SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 20 Julai 2010

TUGASAN, TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH

Apabila membincangkan tugasan, tanggunjawab dan amanah, saya masih terkial-kial untuk menyesuaikan diri dengan tanggungjawab berkenaan. Pada hari ini saja saya tertumpu kepada kerja rumah yang melambak, kadang-kadang saya bertanya kepada diri kenapa saya harus memberi kerja rumah kepada pelajar sedangkan balanya saya sendiri yang akan tanggung. Mana tidaknya, masuk kelas 3K, 3H, 5B, dan 2H, saya meminta pelajar mengeluarkan kerja rumah yang saya beri dan sebagaimana sebelumnya pelajar sudah faham dengan ketegasan saya bab kerja rumah yang diberi, 3K dan 3H, mereka saya suruh menjawab kertas BM 1 PMR 2005, dan juga ringkasan, sedangkan kerja surat kiriman tak rasmi saya belum semak lagi, itu belum saya semak secara 'sport check' buku latihan mereka. Namun, objektif saya, pelajar perlu membuat banyak latihan untuk menjawab pelbagai soalan. Cara untuk menyemaknya, tak lain tak bukan melalui semakan rakan sebaya tetapi saya perlu juga mengambil secara rawak beberapa buku karangan pelajar untuk memastikan semakan tersebut berkualiti. Begitu juga dengan kelas 5B, saya juga telah memberikan mereka soalan SPM kertas 1 tahun 2007. Sedangkan kertas 2 pula dalam proses semakan dan saya telah membuat scan secara rawak jawapan beberapa orang pelajar untuk disemak secara spontan bersama-sama sebagai contoh. Sebagai impaknya, saya minta pelajar untuk menjumlahkan markah rakan sebaya dan esok saya cuba mengumpulkan data setiap latihan yang diberikan. 
      Begitu juga kelas 2H, walaupun kelas ini bukan kelas peperiksaan, tetapi saya perlu memberi tumpuan kepada mereka kerana pada tahun hadapan mereka juga akan menghadapi peperiksaan.Sekali lagi, saya mengumpulkan kerja karangan mereka. Akibatnya, saya amat letih pada hari ini, bukan setakat letih kerana empat kelas saya masuk hari ini tetapi letih kerana melihat kerja rumah yang melambak, tambahan pula malam ini saya terpaksa bertugas sebagai warden. Alamatnya saya terpaksa bekerja di bilik guru sehingga ke pagi. Jika saya analogikan tugas saya sebagai seorang juruterbang, saya rasa kapal terbang yang saya pandu sudah pasti beberapa kali terhempas dan apabila terhempas semuapun tahu jika tidak meninggal ,cedera tetapi jika kita lihat daripada sejarahnya, setiap kemalangan melibatkan pengangkutan udara ini banyak kes melibatkan  kematian. Justeru, saya mati hidup semula rasanya. Apa nak buat sudah tanggungjawap, buat jugalah. Cuma saya berdoa semoga kesihatan saya terpelihara. Pabila saya timbulkan keluhan ini kepada Ustaz Arip semasa naik ke bilik guru selepas Isya' tadi saya ketawa, tetapi ketawa yang dibuat-buat sedangkan di dalam hati saya Tuhan saja yang maha tahu, jawabya secara berlawak tidak apa badan cikgu Ramsul tak kurus lagi bermakna saya masih mampu menanggung bebanannya. Esok pula saya akan bertugas untuk tuisyen kelas 5B dan lusa pula dengan kelas 3K serta hari Jumaat Kem Bahasa Ting. 5. Bagi saya selagi mampu saya akan gagahi tugasan saya ini.  Beginilah tugas saya sebagai seorang guru. Sekurang-kurangnya di dalam blog ini saya dapat mencurahkan bebanan kerja saya supaya dapat kita berkongsi bersama.
        Setakat ini saya sudah menolak dua pelawaan untuk memberi teknik menjawab soalan SPM, pertama dengan SMK Changkat Lada dan kedua, dengan SMK Teknik Seri Iskandar, bukan saya tidak sudi tetapi bebanan kerja saya yang banyak menyebabkan saya menolak pelawaan ini. Namun, sekolah yang awal menjemput saya seperti SMA Parit dan SMK Seri Iskandar saya terima jemputannya dan kedua-dua telah saya hadiri. Hakikatnya, kini saya lebih selesa untuk memberi teknik PMR dan SPM kepada sekolah saya kerana itulah tugasan utama saya. InsyaAllah jika saya bertenang saya akan membantu sekolah lain tetapi bukan masa terdekat ini.

Tiada ulasan: