayu meningkat pada penggal kedua dan didoakan juga berlaku dalam peperiksaan awam kelak.
             Selain itu, saya akan memberi taklimat tov dan oti 2, dan pencapaian pelajar mengikut kelas, adakah objektif yang disasarkan di awal tahun berjaya dicapai dalam Peperiksaan Pertengahan Tahun 2010. Untuk memantapkan post mortem PPT, saya akan cuba menyelaraskan borang pengesananan pencapaian pelajar dengan menggunakan gajet PEDIA yang dihasilkan oleh cikgu Khairi untuk kertas peperiksaan yang berbentuk objektif dan borang pengesanan Kertas 2 PMR dan juga Kertas 1 dan 2 SPM  ( Kertas Jawapan Subjektif ) menggunakan borang pengesanan prestasi pelajar berdasarkan borang yang telah saya hasilkan. Borang pengesanan ini suadh saya gunakan semenjak saya menjadi Setiusaha Kecemerlangan  semasa di sekolah rendah dan setiap jalur telah saya setkan formula excel dan guru hanya perlu mengklik markah di ruangan yang disediakan dan secara automatik semua data akan diproses untuk mengesan peratusan penguasaan pelajar terhadap setiap komponen soalan soalan PPT, bilangan pencapaian pelajar mengikut gerd secara individu atau keseluruhan kelas, dan juga disediakan graf pencapaian penguasaan soalan untuk  membantu guru melihat pencapaian kelas secara umum. Hal ini penting kerana laporan secara lisan  tidak akan dapat mengesan kelemahan kemahiran pelajar tetapi pengesanan  berdata dan terbukti masalahnya berdasarkan pemarkahan berdasarkan pecahan soalan dan pengiraan peratusan pencapaian setiap soalan yang ditanya dalam kertas peperiksaan akan dapat mengesan kelemahan pelajar secara tepat. Apabila post mortem tersebut diperoleh barulah tindakan susulan diambil dengan merancang program kecemerlangan seperti teknik menjawab, program flexi dengan mengambil kira bahan yang perlu disediakan untuk melatih tubi kemahiran yang masih lemah berdasarkan laporan post mortem yang diterima, dan program ini akan dimantapkan lagi semasa kelas tuisyen kerana dalam kelas berkenaan guru boleh memberi penumpuan atau berfokus kepada langkah memantapkan kemahiran yang belum dikuasai pelajar.
               InsyaAllah pada tahun ini, kita akan menggunakan sepenuhnya tenaga kepakaran daripada guru-guru SMKASAS sendiri dalam menjalankan setiap program panitia kerana bagi saya tenaga kepakaran yang ada sudah lengkap dan guru-guru sendiri mengetahui kelemahan pelajar. Ha ini terbukti pada tahun lepas kerana semua program kecemerlangan Melayu dilaksanakan oleh guru SMKASAS sendiri. Bagi saya guru SMKASAS sendiri yang memahami kelemahan dan kekuatan pelajarnya, ini ditambah pula keputusan SPM 2009 membuktikan tahap kepakaran guru-guru matapelajaran bahasa Melayu apabila seramai 101 pelajar mendapat gred A+ dan 11 orang mendapat gred A dalam Peperiksaan SPM. Justeru, keputusan membatalkan mesyuarat pada hari tepat setelah menyedari pentingnya tahap pemahaman guru terhadap keputusan mesyuarat dan data-data post mortem yang bakal dibincangkan. Sebagai ketua Panitia Bahasa Melayu saya berdoa agar kesepaduan, kerjasama, kemantapan antara guru bahasa Melayu terus kukuh kerana setiap yang kita lakukan adalah untuk meningkatkan prestasi anak didik yang kita sayangi serta meneruskan kecemerlangan SMKASAS sebagai sebuah sekolah kluster akademik. InsyaAllah. Didoakan mesyuarat panitia akan dapat dijalankan pada masa terdekat kerana setiap keputusan mesyuarat amat penting untuk meneruskan kecemerlangan Mata Pelajara Bahasa Melayu.

Tiada ulasan: