SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 4 Ogos 2010

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR DAN UJIAN SELARAS 2

         Hari ini pelajar-pelajar SMKASAS menghadapi  Peperilksaan Percubaan PMR untuk hari ketiga. Sementara pelajar  ting. 1,2,4, dan Ting. 6 Bawah mereka juga menghadapi Ujian Selaras 2 iaitu ujian yang menjurus kepada soalan berdasarkan format soalan yang terpilih. Justeru, terdapat perbezaan ketara antara kedua item soalan ketas berkenaan kerana bagi pelajar ting. 3, soalan peperiksaan yang dihadapi menjurus kepada format peperiksaan sebenar dan paling utama keputusan peperiksaan tersebut selalunya membayangi keputusan peperiksaan PMR.         
         Sementara Ujian Selaras 2 hanya sekadar menilai aspek kecil soalan berdasarkan soalan format sebenar. Walau bagaimanapun kedua-dua pengujian berkenaan penting, baik kepada pelajar mahupun guru mata pelajaran terlibat kerana kedua-duanya  menguji tahap penguasaan kemahiran pelajar terhadap kemahiran yang diajar. Oleh sebab itu,  pelajar-pelajar berkenaan diharapkan dapat menjawab soalan peperiksaan dan ujian berkenaan dengan teliti dan menjawabnya dengan sebaik-baik yang boleh. InysaAllah, Tuan Pengetua telah mengarahkan panitia  mata pelajaran  membuat post mortem setiap mata pelajaran berkenaan untuk melihat perbezaan keputusan setiap pelajar dan seterusnya melaksanakan langkah samada kaedah, strateji , dan pendekatan terakhir untuk melonjakkan kecemerlangan pelajar berkenaan. Diharapkan usaha ini akan dapat meningkatkan prestasi keputusan pelajar dalam peperiksaan PMR 2010.
          Namun, kepada pelajar SPM 2010, nasib anda juga akan dinilai dua minggu lagi kerana pada 18//8//2010 anda akan menghadapi Peperiksaan Percubaan SPM. Justeru, masa berbaki ini gunakan untuk membuat ulangkaji terutama untuk mengatasi kemahiran bagi mata pelajaran yang belum anda kuasai. Banyak bertanya kepada guru setiap kemahiran dan soalan yang anda belum kuasai kerana dengan cara ini anda dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi.  Selamat Menghadapi Peperiksaan dan Ujian Selaras 2.

Tiada ulasan: