SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Ahad, 6 Jun 2010

MAJLIS PERKAHWINAN ANAK USTAZ SIDEK B. ALIMAN ( SILA KLIK PADA GAMBAR JIKA INGIN MELIHAT GAMBAR-GAMBAR BERKENAAN)

Pada hari ini 6/6/2010, saya dan anak-anak kecuali Si Kembar yang kini terlibat dengan Kem Sahsiah di SMKASAS, telah berkunjung tiga Majlis Perkahwinan, pertama di Gelung Pepuyu Titi Gantong ( Atas Tiket Isteri saya), kedua ke Pundut di Sitiawan dan ketiga ke rumah Ustaz Sidek Aliman.
Boleh kata, pada hari ini amat meletihkan terutama dalam perjalanan dari Sitiawan ke Teluk Intan kerana buat pertama kali saya mengikut jalan yang tak pernah saya lalu. Bayangkan, daripada Pundut ( Rumah Saudara Isteri )berhampiran Simpang ke Teluk Batik dan Lumut, saya menghala Simpang Lima persimbangan jalan ke Ayer Tawar saya terus membelok ke Jalan Lekir, dan itulah kerana tidak pernah melalui jalan ini, saya sampai ke Kampung Koh, dan kemudian ke Jalan Besar Lekir. Alangkah terkejutnya saya, perjalanan kami ni dah berpusing-pusing kerana sepatutnya dari Pundut saya sepatutnya berpatah balik ke Sitiawan dan terus ke Kampung Koh dan seterusnya ke Teluk Intan. Begitulah kerdilnya saya seorang hamba Allah dan bak kata pepatah Melayu Jauh Perjalanan Luas Pandangan, begitulah diri saya, baru saya faham kedudukan sebenarnya saya pada hari ini.
Sesampai di Teluk Intan, saya menghala ke Jalan Kampung Bahagia dan terus ke simpang Chikus dan menuju ke Chenderong Balai dan di sini saya terkesima kerana pada peringkat awal saya mulai risau kerana adakah saya tersesat dan sebelum itu pada sebelah malamnya saya dah chat dengan Ummu ( Bekas pelajar SMKASAS dan kini belajar di KISAS) dia memaklumkan rumah Ustaz Sidik berhadapan dengan stesyen minyak dan Jalan Haji Saleh yang terletak hadapan stesyen tersebut adalah jalan menuju ke rumah beliau. Dalam saya kegelisahah, sesampai di selekoh Chenderong Balai,mata saya tertumpu kepada setiap persimpangan jalan dan hati bertambah risau kerana Ummu juga menjelaskan kepada saya jika nak sampai ke rumah Ustaz Sidek saya akan berjumpa dengan Kilang Kopi Che Nah, dan SK Yahya Subahan. Dalam saya kegelisahan tu, saya ternampak Jalan Hj. Saleh dan saya berpatah ke belakang kerana saya sudah terlajak ke depan. Kemudian saya beranikan diri mengikuti jalan berkenaan dan saya masih gelisah kerana jalan itu agak lengang tanpa ada tanda-tanda keraian di hadapan.
Dalam perjalanan tu, saya ternampak seorang budak yang sedang berbasikal dan cuba bertanya kerana Jika malu tersesat jalan. Budak tersebut berkata dia tidak tahu rumah Ustaz Sidek dan saya bertanya lagi ada kenduri kahwin ke di hadapan dan dia mengganggukkan kepala. Saya bertekat untuk meneruskan pejalanan dan saya gembira apabila sampai ke persimpangan jalan kecil tu saya ternampak kereta Ustaz. "Alhamdulilah, sampai juga saya ke rumah beliau", saya bermonolog dalaman di dalam hati.
Saya terus masuk ke ruang kehmah dan bertanya adakah majlis tu majlis perkahwinan anak Ustaz Sidek dan saya dimaklumkan betul tetapi saya tidak nampakpun Ustaz dan saya dimaklumkan ustaz sedang sembahyang. Sedang melihat di sekeling, baru saya nampak Ustaz dan hati saya girang dan bersalaman dengan beliau dan saya sebenarnya dalam kekenyangan tetapi apabila melihat ada sup tulang, kemudian sayur umbut kelapa masak lemak dan goreng tempe sayapun makan sikit dan mengambil dua ketul ayam goreng.
Sekurang-kurangnya ucapan terima kasih saya ucapkan kepada Ummu kerana tanpa petunjuk diberikan tidak mungkin saya sampai ke majlis tersebut. Untuk makluman, pada hari ini juga saya sepatutnya ke Kelantan kerana ada majlis Perkahwinan anak En Adam adik biras saya Ustaz Wahab tetapi oleh sebab isteri saya ada kelas tambahan esok, semuanya terpaksa kami batalkan. Namun, saya gembira sekurang-kurangnya saya dapat menghadiri tiga majlis yang agak jauh kedudukannya. Alhamdulillah kepada Tuhan Penguasa Alam kerana menyedarkan saya bahawa alam ini tidaklah sebesar mana yang utama ialah kehendak atau kesungguhan. Dalam gambar tersebut saya juga dapat merakamkan rumah abang Ustaz Sidek merupakan pembeli kelapa sawit sekitar Kampung Belt dan rumah beliau. Juga saya masukkan gambar rumah baru ustaz di samping sebuah Rumah Anak Yatim tidak jauh daripada rumahya.
Paling seronoknya, baru saya teringat Fauzi Jipri pernah menunjukkan kampung Ustaz Sidek dalam perjalanan kami ke Melaka untuk menyertai pertandingan bahas ala parlimen peringkat kebangsaan pada tahun 2008. Saya juga sering menggunakan jalan ini untuk pergi ke Kuala Lumpur dan yang peliknya kenapa pada hari ini saya menggunakan laluan Setiawan ke Teluk Intan, tetapi ada juga kelebihannya kerana saya dah tahu selok belok jalan di negeri Perak ini. Hal ini juga dapat mengelakkan diri saya seperti katak bawah tempurung. Walaubagaimanapun, kesimpulannya hari ini saya sungguh seronok kerana dapat menghadiri ketiga-tiga majlis tersebut, sungguhpun ada majlis perkahwinan yang tidak saya ziarahi. Untuk makluman saya sampai lewat di rumah Ustaz Sidek lebih kurang pukul 3.30 petang. Ketika saya berada di situ, saya berjumpa Pn. Zaleha Penyelia Asrama SMKASAS yang juga baru sampai ketika itu. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: