SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 12 Oktober 2011

AMANAT PUAN PENGETUA UNTUK PELAJAR TING.1,2,4, DAN 6 RENDAH 2011

PK Pentadbiran telah menyampaikan amanat Puan Pengetua kepada pelajar Ting. 1, 2, 4,dan 6 Rendah berkaitan dengan Peperiksaan Akhir Tahun yang dijadualkan pada 17/10/2011. Puan Pengetua memberi peringatan bahawa setiap pelajar yang akan menghadapi peperiksaan akhir tahun perlu mengelakkan diri daripada mendapat gred E dan gagal dalam peperiksaan berkenaan. Sekiranya pelajar mendapat gred berkenaan mereka perlu menghadapi peperiksaan ulangan.
                     Justeru, sebagai langkah tambahan pelajar Ting. 1,2,4 dan 6 Rendah tidak dibenarkan balik ke rumah untuk memastikan mereka membuat persiapan menghadapi peperiksaan pada cuti hujung minggu. Saya memang bersetuju dengan tindakan berkenaan kerana antara faktor utama menyebabkan keputusan peperiksaan selaras yang disediakan oleh sekolah mahupun JPN rendah kerana pelajar mengambil mudah peperiksaan berkenaan. Tambahan pula, keputusan peperiksaan berkenaan akan diambil kira sebagai tov untuk bandingan dengan peperiksaan dan ujian pada tahun hadapan. Tambahan lagi, keputusan tersebut akan diambil sebagai bidang keberhasilan yang ditetapkan di bawah NKRA yang diperkenalkan oleh pihak kerajaan. Secara mudahnya, melalui bidang keberhasilan ini pihak kerajaan menawarkan new deal atau satu Bai’ah baru  kepada semua pengetuan dengan janji ganjaran berasaskan pencapaian sekolah masing-masing. Justeru, pendidik terutama guru SMKASAS dan pelajar perlu mengambil peluang untuk meningkatkan prestasi keputusan setiap peperiksaan kerana penilaian akan dibuat daripada semasa ke semasa oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menilai peningkatan prestasi pelajar dalam peperiksaan.Bukan wang yang kita perlu dahulukan tetapi standard kualiti sekolah, jika boleh membuktikan standard kualiti cemerlang setelah dianugerahkan sebagai sekolah Kluster Akademik kita perlu mencapai sekolah berprestasi tinggi sama taraf dengan sekolah berasrama penuh yang lain.
                  Saya berkata begitu kerana SMKASAS tidak ada bezanya dengan sekolah berasrama penuh lain  kerana pelajar yang diterima masuk ke sekolah ini merupakan pelajar yang mencapai keputusan terbaik sama ada peringkat UPSR untuk kemasukan ting. 1 mahupun PMR untuk kemasukan ting. 4. Cuma guru dan pelajar perlu faham apakah maksud bidang keberhasilan dan new ideal atau baiah yang dimaksudkan. Semoga usaha pihak pentadbiran, guru-guru dan pelajar akan menyerlahkan kehebatan SMKASAS sebanar. Semoga SMKASAS akan berdiri antara sekolah berprestasi tinggi di Malaysia. InsyaAllah.

Tiada ulasan: