SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 30 Oktober 2012

MAJLIS RESTU ILMU PELAJAR TING. 5 DAN 6 TAHUN 2012

         Pada pukul 12.00 tgh hari ini, semua pelajar ting. 5 dan 6 atas berkumpul di Dewan Besar As-Shafie untuk Program Restu Ilimu. Turut serta dalam pertemuan berkenaan ialah Puan Pengetua, Penolong Kanan Pentadbiran, Guru-guru Kanan Bidang, dan Guru Mata Pelajaran. Apabila, program seperti ini dijalankan, bermakna Peperiksaan Umum iaitu SPM dan STPM semakin hampir. Mana tidaknya, Peperiksaan SPM dan STPM akan berlangsung pada 5/11/2012, yakni Isnin minggu hadapan. Dalam perjumpaan berkenaan Puan Pengetua, Guru Kanan Bidang, Ketua Panitia Mata Pelajaran dan guru-guru berucap dan merestukan ilmu yang telah dicurahkan selama ini dan mendoakan pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan agar berjaya dengan cemerlang.
          Situasi di Dewan bertambah sebak, apabila sesi bersalaman antara pelajar dan guru. Pada situasi ini, ada pelajar yang mengalirkan air mata kemungkinan meminta guru-guru mendoa dan merestukan ilmu yang dicurahkan kepada mereka selama ini. Ada yang berpelukan dengan guru mata pelajaran. InsyaAllah, gunakan masa yang masih berbaki untuk melengkapkan kemahiran dan ilmu yang masih goyah, dan guru-guru terus membimbing pelajar dan membantu pelajar jika mereka memerlukan bantuan. Dalam pada itu, Puan Jumilah selaku penyelaras peperiksaan telah mengumumkan pada hari Sabtu ini tiada sebarang kelas dan kem, atas permintaan pelajar kerana mereka ingin mengulangkaji pelajaran secara persendirian. Bagi saya, jika pelajar memerlukan bantuan, saya tidak keberatan untuk turun padang kerana berdasrkan pengalaman, saat-saat inilah, guru mampu mengurai sebarang permasalahan pelajar, dan paling penting ialah lompang atau kemahiran mana yang perlu dibantu. Cuma paling penting, saya lebih suka jika pelajar memaklumkan terlebih dahulu, bahagian format atau kemahiran berbahasa yang mana perlu difokuskan dalam pertemuan berkenaaan kerana insyaAllah, saya akan berusaha untuk menumpukan bahagian berkenaan dengan bahan seperti 'powerpoint' kerana dengan cara ini pelajar akan lebih faham dan akan dapat menyelesai dan membantu mereka sebelum peperiksaan berlangsung. 
           Pada situasi hari berbaki beberapa hari ini, mereka tidak perlu diberikan latihan tetapi lebih kepada memfokus  latihan yang diberi sebelum ini dan berbincang bahagian mana mereka masih tidak faham. Semoga,  masa berbaki tinggal beberapa hari saya akan mampu untuk memberi bantuan dan pertolongan kepada mereka. SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM DAN STPM, KAMI GURU-GURU DAN WARGA SMKASAS MENDOAKAN ANAK-ANAK DIDIK SMKASAS AKAN MAMPU MELAKAR KEJAYAAN DAN KECEMERLANGAN DALAM PEPERIKSAAN AWAM 2012. SETERUSNYA, KAMI MENDOAKAN KEJAYAAN PELAJAR PMR YANG TELAH MENGHADAPI PEPERIKSAAN AWAM SEBELUM INI. AMIN

Tiada ulasan: