SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 10 Oktober 2011

PMR SEMAKIN HAMPIR PENGHUJUNGNYA DAN SPM SUDAH MENGGAMIT PELAJAR TING. 5 2011

Setelah bergelumang dengan pelajar Ting. 3, tugasan untuk Ting. 5 perlu diberi fokus utama supaya mereka mampu membuat persiapan menghadapi peperiksaan SPM. Namun, semangat pelajar Ting. 5 terutama pelajar Ting. 5B amat membanggakan saya kerana pada hari Jumaat lepas salah seorang pelajar mencadangkan saya hadir pada sebelah malamnya untuk mengajar dan saya mencadangkan kelas tersebut diganti pada hari lain untuk saya membuat persiapan yang mantap agar setiap pengisian untuk kelas tersebut dapat memberi impak maksima kepada pelajar.
           Namun, setelah saya memberi penjelasan dan alasan saya kepada pelajar berkenaan, dia bersetuju kerana saya akan cuba untuk menentukan tajuk yang akan dibincang serta bahan yang perlu digunakan. Antaranya saya akan cuba membuat bahan pengajaran dengan menggunakan  Powerpoint dan menggunakan laptop dan LCD kerana cara begini dapat memberi kesan yang mendalam kepada pelajar. Tambahan pula, saya telah menggunakan kaedah yang sama di dalam kelas dalam proses pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan menggunakan teknik Jadual Pengembangan Idea untuk menunjukkan betapa perenggan pengenalan, isi dan penutup perlu ditulis dengan baik supaya karangan yang dibina berkesan. Begitu juga  pelajar didedahkan cara menyisipkan frasa menarik kerana jika saya bercakap sahaja pelajar tidak ,memberi penumpuan yang berfokus semasa perbincangan. Impaknya, semasa mengarang mereka tidak menulis karangan mereka secara kreatif dan sering mengabaikan kriteria karangan cemerlang yang diharapkan.
            Walaupun proses menyediakan bahan mengambil masa yang panjang kerana penyediaan bahan saya perlu  memikirkan kesesuaian bahan dengan tajuk yang hendak diajar,  menyusun bahan dari mudah ke senang dan menyelitkan selingan berupa gambar, catatan sama ada fakta atau video agar tumpuan pelajar dapat dimaksimakan tetapi kesan penggunaan sebegini  amat mujarab semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung di dalam kelas. Paling saya utamakan ialah proses P @ P berjaya. Tambahan pula, dari hari ke hari, dari minggu ke minggu, bulan ke bulan bahan P@P saya bertambah dan bahan tersebut  boleh saya aplikasi  semasa mengajar dan boleh dibuat penambaikan dari semasa ke semasa. Adakalanya, saya terpaksa menganggap malam itu siang untuk menyediakan bahan berkenaan kerana saya faham erti sebenar menjadi seorang guru. Barulah saya sedar sekarang kata-kata guru saya terdahulu, guru ibarat lilin membakar dirinya untuk orang lain.
               Pada malam ini, saya terpaksa meluangkan masa untuk menyediakan bahan untuk P @ P esok tetapi  apabila saya lihat jadual, esok saya akan mengajar kelas ting. 4S sahaja dan kelas ting. 3 tidak berjalan kerana mereka akan menghadapi peperiksaan PMR untuk hari yang keempat dan lusa terakhir. Kelas ting. 4 pula satu masa sahaja dan esok saya akan membincangkan latihan Kertas Contoh Peperiksaan Buku Latihan Twitter kertas 2 set 2. Baru saya teringat hari Rabu ini  puan pengetua meminta semua ketua panitia mata pelajar menghantar post mortem peperiksaan percubaan SPM 2011dengan analisa secara terperinci kekuatan dan kelemahan pelajar semasa menjawab soalan tersebut. Pada masa yang sama, di sudut meja, saya terpadang buku latihan karangan pelajar belum bersemak, ada dua kerja yang perlu saya buat, dan esok pula akan diadakan mesyuarat antara Ketua Penyelaras Kokurikulum dengan PK Kokurikulum untuk menentukan Kelab Sukan dan Permainan yang perlu dianugerahkan Sijil dan Hadiah semasa Hari Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum yang akan dijalankan pada minggu hadapan. Nasib baik saya sudah memantau Papan Kenyataan, Fail Kelab Sukan dan Permainan serta kejayaannya pada tahun 2011 pada minggu ini, bukan minggu lepas kerana jam menunjukkan pukul 1.00 malam kerana saya juga Ketua Penyelaras Kelab Sukan dan Permainan.
              Nak diceritakan satu persatu tugas, banyak, jangan cerita tugas lain di luar sekolah. Kesimpulannya, kepada pelajar yang telah berjaya mendapat gred cemerlang BM, terima kasih kerana itulah hadiah yang paling berharga untuk saya. Susah juga untuk melahirkan seorang insan kamil yang berjaya. Fikir-fikirkanlah. Namun, tugas guru paling murni dan ceritanya ada dalam sajak yang saya siarkan dalam blog ini.

Tiada ulasan: