SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Sabtu, 3 Julai 2010

PRASARANA SMKASAS SEMAKIN KONDUSIF, TAHNIAH PENTADBIR SMKASAS

Marcapada, istilah globalisasi sering bermain di bibir masyarakat. Globalisasi jika dibicara dari segi hurufiah bermaksud perkembangan dunia kini yang semakin pesat membangun menyebabkan dunia semakin sempit. Maksud sempit di sini lebih tertumpu kepada situasi  dunia semakin mengecil  kerana komunikasi canggih sekarang seperti kemudahan internet, media masa yang membolehkan manusia berkomunikasi sehingga maklumat boleh dikongsi dan diperoleh tanpa batasan dan ruang waktu. Namun begitu, perbicaraan saya kali ini  lebih menjurus kepada  kepantasan pembangunan prasarana di SMKASAS yang kini seperti mengejar prasarana yang dikecapi sekolah-sekolah berasrama penuh kelolalaan Kementerian Pelajaran Malaysia yang lain.
               Saya terpanggil membicara perkara di atas setelah Pn. Nurulina, guru mata pelajaran bahasa Inggeris SMKASAS berkata, suasana di SMKASAS sekarang seperti di kawasan perumahan dan kawasan perindustrian. Ada sahaja bunyi pekerja sedang melalukan kerja untuk membangunkan kawasan berkenaan. Mana tidakknya, sudah seminggu pekerja yang dipertanggungjawabkan menyelenggara bilik tambahan untuk pejabat. Untuk makluman semua, tandas guru di sebelah pejabat sekarang sedang dibaikpulih dijadikan ruangan tambahan untuk pejabat pentadbiran sekolah dan bilik pengawas dijadikan rungan guru-guru tingkaan 6 kerana sudah hampir setahun Ustaz Muhammad  telah dinaikkan pangkat sebagai Penolong Kanan Tingkatan 6 dan beliiau dan guru-guru tingkatan 6 akan berpindah ke bilik guru yang baru ini apabila siap kelak. Oleh sebab itu, apabila diwujudkan pentadbiran tingkatan 6, bilangan pelajar tingkatan 6 bawah tahun ini bertambah dan ada dalam kalangan mereka terpaksa duduk atau menginap di luar. Atas keprihatinan dan inisiatif pentadbiran guru tingkatan 6, pelajar-pelajar perempuan yang tidak dapat tempat tinggal di asrama telah dibenarkan tinggal di rumah guru berdekatan dengan tempat meletak bas sekolah. Rumah guru tersebut telah dibaik pulih dengan bantuan dan pinjaman dari PIBG sekolah. Justeru, sebagai survival untuk hidup, adakalanya mereka memasak sendiri di penginapan mereka untuk mengurangkan kos sara diri sepanjang belajar di SMKASAS. Beginilah senario SMKASAS sebagai sebuah sekolah kluster akedemik. Sekiranya bekas-bekas pelajar datang dan singgah ke institusi tempat Insan kamil Dilahirkan, sudah pasti anda terkejut dengan perkembangan prsasarana terkini yang mencorak suasana baru sekolah tempat anda menerima ilmu suatu masa dulu.

Tiada ulasan: