SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Ahad, 27 November 2011

MENENANGKAN FIKIRAN DALAM CUTI HUJUNG TAHUN

Alhamdulillah, semalam (26/11/2011) setelah mengahdiri Kenduri Berkhatan Cucu salah seorang penduduk Taman RPT Titi Gantong, saya berkesempatan membawa isteri dan anak-anak ke Teluk Batik. Setelah sampai di Teluk Batik saya meninggalkan isteri dan anak-anak di situ dan saya pula memancing di Marina Island. Malangnya tidak ada ikan mengusik mata pancing tetapi kepada kaki pancing setiap kali melontar batu pancing dan batu pancing jatuh ke permukaan laut sudah mengujakan hati saya. Perasaan tenang menguasai diri apabila melihat persekitaran Marina Island dan Pulau Pangkor di hadapan tempat memancing.
        Jam menunjukkan pukul 6.45 petang, isteri menelefon saya dan meminta saya mengambil mereka di Teluk Batik dan saya bergegas mengemaskan alatan memancing dan apabila isteri saya bertannya tetang umpan, saya ketawa di dalam hati kerana umpan baru saja terusik sedikit, saya telah membeli udang hidup sebanyak 20 ekor dan kedai menjual umpan tersebut memberi 2 ekor lebih dengan harga RM 6.00 dan umpun-umpun RM 4.00 memang saya membazir tetapi itulah lumrah kaki pancing kalau boleh nak memancing terus sepanjang hari, malangnya cuaca petang itu tidak berapa baik kerana hujan turun dengan lebatnya dan menghalang untuk saya meneruskan aktiviti memacing. Saya membawa anak dan isteri menjamu selera di salah sebuah restoran berdekatan dengan jalan masuk ke Kuaters TLDM saya tak ingat nama restoren tersebut. Saya memesan  lima air Milo ais, segelas air tembikai,  dan segelas Nescafe panas. Makanan pula saya oder nasi untuk tujuh orang, siakap masak masam manis, kailan goreng dengan ikan masin, tomyam campur,dan  telur dadar. Punyalah lambat hidangan sampai dan air minuman dah dekat nak habis, saya kata orang rumah saya sepatutnya perlu ada papan peringatan di restoren tersebut " Sabar Separuh Daripada Iman" tetapi memang odernya lambat sampai. Tak silap saya sejam setengan menunggu makanan sampai. Dalam pada itu, saya dan keluarga melihat salah seorang pelayan yang menghantar makanan ke meja pelanggan lain terjatuh dalam hujan yang agak lebat timbul rasa kasihan dan ada juga pelanggan yang merungut kerana kelambatan restoren tersebut menghidangkan makanan. Ada dua orang pelanggan otai yang datang terus balik kerana kata mereka restoren tersebut tidak melayan pelanggan dengan cekap dan pantas.
           Setelah makan, saya membayar harga makanan yang saya oder, jumlah semuanya RM 107.50. Agak terkedu juga saya dengan harga yang boleh tahan mahalnya tetapi saya puas hati kerana dapat membawa anak dan isteri makan di restoren tersebut. Dalam hati saya, inilah kali pertama dan terakhir saya akan ke restoren tersebut. Begitulah pengalaman untuk perjalanan hidup saya semalam, dan pada hari ini 27/11/2011 saya akan ke pusat Tuisyen Impian Sinar untuk mengajar seorang pelajar UTP dan masa untuk sesi tersebut bermula pukul 11.00 pagi dan akan berlanjutan selama tiga jam. InsyaAllah untuk mengajar bahasa saya boleh bertahan lebih tiga jam kerana pengalaman dan bahan yang saya ada banyak untuk persiapan tuisyen. Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk meneruskan saya untuk hari ini. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: