SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 16 Ogos 2011

POST MORTEM PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2011 DAN HALA TUJU PUAN PENGETUA SMKASAS

     Pada hari ini jam 2.00 petang, semua ketua panitia mata pelajaran membuat analisis pencapaian peperiksaan PMR  2011. Saya, sudah pasti pembentang pertama membuat analisis pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu dan kesimpulannya seramaI 130 mendapat gred A dan 6 orang mendapat gred B. Selain itu, setiap ketua panitia mata pelajaran dikehendaki membuat rumusan tentang kekuatan, kelemahan, dan program yang perlu diambil oleh setiap panitia supaya program kecemerlangan pelajar diisi sepenuhnya dalam masa satu bulan setengah sebelum PMR berlangsung.
      Rumusan  pembentangan setelah semua panitia membuat laporan  memperlihatkan seramai 17 orang pelajar memperoleh 9A, 15 orang 8A 1B, dan Puan Pengetua mengharapkan pencapaian pelajar mendapat keputusan 9A seramai 80 orang. Justeru, Puan Pengetua mengharapkan setiap panitia perlu merancang program kecemerlangan agar paling minimum setiap panitia mata pelajaran perlu memfokus seramai 80 orang pelajar mendapat gred A untuk merealisasikan impian berkenaan. Terpikul di bahu setiap panitia untuk untuk merealisasikan kejayaan berkenaan, dan Puan Pengetua membuat penekanan bahawa kecemerlangan berkenaan boleh dicapai sekiranya semua pihak bekerjasama dan semua impian pasti boleh digapai.
       Berdasarkan perwatakan Puan Pengetua, saya membuat tanggapan bahawa setiap pengetua yang menjadi ketua organisasi SMKASAS mempunyai gaya tersendiri mengelola institusi pendidikan ini dan Puan Pengetua menampakkan jiwa keibuan yang lebih mengambil berat soal keselesaan agar suasana kondusif dalam kalangan pelajar perlu diutamakan supaya  mereka dapat belajar dengan sempurna. Tahniah saya ucapkan, kerana pendekatan berkenaan tepat dan sesuai dilaksanakan kerana proses pembelajaran akan menjadi lebih dominan sekiranya jiwa pelajar sentiasa tenang apabila hati budi mereka kita selami dan sudah pasti mereka akan lebih proaktif untuk menggapai kecemerlangan yang diimpikan. Puan Pengetua juga berharap usaha kaunselor perlu menggembleng tenaga untuk memastikan pelajar sentiasa terpanggil untuk sama-sama berusaha menggapai kecemerlangan disamping ketua panitia dan guru-guru merancang pengisian program yang bermutu agar sisa-sisa waktu sebelum PMR dapat dipenuhi dengan aktiviti yang boleh menggilap kemahiran pelajar dalam mempersiapkan diri menghadapi peperiksaan tersebut.
           Perlu diingat setiap pembaharuan memerlukan pengorbanan setiap warga SMKASAS, setiap kali bah setiap kali pantai akan berubah. Saya amat berkeyakinan dengan usaha kukuh dan sokongan PK. Pentadbiran, Puan Bainah dan Pengetua serta bantuan PK yang lain, Puan Pengetua mampu untuk membuat perubahan berkenaan. InsyaAllah, semoga dengan doa dari bekas-bekas pelajar dan warga SMKASAS, institusi pendidikan ini mampu untuk menggapai kecemerlangan. Selepas ini, usaha akan terus dilakukan untuk kita melihat kecemerlangan pelajar SPM 2011 pula.  Saya bangga menjadi tenaga pendidik SMKASAS.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya doakan smkasas sentisa mendahului pelbagai aspek terutamanya akhlak, sahsiah dan akedemik