SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 22 Jun 2010

PROGRAM KECEMERLANGAN BAHASA MELAYU PMR DAN SPM SMKASAS 2010

Alhamdulillah, hari ini hari yang mengembirakan saya dan pada malam ini saya terfikir untuk merencanakan Program kecemerlangan BM PMR dan SPM SMKASAS 2010 kerana semua kerja-kerja saya sebelum ini berjaya diselesaikan. InsyaAllah, saya akan mencadangkan Panitia Bahasa Melayu bermesyuarat minggu ini terutama untuk mendapatkan makluman pencapaian Peperiksaan Pertengahan Tahun 2010 dan membincangkan post mortem dan aktiviti yang sesuai dijalankan ke arah kecemerlangan BM SMKASAS.
      Kedua, masalah kekurangan guru bahasa Melayu SMKASAS yang semakin meruncing setelah Cikgu Dalia berpindah ke SMK Dato' Maharaja Lela Kampung Gajah, jadual waktu perlu dirombak dan guru-guru BM yang ada perlu mengisi jadual kosong yang ditinggalkan oleh beliau. Perlu saya beri penekanan bahawa kekurangan guru bahasa Melayu yang berpengalaman untuk mengajar kelas bukan peperiksaan akan memberi impak yang besar kepada guru-guru yang mengajar kelas peperiksaan.Sebagai Ketua Panitia Bahasa Melayu SMKASAS, saya merakamkan jutaan terima kasih kepada guru kelas peperiksaan antaranya Cikgu Sirajuddin, Cikgu Mohd. Ariffin, Cikgu Rahayu, dan Cikgu Siti Munawirah. Sesungguhnya kesepaduan dan kesepakatan kita selama ini dapat mengekalkan prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu rangking pertama mata pelajaran dalam peperiksaan awam.
        Saya akan cuba untuk membawa masalah kekurangan guru bahasa Melayu ini dalam mesyuarat Panitia, mesyuarat ketua bidang dan mesyuarat kurikulum sekiranya pihak pentadbiran dapat memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah ini. Terutamanya, jika boleh pentadbiran perlu melihat perkapita guru mata pelajaran yang ada kini dan cuba untuk menambah bilangan guru bahasa Melayu dalam usaha menangani masalah ini. Jika boleh, Panitia Bahasa Melayu tidak perlu mengemis dan meminta bantuan daripada guru-guru bidang lain untuk menampung kekurangan guru bahasa.Justeru, di sini saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Cikgu Hasnimah dan juga Cikgu Rahayu terutamanya kerana masih ingin bersama Panitia Bahasa Melayu untuk bersama-sama mencemerlangkan mata pelajaran ini. Hal ini kerana, Cikgu Hasnimah merupakan seorang guru yang kepakarannya dalam bidang SRT ( Sains Rumahtangga ) dan Cikgu Rahayu bidang Seni Lukis.
        Namun begitu, saya sedar, tanpa bantuan awal guru mata pelajaran  bukan kelas peperiksaan, kita tidak akan mampu untuk mengekalkan prestasi mata pelajaran bahasa Melayu selama ini. Kesimpulannya, kejayaan kita mengekalkan prestasi Bahasa Melayu dalam peperiksaan awam adalah kerana hasil usaha kita bersama. InsyaAllah saya akan sentiasa membantu untuk melaksanakan sebarang program kecemerlangan BM PMR dan SPM bersama-sama. Usaha sepakat membawa berkat. Terima kasih kepada semua guru bahasa Melayu SMKASAS. Jasamu tetap dikenang.

Tiada ulasan: