SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Sabtu, 7 Ogos 2010

KERTAS PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR DAN UJIAN SELARAS 2 TING. 2

Minggu yang sibuk menyemak kertas Peperiksaan Percubaan PMR untuk ting. 3K dan 3H, sementara Ujian Selaras 2 saya perlu mememeriksa kertas Ujian Selaras ting. 2H. Buat masa ini, saya sudah menyemak kertas Objektif kertas 1 untuk kelas 3K dan 3H, sementara kertas 2 saya baru menyemak soalan Ringkasan, pemahaman teks, karangan berpandu dan baru mula menyemak kertas karangan umum dan beberapa soalan komsas novel. Sepanjang semakan saya terhadap kertas soalan ting. 3, rumusan yang boleh saya buat ialah berlaku peningkatan bilangan pelajar mendapat gred A bagi kertas soalan objektif kertas satu terutama pelajar ting. 3K sementara bilangan pelajar 3H mendapat gred A juga bertambah tetapi prestasi keseluruhan kelas terbut juga agak kurang memuaskan, namun saya masih belum dapat membuat post mortem terperinci kerana masih belum menyemak keseluruhan kertas jawapan pelajar. InsyaAllah mungkin dalam minggu ini saya mampu untuk menyelesaikan semakan. Namun, kesimpulan yang boleh dibuat setakat ini, program formula tatabahasa yang saya dedahkan semasa kem ting. 3 baru-baru ini memberi impak yang positif kerana banyak pelajar yang boleh mendapat gred A dalam kertas 1 bahasa Melayu, begitu juga impaknya kepada pelajar ting. 3B berdasarkan perbualan saya dengan cikgu Sirajuddin. InsyaAllah selepas ini, saya akan cuba untuk merancang menjalankan kem kecemerlangan untuk kertas 2 PMR bersama guru-guru mata pelajaran ting. 3. Semakan kertas Ujian Selaras 2 Ting. 2H akan saya laksanakan setelah kertas peperiksaan Ting. 3 selesai saya semak. Saya berdoa, saya dapat menyemak kesemua kertas menengah bawah sebelum kertas Peperiksaan Percubaan SPM dijalankan pada 18/8/2010 kerana saya perlu menyemak kertas ting. 5B.
          InsyaAllah pada hari Rabu, jam 7.30 hingga 11.30 pagi, saya akan menjurus melaksanakan kem kecemerlangan Ting. 5, susulan kem tatabahasa sebelum ini. Antara fokus yang akan saya sampaikan adalah cara untuk memperoleh markah cemerlang dalam penulisan karangan berpandu dan umum SPM. Selain itu, saya akan memberi penekanan kepada pelajar peri pentingnya mereka memfokus untuk memperoleh markah cemerlang  kertas 1, hal ini kerana kertas ini memperuntukkan 130 markah dan baki markah diperuntukkan kertas bahasa Melayu 2, 110 markah. Tegasnya, kertas 1 paling banyak memperuntukkan markah dalam kertas Bahasa Melayu SPM. InsyaAllah saya akan memberi sepenuh komitmen untuk meningkatkan kecemerlangan anak didik saya dan saya juga mendoakan anak saya diberi komitmen yang sama dan itulah konsep memberi dan menerima yang saya harapkan selama ini. Sehingga kini saya berasa beryukur walau banyak mana kerja yang saya terima saya dapat laksanakan dengan sebaik-baiknya. Terima kasih kepada rakan-rakan sekerja dan juga kesyukuran juga saya panjangkan kepada Allah Penguasa Alam yang memberi dan meminjamkan tenaga, akal fikiran dan cara menyelesaikan masalah untuk saya menjadi seorang guru kepada anak-anak didik saya. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: