SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 23 Februari 2012

MENGUBAH SUAI MODUL BAHASA MELAYU TING 3

Cuti terus berlalu, dalam kelapangan masa yang begitu panjang saya terus menyiapkan modul BM Ting 3 terbaru dengan mengubah suai corak dan bentuk modul serta boleh di edit dan digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Namun, dalam menyiap modul berkenaan banyak masa saya mengadap komputer riba yang telah setengah abad. Jika ada pelajar ting. 5B 2010 mungkin masih ingat komputer berkenaan jatuh dari meja semasa saya sedang mengajar dengan berbantukan LCD. Pada masa itu, saya agak panik kerana menjangkakan hayatnya tak lama, namun saya dapat menggunakannya sehingga ke hari ini, tetapi pada penghunjung tahun lepas saya terpaksa menggantikan CPU yang baru tetapi komputer tersebut masih lagi digunakan. Alhamdulillah, jelas komputer riba jenis HP memang tahan lasak.
        Pada peringkat awal saya tak percaya saya sanggup mengusahakannya kerana saya terpaksa menaip semula setiap patah perkataan serta perlu mengubah suai bentuk dan menambah bahan terutama isi kandungan komsas ting. 1, 2, dan 3 yang telah diperkenalkan sejak tahun 2010 dan yang terbaru bahan komsas untuk tingkatan 3 yang diperkenalkan pada  awal tahun. Selain, saya cuba memasukkan bahan ringkasan, karangan berpandu dan umum yang baru. Telah beberapa kali usaha saya itu terbengkalai kerana kesakitan akibat kecederaan tulang peha dan trauma kemalangan, selain saya terpaksa mendapat sokongan daripada melakukan aktiviti seharian yang memerlukan bantuan anak saya kerana pergerakan saya terhad. Kadang kala saya bersukur dan mengucapkan terima kasih kepada anak saya yang sedang menunggu keputusan peperiksaan. Beliaulah yang membantu saya untuk menguruskan kebersihan diri saya kerana saya tidak boleh ke tandas, apatah lagi mandi dan hanya berada di atas katil. Sesiapa yang pernah mengalami insiden ini yang tahu situasinya bak kata pepatah berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Cukup seksa saya rasakan impak kemalangan berkenaan. Selain kesedihan saya kerana kehilangan kereta Toyota Innova yang saya rasa cukup selesa dan sesuai untuk kegunaan harian dan keluarga terutama untuk kami begerak satu famili.
            Namun, saya pasrah kerana itu adalah ketentuan dan takdir Ilahi, tetapi jika saya fikirkan kuasa Tuhan, saya perlu bersyukur kerana impak kemalangan tersebut saya seorang saja tercedera kerana isteri dan anak-anak saya selamat. Alhamdulillah. Kini saya sedang menunggu keputusan pihak insuran yang sedang menilai kos ganti rugi akibat kemalangan tersebut. Jika difikirkan, banyak kerugian yang saya perlu tanggung terutama kehilangan kereta dan kos perubatan saya kerana sehingga kini saya terpaksa ke hospital untuk rawatan fisiterapi. Menurut doktor saya perlu menjalani rawatan fisioterapi sekurang-kurangnya dua kali seminggu dan setakat ini saya hanya mampu ke sana sekali seminggu memandangkan masalah jauh dan kelapangan isteri saya. Selain itu, sehingga sekarang saya telah menjalani rawatan doktor pakar sebanyak tiga kali dan setiap perjumpaan dengan doktor dan pakar fisioterapi memerlukan pembayaran. Namun, kerana saya ada perlindungan insuran Etiqa, kuranglah bebanan saya sedikit.
                Sehingga kini saya telah berjaya menaip 161 muka surat isi kandungan tatabahasa, komsas antologi 70  muka surat, ringkasan 25 muka surat, karangan berpandu dan umum masih belum saya sentuh, begitu juga novel tingkatan 1,2, dan 3. Namun, kini saya yakin saya mampu menyiapkannya sebelum saya menghabiskan cuti ini dengan harapan semasa saya balik semula bekerja, bahan berkenaan boleh saya gunakan untuk aktiviti pengajaran dalam kelas. Saya juga berhasrat untuk menebitkan modul tingkatan 5. Saya berdoa Allah memberi kekuatan kepada saya untuk melakukan sesuatu kepada anak murid saya. InsyaAllah. Kadang-kadang menulis bahan dalam blog ini juga memakan masa tetapi saya suka jika ada pelajar yang mengetahui pergerakan hidup saya kerana kehidupan ini penuh dengan warna warninya adakalanya setiap kejadian tersebut mematangkan kita sebagai insan kerdil yang sentiasa memerlukan rahmat Tuhan.
                

Tiada ulasan: