SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 8 Julai 2010

Aku Sebagai Guru Bahasa- Adakah Aku Guru Bahasa Sebenarnya?

Setiap kali saya perlu meperkatakan bahasa, setiap kali saya merujuk kemahiran bahasa baik bersumberkan Tatabahasa Dewan, Kamus Dewan, Buku-buku bahasa terbitan syarikat pengeluar buku berkaitan bahasa yang bersepahan di pasaran, dan tokoh-tokoh bahasa, kenapa saya sentiasa haus dengan ilmu bahasa sama ada kemahiran tatabahasa, kemahiran menghasil karangan kreatif, kemahiran komsas, sedangkan saya sendiri telah mengajar ilmu bahasa semenjak 22 tahun yang lalu. Barulah saya sedar, bahawa bahasa sentiasa berkembang meniti arus pembangunan negara. Maju bahasa, Maju Bangsa, dan Maju Negara. Namun, kenapa bahasa Melayu masih tidak berdiri kukuh di negara yang mengatakan bahasa Melayu bahasa Kebangsaannya? Sama-sama kita fikirkan. Jawapannya, orang Melayu sendiri  perlu memperkasakan bahasasanya sendiri sebelum bahasa Melayu menjadi bahasa pertama di negara sendiri.
          Pada malam ini, seperti biasa saya merujuk semula kemahiran berbahasa kerana esok saya akan menyampaikan ceramah untuk Kem Bahasa Melayu PMR. Sebagaimana saya perkatakan di atas, setiap kali saya ditugaskan untuk menyampaikan ilmu berbahasa, terutama berkaitan tatabahasa, setiap kali saya berasa diri saya amat kecil untuk memperkatakannya. Suasana ini saya hadapi sendiri apabila dalam dua hari ini saya berbincang dengan pelajar mengenai tatabahasa kerana hasil perbincangan dengan rakan-rakan tenaga pengajar, fokus utama kem bahasa yang dirancang esok menumpukan kemahiran tatabahasa, kenapa? Jawapannya boleh dilihat dalam penulisan saya semalam, dan tidak lain kerana pelajar kerap tertinggal apabila menjawab soalan berkaitan tatabahasa menjurus kepada kertas 1 Bahasa Melayu PMR. Mana tidaknya, sepanjang saya menjadi guru jarang pelajar dapat menjawab kertas ini dengan jawapan betul lebih 34/40 soalan yang ditanya kerana 30 soalan yang dikemukan dalam kertas ini adalah tentang kemahiran tatabahasa. Pada pagi tadi semasa saya berbincang dengan pelajar Ting. 3K, merupakan pelajar kelas berprestij di SMKASAS ,saya berkata kepada mereka bahawasa saya haus dengan soalan pelajar berkaitan bahan tatabahasa  yang akan dibicarakan dalam kem bahasa. Walaupun tanpa saya sedari kami telah berbincang tentang kertas berkenaan selama  dua hari dan berbaki esok sebagai hari terakhir sebelum perbincangan tatabahasa berlangsung pada pukul 3.00 petang di dewan makan asrama. Saya  berterus terang kepada mereka bahawa setiap soalan yang dikemukan akan membantu saya untuk mendapatkan gambaran soalan yang bakal ditanya pelajar dalam kem berkenaan esok.Memang betul, apabila mereka bertanya soalan yang dikemukan memantapkan persediaan saya untuk menyampaikan ceramah esok. Tanpa bertangguh, saya segera mencatat sesuatu untuk saya masukkan ke dalam bahan powerpoint bagi memantapkan bahan ceramah saya. Oleh sebab itu, saya berbangga kerana setiap kali saya berceramah tetntang tatabahasa saya semakin haus dengan penemuan-penemuan yang baru berkaitan tatabahasa sesuai dengan peribahasa Melayu , ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya. Maksudnya jika kita sentiasa menunduk diri berkaitan kemahiran berbahasa kita bukan hilang kemahiran berbahasa malah akan membantu mengayakan kemahiran berkenaan apabila berada dalam kalangan pelajar.
            Selepas ini, saya akan melengkapkan bahan powerpoint yang saya ada walaupun bahan berkenaan sebenarnya sudah siap dalam bentuk microsoft ofifice  word tetapi untuk penyampaian lebih berfokus penggunaan perisian microsoft office powerpoint lebih mantap.Diharapkan kerja saya selesai pada malam ini dan mengikut cikgu Sirajjudin, saya perlu memberi penekanan kepada satu lagi kata tugas yang telah ditambah dalam Buku Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga iaitu kata adverba. InsyaAllah jika diberi kekuatan oleh Allah semuanya akan saya masukkan dalam perbincangan nanti.Kesimpulannya, setiap kali saya memperkatakan tatabahasa, saya akan menambah penguasaan terhadap ilmu tatabahasa berkenaan, alhamdulillah. Saya juga telah memberi amanat kepada pelajar ting. 3K dan 3H, selepas kelas tuisyen malam tadi bahawa merekalah duta saya untuk membantu rakan-rakan lain  memperkasa penguasaan tatabahasa. Semoga Kem Bahasa Ting. 3 berjaya meningkatkan penguasaan bahasa terutama tatabahasa. Mengikut perancangan panitia bahasa Melayu, insyaAllah Kem selanjutnya akan mejurus kepada perbincangan kertas 2 PMR. InysaAllah.

Tiada ulasan: