SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 22 Julai 2010

PERISTIWA DAN PERISTIWA SMKASAS HARI INI

Peristiwa pertama pada hari ini, saya terbaca di dalam buletin SMKA Negeri Perak berkaitan dengan Anugerah Mata Pelajaran terbaik SPM 2010 antara sekolah-sekolah agama sama ada sekolah bantuan kerajaan dan SMKA yang terdapat di negeri Perak. Dalam buletin tersebut tercatat SMKASAS menduduki rangking  pertama anugerah mata pelajaran bahasa Melayu terbaik negeri Perak berdasarkan pencapaian 101 pelajar mendapat gred A+ dan 11 mendapat A dalam peperiksaan SPM 2009. Secara bermonolog, tahniah guru-guru SPM SMKASAS dan tahniah kepada bekas-bekas pelajar SPM 2009 kerana andalah yang telah memartabatkan kecemerlangan bahasa Melayu SPM tersebut. Secara langsung, semangat untuk terus memartabatkan bahasa Melayu terus membuak di hati saya, tambahan pula esok Kem Bahasa Melayu SPM 2010 akan diadakan di Dewan Besar As-Shafie dan saya akan terus untuk memberi sumbangan ke arah pencapaian cemerlang bahasa Melayu 2010 pula. InsyaAllah. Saya akan terus merancang untuk mengadakan lebih banyak kem susulan bersama guru di bawah Panitia Bahasa Melayu SMKASAS untuk membantu pelajar SPM 2010 yang menghadapi peperiksaan pada hujung tahun ini. Bak kata pepatah Melayu, ' bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.' Tahniah sekali lagi kepada guru-guru SPM SMKASAS dan juga kepada pelajar-pelajar SPM 2009.
          Kedua, kami digemparkan bahawa Sektor Pendidikan Islam akan membuat lawatan ke SMKASAS pada minggu hadapan dan bagi saya itu sudah menjadi lumrah dan tidaklah menjadi suatu perkara yang membimbangkan kerana Pantia Bahasa Melayu sudah biasa dengan lawatan-lawatan sedemikian kerana pada awal tahun ini, saya sendiri telah di pantau semasa proses pengajaran dan pembelajaran ting. 3H dan saya dapati laporan JPN mengenai pemantauan tersebut menunjukkan guru SMKASAS memang hebat dan itu adalah Anugerah Allah SWR untuk pelajar-pelajarnya, dan begitu juga fail panitia telah diperiksa dan saya sendiri telah berhadapan En. Saidi sebagai pemantauan dan beliau menyatakan rasa kagum setiap usaha dan perancangan yang telah dilakukan oleh Panitia Bahasa Melayu ke arah objektif untuk mencemerlangkan mata pelajaran ini. Justeru, saya sentiasa mengalu-alukan kehadirn setiap pemantau.
           Ketiga, saya telah dikejutkan dengan insiden semasa mengajar kelas Ting. 5B pada pagi tadi, apabila secara tidak sengaja saya tergesel laptop saya semasa mengajar mata pelajaran bahasa Melayu. Akibat insiden tersebut, laptop saya tercapak dari meja dan jatuh ke lantai kelas. Cuma saya sempat berightifar melihat kejadian tersebut, dan saya tidak menyalahkan sesiapa tetapi kerana kelalaian saya menyebabkan perkara tersebut berlaku. Dalam kepala saya terbayang satu kesimpulan habislah laptop saya. Pada masa yang sama saya terfikir inilah Qadha dan Qadar Allah saya menerimanya sebagai satu kententuan dan saya segera mengambil laptop saya kerana saya dapati, laptop saya tisak berfungsi lagi paparan di skren gelap. Oleh sebab, masa mengajar ketika itu dah sampai ke penghujung saya terus ke bilik guru, dan menanggalkan bateri dan terus memasang laptop semula secara terus ke plak dan terpacul pekataan alhamdulillah laptop saya masih berfungsi lagi. Mungkin Allah ingin saya meneruskan usaha mencemerlangkan pelajar saya.Pada masa ini saya sedang menggunakan laptop yang pada suatu masa tadi menggemparkan saya. Alhamdulillah sekali lagi atas kekuasaan-Mu.

Tiada ulasan: