SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Sabtu, 20 Oktober 2012

HUJUNG MINGGU YANG MENENANGKAN FIKIRAN TETAPI TUGASAN TETAP ADA

      Cuti hujung minggu kali ini agak menenangkan dan ketika ini kerja-kerja sampingan saya lakukan iaitu menebas keliling rumah dan mengemas rumah. Situasi ini tidak dapat saya lakukan kebelakangan ini kerana tugas yang sentiasa banyak tambahan pula sekolah sering menjadi sasaran kedatangan orang luar. Tambahan pula, badan yang sudah sampai ke tahap separuh abad perlu mengeluarkan peluh. Setelah letih menebas, malam ni mengantuk dan badan rasa keletihan pula.
        Namun begitu, tugasan menyemak kertas bahasa Melayu Ting. 4K perlu diteruskan, dan karangan pelajar 5S banyak pula nak disemak, beri kerja kepada pelajar mudah tetapi nak menyemaknya satu masalah kerana mengambil masa dan bukan senang hendak mendapatkan impresion untuk menyemak penulisan pelajar. Malam ni terpaksa laksanakan tugas. Apabila saya teringat ibu bapa di kampung, hati berasa sayu kerana sudah dekat dua bulan tak balik menjeguk mereka. Oleh sebab, teringatkan mereka saya sempat menghubungi kedua ibu  bapa dan bertanya khabar, dan barulah rasa lega hati apabila dapat bercakap dengan emak di kampung.
           Berbalik pula dengan masyarakat taman, saya sudah lama tidak turun ke surau. Entah apa pandangan mereka terhadap saya. Hai inilah tugas, ada saja kerja yang perlu dibuat Memang betul, jika dikaji tugas guru di SMKASAS perlu banyak bersabar dan tugasnya hanya Tuhan saja yang tahu, itupun jika kita bertanggungjawab. Bab bertanggungjawab yang banyak menyebabkan masa saya habis untuk melaksanakannya. Namun, malam ni nak pergi tetapi, dua orang anak saya pula bercuti dan ada di rumah. Seorang, saya jemput di hadapan Kedai Minyak Shell pukul 2.50 pagi dari Melaka, dan seorang di KPM Seri Iskandar. Dua orang lagi belum bercuti lagi, seoarang di RPS Ipoh dan seorang lagi di Politeknik Behrang. Bila mengenang tugas yang banyak, mana tidaknya, selama ini tiga hari dengan kelas tuisyen ting. 3K, 3S dan 5S bermakna tiga malam ke sekolah. Kemudian ada pelajar dari Bruas yang datang belajar ke rumah belajar BM SPM. Selalunya, dia akan datang setiap malam Jumaat atau Sabtu, tetapi esok dia akan sampai pukul 9.00 pagi. Paling bermasalah dan saya kalah apabila ada pelajar dan ibu bapa yang meminta ilmu daripada saya, selalunya, saya tidak akan menolak jika seseorang mengharapkan ilmu daripada kita. Saat paling saya terharu, apabila pelajar dari Bruas cuba meminta bahan daripada 'external hard disk' saya, mulanya saya kata bahan tersebut untuk kegunaan saya berceramah atau untuk pelajar sekolah saya saja. Terus dia berkata,"Cikgu, ular menyusur akar, tidak akan hilang bisanya."  Hai perli tuk guru nampaknya", kata saya. Jawabnya pula,"Cikgu yang cakap." Akhirnya saya beri juga bahan tersebut, asalkan dia menggunakannya dengan cara yang baik dan tujuan untuk memahami kemahiran tatabahasa dan kemahiran mengarang.
          Selepas ini saya perlu menyemak kertas peperiksaan akhir tahun Ting 4K dan kerja penulisan 5S, boleh ke selesai malam ni saya pun tak tahu. Jika boleh malam ini saya perlu menyelesaikan pemeriksaan kertas 2, dan jika selesai, perlu pula buat post mortem. Kertas 1 belum sentuh lagi. Tambahan pula perjumpaan untuk semakan kertas 2, PMR akan berlangsung pada 5-7 Oktober dan 18-19 Oktober, hai kerja lagi. Selepas itu penyemakan kertas 2 SPM pulak. Memang tiap-tiap tahun itulah kerjanya.Selalunya, semuanya akan beres. InsyaAllah dan yang paling penting kerja jangan bertangguh.

Tiada ulasan: