SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 3 Oktober 2011

PROGRAM BERSAMA PUAN PENGETUA, PK. PENTADBIRAN, GURU-GURU MATA PELAJARAN DAN PELAJAR SPM 2011

Pada hari ini, Puan Pengetua dan PK Pentadbiran Mengarahkan Pelajar Ting. 5 yang akan mengambil peperiksaan SPM 2011,  Guru-Guru Mata Pelajaran SPM untuk berada di Dewan Kluster SMKASAS secara "ad hoc" kerana ada sesuatu yang ingin dibincangkan secara telus.  Program bersama dengan Puan Pengetua ini diadakan untuk meluahkan perasaan Pentadbir, Guru-guru mata pelajaran di hadapan pelajar Ting. 5. Saya secara ikhlas memuji tindakan drastik Puan Pengetua kerana mengumpulkan semua pendidik dan pelajar untuk meluahkan rasa hati masing-masing supaya rasa tidak  puas hati yang terbuku dalam kalangan pendidik diluahkan terus di hadapan pelajar.
                 Pokok perbincangan dari hati ke hati pada pertemuan ini merujuk kepada keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2011 yang mengecewakan bukan sahaja guru-guru malah pentadbiran. Intipati pertemuan ini bukan terus menyalahkan para pelajar tetapi sekurang-kurangnya para pelajar akan dapat memahami bahawa pentadbir dan guru mata pelajaran memang mengambil berat setiap perkembangan akademik pelajar terutama prestasi mereka. Hal ini kerana rumusan keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2011 yang telah berakhir seminggu yang lepas menunjukkan tidak seorangpun pelajar mendapat keputusan semua "A" dan ini jika dibiarkan boleh memberi impak kepada keputusan SPM sebenar.  Hanya seorang pelajar sahaja yang mendapat 10 A, dan kertas Matematik Tambahannya pula sekadar mendapat gred "D".Justeru, antara yang perlu dilakukan oleh setiap pelajar adalah mengubah sikap mereka terutama untuk membuat persediaan dalam masa 40 hari sebelum peperiksaan SPM bermula. Guru-guru telah membuat satu ketetapan untuk terus membantu pelajar dan situasi ini perlu disahut oleh setiap pelajar.
                   Walaupun situasi ini mencalar prestasi peperiksaan Percubaan SPM buat pertama kalinya di SMKASAS tetapi saya yakin, kesedaran dan pertemuan bersemuka guru-guru dan pelajar pada pagi tadi memberi impak yang besar kepada pelajar Ting. 5. Tahniah sekali lagi saya ucapkan kepada Puan Pengetua dan Penolong Kanan Pentadbiran kerana pertemuan ini memberi kesan yang besar kepada pelajar yang selama ini mungkin berasa perkembangan akademik mereka tidak diperhatikan secara serius oleh pihak pentadbiran dan guru mata pelajaran. Justeru, sikap belajar di saat-saat akhir perlu dibanteras daripada terus menular dalam kalangan pelajar dan saya mengharapkan kepada pendidik SMKASAS anggaplah ini sebagai satu cabaran dan kepada pelajar pula anggaplah suasana pagi dianalogikan sebagai situasi penjaga atau ibu bapa menasihati anak-anaknya. Ingat tidak ada guru atau ibu bapa yang ingin melihat kegagalan pelajarnya.
                         Kesimpulannya, disamping usaha pendidik SMKASAS mengubah senario yang berlaku, perlu ada suatu kesedaran dalam kalangan pelajar iaitu tidak ada sesiapa yang boleh mengubah nasib dirinya melainkan orang itu sendiri yang mengubah nasibnya. Saya mendoakan tindakan Puan Pengetua, PK Pentadbiran dan guru-guru mampu membantu peajar untuk mengubah segala-galanya pokoknya kesedaran disamping kerjasama erat antara warga SMKASAS. Tidak ada sifat malu untuk kita berkongsi masalah kerana dengan masalah itu akan menjurus kepada kejayaan. Pelajar SMKASAS boleh dan ingat, adik-adik PMR telah menunjukkan peningkatan kualilti akademik terbaik dalam Peperiksaan Percubaan PMR 2011 dan esok mereka akan menghadapi peperiksaan sebenar dan diharapkan anda menunjukkan presatasi sebenar semasa peperiksaan SPM, insyaAllah. Pelajar ting. 5 boleh, saya pasti dan yakin anda memang boleh. Jika ada teguran yang dibuat oleh pentadbir dan guru-guru, anggaplah itu adalah teguran yang membina kejayaan. Kepada rakan-rakan pendidik teruskan usaha kalian. Untuk prestasi mata pelajaran BM memuaskan cuma,  8  orang pelajar tidak mencapai sasaran "A"   dan kami kalangan guru BM akan berusaha untuk membatu mereka InsyaAllah.  Kami akan lakukan yang terbaik untuk anda.

Tiada ulasan: