SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 21 Jun 2010

ALUMNI SMKASAS

         Saya terpanggil untuk menjawab ulasan salah seorang bekas pelajar mengenai Alumni SMKASAS. Memang saya akui  pendapat dan kenyataan beliau  bahawa  Alumni SMKASAS sudah ada sebelum ini tetapi  masih tidak dikenali generasi baru bekas-bekas pelajar SMKASAS. Oleh sebab itu, wajar kiranya saya menceritakan sejarah Alumni ini berdasarkan pengalaman saya di SMKASAS. Dalam pada itu, saya memohon maaf sekiranya ada fakta yang saya beri tidak tepat kerana kehadiran saya di SMKASAS hanya bermula pada tahun 2002 apabila pertama kali saya ditugaskan di sini.  Sekiranya  ada bekas-bekas pelajar yang  membaca tulisan saya ini lebih  mengetahui sejarah alumni ini  sila bantu saya untuk membetulkannya supaya sejarah ini betul-betul sejarah untuk tatapan generasi bekas pelajar yang setiap tahun bertambah di muka bumi Allah ini. Hal ini kerana saya bukanlah orang yang tepat untuk membicarakan soal alumni ini cuma atas dasar sayang akan SMKASAS, sayang akan anak didik saya, maka saya paksa juga diri saya untuk membicarakannya.
            Untuk makluman, memang saya akui Alumni SMKASAS sudah ada dan YDPnya ialah saudara Zubairy dan Setiausahanya ialah saudara Tun Faisal Ismail Aziz. Mereka ialah bekas pelajar batch awal SMKASAS. Pada tahun 2003, telah diadakan usaha untuk menjayakan Program  " Sirih Pulang Keganggang " dan semasa program tersebut diadakan saya sendiri berada di Kedah mengikuti kursus Induksi. Saya tidak pasti sama ada program tersebut merupakan program yang dijalankan oleh Alumni yang ada. Namun oleh sebab rasa terpanggil dan ingin melihat Alumni SMKASAS mantap, pada tahun 2008 jika saya tidak silap dan ketika itu saya merupakan Setiausaha PIBG SMKASAS, saya telah bercakap dengan Tuan Pengetua, Ustaz Arip b. Sa'aya  berhubung dengan Alumni SMKASAS dan meminta kebenaran untuk menghubungi saudara Zubairy atas dasar  memulakan hubungan  baik sekolah dengan alumni. Dalam masa yang sama, saya telah mengusulkan dalam mesyuarat PIBG agar diadakan usaha untuk merapatkan hubungan alumni dengan sekolah. Justeru, apabila jawatankuasa PIBG bersetuju maka bermulalah usaha untuk merapatkan alumni dengan sekolah, pertemuan secara rasmi telah diadakan bersama wakil Alumni, jawatankuasa PIBG dan pentadbir sekolah.Antara program Alumni adalah untuk membantu sekolah contonya memberi sumbangan menjayakan Hari Anugerah Kecemerlangan Sekolah, dan program terbesarnya adalah mengatur pertemuan dengan Pengarah Pelajaran Perak untuk sesi soal jawab dengan Tuan Pengarah dalam usaha mendapatkan peruntukan untuk kepentingan sekolah. Namun, objektif untuk menambah ahli dan memperkasa Alumni akhirnya terbengkalai dan atas rasa kecewa saya meminta kebenaran daripada Tuan Pengetua untuk berundur daripada jawatan setiausaha PIBG. Sehinggalah sekarang hubungan sekolah dengan alumni ini semakin jauh. Ingin saya menjelaskan di sini bahawa kenyataan saya di atas bukan menyalahkan mana-mana pihak tetapi tindakan yang saya lakukan kerana menyedari kelemahan saya dalam merealisasikan sebuah alumni yang mantap.
                  Seingat saya usaha ketiga untuk mengumpul bekas-bekas pelajar telah dilakukan oleh En. Mohammad Nizar Bahagian Pendaftar Kemasukan Pelajar UTP ( bekas pelajar sezaman dengan saudara Zubairy ) sempena Ulang Tahun ke 25 penubuhan SMKASAS, pada tahun lepas. Usaha sebegini rupa memang dialu-alukan dan diharapkan setiap pelajar yang telah mendaftar nama semasa pertemuan tersebut diharapkan akan terus cakna dan mengikuti perkembangan alumni. Dalam hal ini, hanya bekas-bekas pelajar  prihatin dan mengikuti perkembangan alumni mampu untuk menentukan kekuatan sesebuah alumni kerana organisasi alumni sebenar masuh belum utuh. Kecuali apabila alumni berkenaan sudah ada organisasinya , sudah pasti masalah komunikasi antara pelajar akan lebih sistematik. Justeru kepada bekas-bekas pelajar yang ingin mendaftarkan diri secara tidak rasmi boleh menghubungi saudara Ahmad Sahrolman mengunakan face book beliau ( Taip nama Ahmad Shahrohman di bahagian atas face book akan tertera alamat face booknya) kerana beliau kini sedang cuba mengumpulkan maklumat pelajar mengikut batch menggunakan data base supaya maklumat pelajar akan dapat dikemaskini. Saya mengucapkan terima kasih atas usaha beliau.Untuk makluman Shahrolman sekarang sedang menuntut di Universiti Teknologi Petronas.Namun setakat hari ini, usaha menguar-uarkan usaha murni ini semakin mendapat perhatian bekas-bekas pelajar kerana ramai yang sempat saya hubungi melalui chat face book menyatakan hasrat ingin membantu merealisasikan kewujudan sebuah alumni yang kukuh. Saya yakin, Insan Kamil Yang Pernah Dilahirkan di SMKASAS kini berada di seluruh dunia bukan hanya di Malaysia sahaja.  Hal ini terbukti apabila saya membuka blog ini dan mengklik  bahagian pengunjung blog ini  ada sahaja Insan Kamil yang sedang membuka blog ini sama ada dari Jordan, India, Mesir, Jepun, Ireland, Indonesia dan ada juga isyarat yang tidak dapat dikesan gajet Geovisite .Saya juga yakin, jika warga bekas pelajar SMKASAS berkumpul  di SMKASAS semula, sudah pasti mereka terdiri daripada pelbagai jurusan dan profesion. Malang sungguh kerana SMKASAS tidak dapat menjejaki Insan Kamil ini, cuma jika Insan Kamil ini masih ingat SMKASAS mungkin pada masa akan datang kita dapat mengumpulkan anta dan inti. Anda semua merupakan bukti kejayaan SMKASAS benar-benar melahirkan Insan Kamil Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.
                  Berbalik soal alumni, pabila mengenangkan semula kepentinganya, saya telah mula membina blog ini dan cuba menghubungi bekas-bekas pelajar dan ada antara bekas pelajar terkejut apabila saya cuba "add friends" dengan mereka. Dalam masa yang sama, saya ada mengubungi semula saudara Zubairy hasrat untuk memulakan semula hubungan dengan beliau bagi memantapkan Alumni kerana atas dasar alumni yang ada jangan dipinggirkan dan beliau bersetuju untuk membincangkan semula perkara tersebut. Mungkin ramai yang tidak tahu kewujudan alumni ini dan juga usaha sebelum ini untuk bekerjasama dengan alumni, cuma bezanya dulu saya bertindak bersama PIBG dan sekolah dan buat masa ini saya cuba menjalankan usaha ini secara bersendirian terlebih dahulu, semuanya atas kesedaran alumni penting terutama untuk SMKASAS. Namun begitu saya ada menyatakan kepada Tuan Pengetua tentang usaha ini secara umum  semasa  berbual dengan beliau. Tegasnya, usaha yang saya lakukan ini adalah untuk melihat Alumni SMKASAS sama hebat dengan Alumni sekolah-sekolah berasrama yang lain dan selepas ini bergantunglah kepada bekas-bekas pelajar untuk membicarakan bagaimana mentadbir organisasi alumni ini bersama dengan saudara Zubairy dan jawatankuasanya. 
         Yang pastinya, saudara Zubairy merupakan orang lama dan beliau mungkin dapat membantu menghubungi rakan-rakan satu batch atau yang masih berhubung dengannya dan dengan cara ini generasi bekas pelajar lama dan baru akan bertaut di bumi SMKASAS. Cuma saya berharap bekas-bekas pelajar prihatin membantu  menjayakan usaha murni ini dan berdoa agar alumni yang akan lahir selepas ini akan meneruskan ukhwah antara kita agar hubungan saudara dengan adik-adik pelajar, guru-guru dan pentadbir akan berterusan. Tambahan pula, mungkin masih ada guru-guru SMKASAS yang masih lagi mengajar di sini dan sementara mereka masih ada inilah masanya untuk bertemu semula dengan mereka kerana ada tenaga pengajar SMKASAS yang sudah bertemu dengan Khaliknya. InsyaAllah. Maaf kerana info ini agak tidak tersusun kerana saya cuma masukkan info baru dalam info sebelumnya atas dasar masalah kekangan masa dan tugas)

2 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum cikgu ramsul. Saya terpanggil untuk menyuarakan sokongan saya terhadap usaha murni dan hebat cikgu. Penstrukturan semula 'kekuatan' alumni adalah tanggungjawab semua warga sekolah. Saya berharap akan ada hasil yang baik kelak.

-Ahmad Yasir Khiri, batch 2007 SPM, UIAM

Aieda Adnan berkata...

yup, saya menyokong spenuhnya usaha murni cikgu bagi menghimpun kembali bekas SMKASAS

-azlan mua'ai, batch 2005 SPM, USM KKj