SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 28 September 2011

PEMANTAUAN SEKOLAH MENENGAH LUAR BANDAR CEMERLANG KOKURIKULUM PERINGKAT KEBANGSAAN

Pemantauan telah dijalankan oleh tiga orang pemantau daripada JPN Kelantan, JPN Pulau Pinang dan JPN Kedah. Kesimpulannya, ada komen pemantau yang menyebelahi sekolah terutama dari segi sambutan kepada pemantau dengan perbarisan kawad kaki unit beruniform terdiri daripada kontinjen PKBM (L), KRS, Pengakap, dan Persatuan Puteri Islam. Selain itu, papan unit kokurikulum yang ceria, persembahan pelajar terutama unit multimedia serta kejayaan kokurikulum sekolah yang melibatkan kejayaan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan. Namun terdapat sedikit kelemahan dalam sistem fail kerana dalam masa dua minggu  timbul masalah untuk melengkapkan  fail yang melibatkat banyak unit kecil di bawah unit sukan dan permainan, unit beruniform dan kelab persatuan. 
     Namun, dari segi pengalaman kita telah berjaya melengkapkan sistem fail yang lebih baik berbanding sebelumnya. Kemudian perubahan pentadbiran apabila Ustaz Arip b. Sa'aya yang berpindah ke Sarawak menjadi ketua sektor di JPN dan kedatangan Puan Naemah bt. Ramli juga memberi sedikit kesan sampingan kerana ada beberapa bahan yang terdapat di dalam sistem fail yang perlu ditandatangani oleh Puan Pengetua sedangkan prosidur kerja seorang pentadbir tidak boleh mengesah dan meluluskan sebarang sistem fail yang bukan di bawah pentadbirannya kerana ada tarikh dalam sistem fail yang di "back date". Namun, Puan Pengetua berasa bangga kerana setiap penyelaras unit kokurikulum yang diselaraskan olen En. Ahmad Sirajuddin  sebagai Penyelaras Unit Beruniform, En. Mohd. Ramsul Abd. Rahiman, Penyelaras Kelab Sukan dan Permainan, Pn. Rahayu bt. Karim Penyelaras Kelab dan Persatuan, PK Kokurikulm Ustaz Fadzlan Shahidi, dan pelajar menampakkan usaha yang gigih untuk persiapan pemantauan. Akibatnya ada penyelaras yang terpaksa bersengkang mata hingga pukul 4.00 pagi untuk persiapan pemantauan sedangkan pada minggu yang sama dengan pemantauan saya dan Cikgu Sirajuddin terpaksa menyemak kertas peperiksaan percubaan SPM 2011.
          Saya teruja dengan kata-kata Cikgu Sirajuddin, ada juga kebaikan pemantauan berkenaan kerana kami dapat banyak pengalaman baru  yang kami terima dan paling utama situasi persiapan untuk pemantauan banyak mengajar kami bersifat sabar, berani menghadapi onak dan duri dan paling utama situasi berkenaan bertambah mematangkan kami untuk menjadi seorang pendidik yang serba tahu teruatama mentadbir badan dan unit kokurikulum. Berdasarkan perbincangan saya, Cikgu Sirajuddin , PK. Koku dan Puan Pengetua, pada tahun hadapan kita akan merancang untuk menganjurkan kem untuk semua pengerusi-pengerusi unit kokurikulum yag terdiri daripada pemimpin pelajar supaya mereka didedahkan dengan cara mentadbir unit kokurikulum mereka serta menguruskan sistem fail yang sistematik. Sesungguhnya kami akan cuba sedaya upaya untuk melahirkan Insan Kamil yang cemerlang dari segala aspek sama ada Akhlak, Sahsiah, Akademik dan Sosial sebagaimana yang tertera dalam Slogan SMKASAS. Semoga SMKASAS akan cemerlang dalam segala aspek, insyaAllah. Terima kasih kami ucapkan kepada pemantau yang hadir kerana banyak membimbing bagaimana untuk memantapkan Unit Kokurikulum Sekolah.

Tiada ulasan: