SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 30 Januari 2013

PENDAFTARAN KEDUA PELAJAR TING. 1 DAN 4 SMKASAS 2013

        Alhmadulillah, selamat datang kepada pelajar baru SMKASAS 2013 untuk pendaftaran kali kedua pada hari Selasa bersamaan 29 Januari 2013. Agak ramai juga pelajar yang diterima masuk ke SMKASAS pada hari pendaftaran tersebut, dan suasana berkenaan menyebabkan Kedai Koperasi Sekolah menjadi tumpuan ibu bapa dan pelajar untuk membeli kelengkapan persekolahan. Diharapkan kehadiran pelajar berkenaan akan berterusan kerana ada segelintir pelajar yang telah mendaftar sebagai pelajar semasa pendaftaran pertama tidak dapat menerima suasana kehidupan baru di SMKASAS. Akibatnya, ada yang mengambil keputusan untuk berpindak ke sekolah lama.
           Saya sempat bertanya dengan pelajar senior berkaitan senario pelajar baru ting. 4 yang telah mendaftar pada pendaftaran pertama tetapi telah membuat keputusan untuk berpindah ke sekolah lama. Berdasarkan perbualan saya dengan pelajar berkenaan antara faktor utama perpindahan mereka adalah kerana cara pembelajaran guru di dalam kelas pantas dan pelajar tidak faham pengajaran guru. Dalam pada itu, saya bertanya kepada pelajar baru ting. 4 semasa saya mengajar di salah sebuah kelas untuk mengetahui sama ada pengajaran saya pantas atau tidak dan mereka berkata mereka faham pengajaran saya dan cara saya mengajar tidak laju. Justeru, saya menyarankan mereka agar bertanya kepada guru, dan berbincang dengan rakan sebaya sekiranya mereka tidak faham pengajaran guru. Oleh sebab itu, saya menerangkan kepada mereka kepentingan waktu prep dan menggunakan masa tersebut untuk mengisi lompong kemahiran yang mereka tidak faham semasa  proses PdP ( Pengajaran dan Pembelajaran) di dalam kelas. Saya menyaran agar mereka "study smart" terutama di sekolah kluster kecemerlangan ini.
                 Kesimpulannya, saya berdoa agar pelajar baru akan terus belajar di SMKASAS kerana mereka adalah antara pelajar terpilih untuk belajar di bumi SMKASAS yang penuh baraqah ini. Justeru, mereka juga perlu sedar bahawa ramai lagi pelajar di luar sana yang ternanti-nanti untuk masuk ke sini.

Tiada ulasan: