SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 17 Ogos 2011

PERSEDIAAN MENGHADAPI PROGRAM KECEMERLANGAN BM SPM 2011

        Pada 20/8/2011 Program Pecutan SPM telah diadadakan di Dewan Besar SMKASAS dan alhamdulillah ketiga-tiga Guru Bahasa Melayu SPM 2011 telah hadir membantu pelajar SPM 2011 dalam membuat persiapan untuk menghadapi kertas Bahasa Melayu 1. Saya, Cikgu Ahmad Sirajuddin dan Cikgu Ariffin berusaha untuk membantu pelajar menghasilkan karangan berpandu, karangan umum berfokus diri, keluarga, negara, antarabangsa dan berfokus komsas. Berdasarkan tinjauan saya, usaha ini mencapai objektifnya kerana pelajar pada peringkat awal agak sukar menentukan hala tuju soalan terutama terdapat skema soalan Solaf yang diberikan JPN agak lari daripada  kehendak soalan cuma saya memberi penjelasan ada kebaikannya skema yang diberikan supaya pelajar menggunakan daya kreatif dan KBKK untuk mentafsirkan kehendak soalan. 
            Memang jelas, pelajar berjaya mengesan kesilapan berkenaan dan tahniah saya ucapkan kepada mereka kerana tidak mengikut bulat-bulat skema yang diberikan sebagai panduan sebelum mereka membuat pembentangan yang menjurus kepada penggunaan penta minda dan karangan yang lengkap. Selepas pembentangan , guru terus membuat komentar kelemahan dan kekuatan karangan yang dibina berdasarkan kriterian kerelevanan idea, pengolahan karangan, bahasa dan penggunaan ejaan dan tanda baca. Namun, begitu, masa yang dioeruntukkan agak terhad dan beberapa soalan tidak dapat dibentangkan dan akan dibincangkan dalam perjumpaan pecutan kedua pada hari Selasa ini. Ucapan terima kasih saya ucapkan kepada Cikgu Sirajuddin dan Cikgu Ariffin kerana kehadiran cikgu amat bererti kerana setiap guru mempunyai kekuatan tersendiri untuk memastikan program yang dijalankan memberi impak yang maksima ke arah penguasaan menulis karangan yang baik. Saya berdoa, program pecutan seperti ini akan dapat meningkatkan lagi mutu kemahiran mengarang para pelajar. Semoga program pecutan yang seterusnya akan dapat membatu pelajar untuk persediaan menghadapi peperiksaan Percubaan SPM  yang akan diadakan pada hari  Rabu (7/9/2011). Diharapkan juga pada hari Selasa (23/8/2011) program yang akan dijalankan akan memberi impak positif kepada kemahiran pelajar menjawab soalan kertas Bahasa Melayu 2 dan pada hari Isnin (5/9/2011)  akan diadakan rumusan dan perbincangan terakhir terhadap kedua-dua kertas sebelum mereka menghadapi peperiksaan Percubaan SPM 2011. 
       Saya memohon kepada semua warga SMKASAS dan juga bekas-bekas pelajar SMKASAS mendoakan kejayaan pelajar SPM pada tahun ini agar mereka memperoleh keputusan cemerlang sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh pelajar-pelajar SPM 2009 dan 2010. Sebagai guru kami akan berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikan kejayaan berkenaan dan saya mengharapkan pelajar juga berusaha ke arah mencapai kecemerlangan berkenaan. Tidak ketinggalan juga saya mendoakan agar pelajar SPM 2011 cemerlang dalam 11 kertas SPM 2011. Amin.

Tiada ulasan: