SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Sabtu, 5 Januari 2013

SESI PERSEKOLAHAN 2013

   Alhamdulillah, sesi persekolahan 2013 bermula. Pada 1/1/2013, guru kelas, guru buku teks dan guru kedai koperasi kesekolah untuk urusan pendaftaran pelajar ting. 2,3,4, dan 6 atas. Program pendaftaran berlangsung hingga pukul 12.00 hari. Saya bertugas mendaftar dan menerima yuran makan pelajar tingkatan 5 Ibnu Khladun kerana saya dilantik sebagau guru kelas berkenaan.Namun, pembayaran tersebut bergantung kepada ibu bapa untuk melunaskannya, tetapi kebanyakan ibu bapa lebih suka membayar wang berkenaan awal untuk mengelakkan pembayaran tertunggak. Objektif, kami guru tingkatan menerima pembayaran berkenaan adalah untuk mengelakkan pelajar membawa wang berlebihan ke asrama. Almaklum, pelbagai masalah mungkin timbul seperti kehilangan wang dan ini akan menimbulkan masalah kepada pelajar dan warden bertugas.
   Sepanjang tiga hari persekolahan, bermula pada 2,3 dan 4 Januari 2013, saya sungguh teruja untuk mengajar semula, tambahan saya tertanya-tanya, siapa pelajar yang mengisi kelas ting empat, kerana mereka merupakan pelajar ting 3 tahun lepas. Apabila saya menerima pelajar berkenaan saya dapati ada pelajar ting tiga yang pernah saya ajar dahulu tetapi pelajar tingkatan empat tahun ini tidak 'streaming', maksud pelajar yang masuk ke kelas berkenaan sama banyak iaitu pelajar sederhana dan bijak dikumpulkan dalam setiap kelas. Keadah pembahagian kelas seperti ini ada kelebihannya tidak akan wujud lagi kelas elit dan kelas bukan elit. Guru dan pelajar berasa seronok masuk ke kelas, disamping pelajar berbilang pencapaian ini kana mewujudkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
     Tiga hari persekolahah berlalu, pengajaran saya lebih berfokus kepada penjelasan mengenai format format kertas bahasa Melayu Menengah Atas. Almaklumlah, tahun ini saya mengajar semua kelas  menengah atas iaitu ting. 4S, 4H, 5K dan 5H. Untuk pelajar ting 5, pengajaran berfokus kepada mengingat semula format kertas Bahasa Melayu kerana mereka sudah tahu format tetapi untuk pelajar ting. 4, saya terpaksa memberi penerangan kepada format kertas Bahasa Melayu, agar mereka faham dan tidak tertekan dengan perubahan sukatan baru. Namun, saya telah meninggalkan kerja kepada mereka. Alhamdulillah, pengajaran pada tahun ini agak selesa dan seronok kerana fokus saya kepada satu sukatan pembelajaran yang sama iaitu mata pelajaran Bahasa Melayu Menengah Atas. Namun, ada juga rasa kurang seronok kerana dari sudut kepuasan mengajar, mengajar ting. 3 lebih puas kerana pembelajarannya lebih banyak menumpu kepada tatabahasa untuk kertas 1 yang saya anggap kertas yang kesukarannya agak tinggi, di samping pengajaran kertas dua melibatkan ringkasan, karangan berpandu, karangan umum dan komsas. Sedangkan pengajaran menengah atas pecahan soalannya lebih berterabur terutama kertas dua.
         InysaAllah, program Frog yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk sekolah terpilih akan menjadi pemangkin kepada sistem pengajaran dan pembelajaran secara maya di SMKASAS. Justeru, pada hari Jumaat, pukul 3.00 petang telah daiadakan Kursus Dalam Perkhidmatan (LADAP) 1 di Makmal Komputer SMKASAS yang dihadiri oleh Pentadbir, Guru Kanan Bidang dan Jawatankuasa Frog, namun saya masih bermasalah untuk membuka sistem ini oleh sebab masalah teknikal berkaitan login program berkenaan. Namun, berdasarkan Youtube, saya masih boleh mendapat info tentang pengendalian program berkenaan. Pada pandangan saya program berkenaan amat baik dan sesuai dengan capaian maklumat di hujung jari dan kesesuaiannya untuk dijadikan sebagai medan pengajaran dan pembelajaran secara maya selaras dengan perkembangan teknologi maklumat terkini. Justeru, tahniah kepada warga SMKASAS yang akan menggunakan program Frog dalam memangkin peningkatan akademik. Semoga SMKASAS akan terus Cemerlang, Gemilang, dan terbilang. InsyaAllah, guru-guru akan menerima pendedahan program tersebut dalam kursus LADAP fasa kedua.
    Kesimpulannya,saya tetap menganggap pengajaran kelas menengah atas juga seronok kerana pembelajaran lebih mencabar kerana semua jawapan beberntuk subjektif dan perlu kreatif serta pelajar berminda di luar kotak.Diharapkan program Frog akan membantu guru-guru berinteraksi dengan pelajar, pelajar dan guru, serta ibu bapa mampu mendapatkan info mengenai anak-anak mereka melalui program secara maya ini.

Pelajar Tingkatan 4 Al Haitham 2013
         Pelajar Tingkatan 4 Al Haitam 2013
GAMBAR BERSAMA-SAMA SAHABAT SEPERJUANGAN DAN JUGA GURU YANG PERNAH MENGAJAR SAYA DI SM SULTAN IDRIS SHAH, GOPENG, HJ SOFIAN.
 
 HJ SOFIAN DUDUK BERSEBELAHAN SAYA DAN TERIMA KASIH ATAS ILMU YANG DISUMBANGKAN DAN SELAMAT BERSARA DARI PROFESION PERGURUAN PADA TAHUN 2013.

Tiada ulasan: