SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Jumaat, 25 November 2011

SEPANJANG CUTI HUJUNG TAHUN 2011

Sepanjang cuti ini saya cuba mengisi masa dengan menceriakan bahagian dalam dan luar rumah seperti menebas sekeling rumah, mengemop lantai, membersih bilik air dan membentulkan pili air dapur yang rosak, dan mengganti lampu 'downlihgt' yang terbakar. Selain itu, mengambil dan menghantar anak kembar sama ada cuti semester atau  pulang ke UITM dan Politeknik Teluk Kemang Port Dikson, mengambil dan menghantar anak saya yang sedang menghadapi Peperiksaan SPM 2011 ke stesen bas Bota, mengambil anak perempuan saya di SMK Raja Perempuan yang menghabiskan sesi persekolahan ting. 1. Memang letih kerja-kerja melibatkan rumah dan anak-anak namun itu lumrah tugas seorang bapa.
           Sementara itu, saya bersyukur kerana semakan kertas 2 PMR Bahasa Melayu telah selesai dan seminggu lagi akan menanti kerja menyemak kertas 2 Bahasa Melayu SPM 2011. Tugas tersebut memerlukan penumpuan secara berfokus, namun alah bisa tegal biasa. InsyaAllah, pada hari Ahad ini pula, akan bermula tuisyen individu dengan seorang pelajar UTP. Beliau tidak pernah mengambil kertas BM SPM  sebelum ini kerana  beliau mengambil A level disalah sebuah sekolah antarabangsa di Doha, Qatar. Sudah tiga bulan saya mengajar beliau dan alhamdulilah beliau seorang pelajar yang mudah diajar dan pada bulan kedua, beliau telah ,mendapat markah 91% semasa ujian yang saya adakan. Kebanyakan soalan yang saya sediakan untuk beliau adalah soalan SPM tahun-tahun lepas. Memang saya takjub dengan perkembangannya dalam pembelajaran bahasa Melayu. Kemudian, kelas tuisyen dalam cuti untuk pelajar ting. 4 sebagai persediaan untuk menghadapi SPM 2011 akan bermula pada 4/12/2011. Semua kelas ini akan berjalan di Kelas Tuisyen Impian Sinar yang dikelolakan oleh Dr. Mohd. Noor bekas Guru Mat. Tambahan SMKASAS yang sekarang sudah berpencen awal dengan kebenaran Kementerian Pelajaran.
                Sebelum itu, sebelum cuti dahulu, saya menjadi fasilitator untuk Pelajar Cemerlang dan Halus ( Pelajar Harapan Lulus ) Peringkat Daerah Perak Tengah anjuran PPD dan Yayasan Perak. Saya memang berpuas hati dengan aktiviti sepanjang tahun 2011 belum lagi saya ceritakan aktiviti di sekolah. Alhamdulilah, Allah memberikan saya kekuatan untuk meneruskan aktiviti saya sebagai seorang guru Bahasa Melayu. Diharapkan setiap aktiviti yang saya jalani memberi saya ruang untuk meningkatkan kepakaran saya dalam kemahiran berbahasa  meliputi aspek penguasaan tatabahasa serta kreatif menggunakan bahasa terutama aspek penulisan. Alhamdulilah juga kerana saya dapat memenuhkan masa lapang sepanjang cuti ini dengan aktiviti yang berfaedah.

Tiada ulasan: