SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Ahad, 1 Ogos 2010

TAHNIAH KEPADA BEKAS-BEKAS PELAJAR YANG BERJAYA DALAM KERJAYA ATAU PENGAJIAN DI IPT

Sebelum terlambat saya ingin mengucapkan tahniah kepada para pelajar yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA dan IPTS, ingat proses pembelajaran berlangsung sehingga ke akhir hayat. Justeru, pastikan anda menjurus ke arah pembelajaran berkualiti kerana hanya mereka yang mempunyai ilmu pengetahuan yang luas, berketrampilan, berpesonaliti mulia, beragama, dan kreatif sahaja yang mendapat tempat dalam kalangan masyarakat. Namun, ilmu tanpa amalan dan praktikal tidak mencukupi kerana masyarakat zaman sekarang kekeringan pemimpin yang mampu membimbing mereka ke arah  menghadapi cabaran hidup yang berliku serta penuh dengan ranjau dan duri Tanpa pemimpin yang berkualiti, kehidupan mereka sentiasa dalam keadaan kegelapan Oleh sebab itu, pemimpin yang mempunyai iman, ilmu, dan  amal sahaja yang mampu memandu mereka ke arah jalan yang benar jalan yang diredhai. Siapa lagi insan itu, jika tidak insan kamil. Andalah orang yang sepatutnya memandu masyarakat terebut dan jika anda gagal menjalankan tanggungjawab tersebut sudah pasti institusi yang melahirkan anda sebagai insan kamil gagal  dalam merealisasi visi dan misimya kerana antara slogan yang diberi penekanan  semasa melahirkan insan kamil  cemerlang ialah Sentiasa Menerajui Kegemilangan Akhlak, Sahsaih, Akademik, dan Sosial.
         Jika anda tidak mampu memimpin masyarakat, pimpinlah diri anda, jika lebih luas, pimpinlah keluarga anda kerana merekalah yang paling hampir dengan anda. Agak malang, sekiranya insan kamil yang dihasilkan gagal memimpin dirinya sendiri dan impaknya nama SMKASAS sendiri akan tercemar kerana andalah yang menjadi lambang kejayaan institusi Pendidikan Agama Yang Tertua di negeri Perak Darul Ridzuan. Sesungguhnya, warga SMKASAS sentiasa berbangga melihat kejayaan anda di luar sana tetapi akan  berasa sayu dan sedih pabila insan yang diharapkan untuk menjadi pemimpin menerangi kegelapan orang lain gagal memainkan peranan dan tanggungjawabnya dalam masyarakat malah akan bertambah sedih jika mereka sendiri gagal memimpin diri mereka sendiri. Justeru, pastikan diri anda berada pada situasi yang sesuai dan bertepatan dengan kehadiran dan fungsi anda dalam masyaraka. Warga SMKASAS sangat berbangga jika anda berjaya meletakkan posisi anda sesuai dengan tempatnya dalam masyarakat setempat.

Tiada ulasan: