SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 30 Januari 2013

ERTI TANGGUNGJAWAB, MEMBUAT KEPUTUSAN, DAN HORMAT PEMIMPIN SERTA AKUR PERINTAH

         Perkataan dan frasa tanggungjawab, membuat keputusan, menghormati pemimpin dan akur perintah merupakan  perkara yang sering dihadapi oleh seseorang individu yang bergelar ketua dalam mengharungi kerja-kerja seharian. Pada masa yang sama, pengertian peribahasa Melayu, bagai menarik rambut dalam tepung , perlu direalisasikan dalam kehidupan.
           Situasi ini saya hadapi pada hari ini, apabila sebagai seorang Ketua Panitia Bahasa Melayu saya telah terpanggil untuk menyelesaikan pemahaman guru-guru bahasa Melayu dalam melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang diperkenalkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dua tahun kebelakangan ini. Justeru, pada hari ini saya telah membuat keputusan untuk mengumpulkan guru-guru terlibat melaksanakan PBS melibatkan guru tingkatan 1 dan tingkatan 2 untuk melaksanakan Perbincangan Secara Profesional dalam masa lebih kurang 35 minit di Jabatan Bahasa Melayu. Antara objektif saya adalah untuk memastikan guru-guru tingkatan satu dan dua faham cara mengendali, melaksana, dan mengetahui borang dan fail yang perlu ada serta pada masa mengharapkan berlaku penyelarasan dalam pelaksanaan PBS. Tambahan pula, sehingga kini proses pengajaran telah berjalan selama lima minggu.
          Kesimpulannya, pertemuan sekejap secara perbincangan dalam masa lebih kurang 35 minit, telah berlaku penyelarasan dan guru-guru mula faham cara melaksanakan PBS dan kata putus telah dibuat untuk menyelaraskan borang-borang dan fail yang perlu digunakan dalam PBS. Setelah perbincangan saya bersyukur kerana guru mulai faham terutama guru baru dengan PBS, dan air muka guru penyelaras dan guru-guru Bahasa Melayu berseri-seri mengambarkan mereka puas hati pertemuan tersebut.
              Pada masa yang sama juga saya telah menerima teguran dari Guru Kanan Bidang yang sebelum itu sudah saya maklumkan bahawa kami akan mengadakan perbincangan mengenai PBS di Jabatan Bahasa. Hal ini mungkin setelah Pentadbiran, dan Guru-Guru Kanan mengadakan mesyuarat mingguan mereka pada setiap hari Rabu dan perkara tersebut telah ditimbulkan dalam mesyuarat berkenaan. Pada masa yang sama saya telah merujuk kepada PK Pentadbiran untuk menyatakan sebab utama kenapa guru-guru tingkatan satu dan dua sahaja yang terlibat dalam perbincangan atas dasar prioriti untuk menyelesaikan masalah dasar dalam panitia. Namun, Penolong Kanan Pentadbiran telah menjelaskan kenapa perkara tersebut tidak boleh dijalankan atas dasar kepentingan PdP, walaupun saya telah menjelaskan bahawa guru-guru telah meninggalkan kerja kepada pelajar ketika perbincangan tersebut diadakan. Apapun, saya akur dengan perintah ketua kerana beliau juga mempunyai sebab musabab untuk bertindak  demikian dan saya juga sebagai seorang ketua juga mempunyai sebab untuk bertindak demikian tetapi atas dasar orang bawahan saya akur dengan perintahnya. Namun, paling penting guru-guru Bahasa Melayu mampu tersenyum kerana selepas ini pelaksanaan PBS akan lebih mudah, sistematik dan untuk tindakan selanjutnya Penyelaras PBS tingkatan satu dan dua akan bertugas sebagai mentor kepada guru-guru PBS lain.
                Namun, saya bersyukur dan berpuas hati kerana tanggungjawab saya dudah saya sempurnakan dan sekaligus membantu pihak pengurusan sekolah untuk memastikan pelaksanaan PBS antara terbaik di SMKASAS. Cuma mungkin, dari sudut pengurusan masa selepas ini saya akur dengan perintah pentadbiran, tetapi tegasnya, kami guru-guru bahasa Melayu sentiasa berusaha untuk menjana kecemerlangan anak didik di SMKASAS.

Tiada ulasan: