SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 29 Oktober 2012

BERSEMBANG DENGAN PUAN PENGETUA DI MAKMAL KOMPUTER

           Pada pagi ini, saya bergegas ke SM Vokasional kerana terlibat sebagai  Fasilitator Untuk Program Pelajar Harapan Lulus Daerah Perak Tengah Anjuran PPD. Program ini dijalankan untuk membantu pelajar di daerah Perak Tengah untuk lulus dalam Peperiksaan SPM 2012 kerana ke semua pelajar terpilih ialah pelajar yang gagal dalam peperiksaan Percubaan SPM. Antara sekolah terlibat di Zon Seri Iskandar ialah SMK Iskandar Shah, Parit, SM Vokasional dan SMK Seri Iskandar.
           Sesampai saya di SM Vokasional, saya cuba mencari tempat program tersebut dijalankan dan terus menghubungi penyelaras program, Penyelia Vokasional dan Teknik PPD, En. Hamim dan beliau meminta saya bertanya ke pejabat SMV, malangnya salah seorang pekerja yang kebetulan berada di laur pejabat memaklumkan bahawa dia tidak tahu tempat program berkenaan. Kemudian saya bertanya salah guru sekolah berkenaan yang kebetulan mengawas peperiksaan akhir tahun di dewan besar, dan dia terus menelefon PK Pentadbirannya, kemudian saya dimaklumkan program tersebut dijalankan di Bilik Kemanusian.Saya terus mengambil laptop, wayar penghubung elekterik, dan lcd yang saya pinjam daripada bilik PK Pentadbiran SMKASAS, kerana sejarahnya lcd berkenaan adalah usaha Ustaz Arip Sa'ya dengan memohon bantuan PIBG sekolah untuk membelinya setelah saya bersuara semasa mesyuarat guru suatu masa dahulu apabila mengenangkan daifnya guru BM yang tidak mempunyai kemudahan sokongan mengajar, berbanding guru PPSMI ( Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) yang telah dimansuhkan pada tahun ini kerana kegagalannya dalam Pendidikan di Malaysia.
            Dalam pada itu, dua orang pelajar telah membantu saya membawa peralatan berkenaan setelah diminta bantu oleh guru B. Melayu sekolah berkenaan, almaklumlah kondisi saya yang bertongkat kerana kaki saya masih perlu sokongan tongkat terutama ketika menaiki tangga untuk tingkat dua menuju ke bilik kemanusian. Sesampai saya di sana, rakan saya Cikgu Sharifah sedang mengajar pelajar Program Halus dan setelah berbincang, beliau dan saya memutuskan untuk membahagikan sesi program. Beliau akan mengambil sesi jam 8.00 hingga 10.00 pagi dan saya akan mengambil slot untuk pukul 11.00 pagi hingga 1.00 petang. Tambahan pula, saya lambat hadir kerana tiada maklumat sebenar program berkenaan kerana tidak hadir semasa mesyuarat awal program kerana tidak ada malumat bersurat. Cuma selepas itu, saya dihubungi En. Hamim tentang program berkenaan, dan apabila saya lihat daripada jadual porgram, slot saya pukul 11.00 pagi untuk kertas 2, dan Cikgu Sharifah untuk slot pagi. Tambahan pula bilangan pelajar terlibat tidaklah seramai yang dijangka.
                Untuk menunggu slot selanjutnya saya ke luar ke Seri Iskandar untuk membeli tetikus 'wireless' laptop saya untuk memudahkan pergerakan saya semasa berceramah. Hal ini kerana, pengajaran pelajar untuk program ini berbeza dengan pelajar SMKASAS, memerlukan bahan sokongan iaitu menggunakan semua peralatan ICT, iaitu laptop, lcd dan bahan program powerpoint. Bahan untuk powerpoint telah saya 'upgrade'  sehungga jam 3.00 pagi tadi kerana misi saya untuk membantu pelajar berkenaan jika tidak saya sudah membayangkan situasi yang akan berlaku, seperti pelajar mengantuk, tidak menumpu perhatian kepada perbincangan dan sekurang-kurangn bahan sokongan tersebut akan membantu saya dalam berceramah.
                   Dalam perjalanan ke kereta, dua orang pelajar SMV tersebut saya minta menghantar semula wayar dan lcd yang saya bawa untuk disimpan semula ke dalam kereta kerana saya dimaklumkan, dalam bilik kemanusian tersebut sudah ada lcd. Setelah membeli tetikus dengan harga RM35.00, saya kembali semula ke SMV dan masuk ke bilik Matematik tempat memastikan bahan yang saya buat sedia untuk digunakan. Apabila saya masuk ke bilik kemanusian, saya dapati lcd sekolah berkenaan mempunyai masalah walaupun cuba dibantu oleh beberapa orang pelajar terlibat. Kemudian mereka memanggil juruteknik sekolah dan setelah lebih kurang 30 minit, barulah masalah berkenaan selesai dan saya berpuas hati sepanjang program berkenaan pelajar menumpu perhatian dan bertindak balas dalam perbincangan mengenai bahan yang saya sediakan. Pailing menyeronokkan, pelajar India terutamanya begitu aktif memberikan pandangan dan pendapat, dan diakhir slot, mereka bersalaman dengan saya mengucapkan terima kasih kerana seronok dengan penyampaian saya sepanjang slot. Sedangkan pelajar Melayu, hanya sekadar mengucapkan terima kasih dan keluar daripada bilik kerana mungkin saya mengambil masa lebih kurang 10 minit lewat sedikit untuk memastikan mereka menguasai kertas 2, untuk lulus dalam peperiksaan yang akan berlangsung pada hari Isnin (5/11/2012). Paling saya geli hati, soalan pelajar India tersebut, "Cikgu..cikgu ada adik beradik di sinikah?"  Saya bertanya balik kenapa. Rupanya, dia perasan Cikgu Sayuti, guru di sekolah berkenaan ada iras rupa saya. Saya jawab, emak saya belum lagi melahirkan adik saya untuk menjadi guru di sekolah berkenaan dan kemudian, dia dan saya ketawa.
                   Semasa saya ke kereta, saya telah berbual dengan salah seorang guru Bahasa Melayu sekolah berkenaan. Antara soalan yang ditanya keada saya berkenaan perbualan saya dengan dua orang pelajar yang membantu saya tadi. Saya memaklumkan bahawa pelajar berkenaan bertanya saya cara untuk memulakan pengenalan karangan dan saya berusaha untuk menjawab soalan mereka tetapi masa tidak mengizinkan untuk memberi penerangan yang panjang lebar. Mereka sendiri mengucapkan terima kasih atas apa yang saya terangkan. Memang saya kasihan kepada mereka. Kemudian guru berkenaan  memaklumkan pelajar SMV berbeza dengan pelajar SMKASAS, dan menyatakan masalah untuk mengajar di SMV dan dia memaklumkan saya, bahawa dua orang pelajar  yang mebantu saya tadi antara pelajar yang sering ponteng kelas. Saya memang suka sangat menjawab persoalan berkenaan, kerana rata-rata guru di Perak Tengah seolah-olah menganggap mengajar di SMKASAS mudah. Antara alasan saya, memang guru-guru di sekolah lain cuba untuk meningkatkan prestasi pelajar, dan saya balas balik, guru di SMKASAS menghadapi dua masalah, iaitu pertama untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam peperiksaan dan kedua mengekalkan prestasi. Kesimpulannya, guru di SMKASAS lagi bermasalah, jika prestasi pelajar merundum, masyarakat, PPD, JPN, dan Bahagian Sektor Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia akan turun pandang membuat post mortem dan mengemukan soalan kenapa prestasi pelajar  sebegitu rupa. Akhirnya guru berkenaan mengakui kata-kata saya. Cuma saya kata kepada beliau yang penting misi kita dengan pelajar. Jika saya hendak tulis banyak pengalaman saya sebelum mengajar di SMKASAS kerana saya juga guru sekolah rendah dulu, dan buat pertama kali saya mengajar di sekolah tempat jin bertendang, iaitu di SK Lengkuas Parit, kemudian di SK. Padang Tenggala dan sebelum ke SMKASAS saya mengajar di SK Seri Iskandar. Cuma semuanya meninggalkan nostalgia yang mengajar saya menjadi seorang guru dan saya mendoakan agar saya menjadi guru cemerlang dan diterima Allah Ar-Rabb, itu misi saya untuk melahirkan Insan Kamil sebagai mana terpampang slogan tersebut di Dewan Besar As-Shafie. Cukuplah coretan saya ini bab Program Halus.
          Berbalik perbualan saya dengan Puan Pengetua, di Makmal Komputer bersama dengan Cikgu Mohd Noor serta Kanselor Sekolah, Cikgu Fazuan. Antara yang menarik perhatian saya mengenai kejayaan sekolah terbaru iaitu berjaya menjadi Johan Kantin Tercantik, Tandas Tercantik, Bilik Kaunselor Tercantik, Asrama Bitara Daerah, Menang Pelbagai Kategori Untuk Kokurikulum daerah dan tak terkata lagi. Saya tambah lagi dalam perbualan tersebut Panitia BM Cemerlang berdasarkan ulasan nazir persekutuan lebih kurang tiga minggu lepas, Ustazah..... dalam hati saya bukan hendak membangga diri tetapi letih......Cuma di hujungnya, saya berkata kepada Puan Pengetua, kami letih Ustazah........... Kemudian dia ketawa. Saya kata lagi mari kita berdoa Ustazah semoga Pelajar PMR, SPM, dan STPM 2012 juga akan cemerlang tahun ini kerana itulah misi utama kita. Ustazah ketawa lagi. SMKASAS Cemerlang dan Memang Saya Bangga Menjadi Pendidik SMKASAS. Alhamdulillah.
           Sebelum keluar daripada makmal komputer, Ustazah Naemah mempelawa kami untuk hadir ke Clear Water Sentuary, Batu Gajah pukul 3.00 petang ini kerana PIBG ingin menjamu selera guru-guru sebagai Penghargaan kepada Guru-guru SMKASAS yang berusaha bersungguh-sungguh mencemerlangkan Warga SMKASAS dan saya tidak dapat pergi kerana keletihan dan selera makan pun tak seberapa. Cuma Terima Kasih YDP PIBG kerana menganjurkan majlis tersebut, cuma waktunya saja tidak sesuai kerana baru di maklumkan pada hari ini. Alhamdulillah sekali lagi.

Tiada ulasan: