SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 22 Oktober 2012

KUNJUNGAN MANTAN PENGETUA USTAZ ARIP SA'AYA

         Kira-kira pukul 1.15 petang tadi, semasa saya memasuki bilik guru setelah menjadi guru ganti untuk mengawas peperiksaan akhir tahun Kelas Ting. Satu Ibnu Sina, saya terpandang tubuh orang yang tidak asing bagi saya iaitu, Mantan Pengetua SMKASAS, Ustaz Arip Sa'aya. Sebagai seorang mantan pengetua yang mudah berinteraksi dengan kakitangannya, beliau menegur dan bertanya khabar kepada saya. Sesungguhnya, saya begitu terharu kerana sepanjang beliau menjadi pengetua, beliau beberapa kali menyuruh saya untuk mengisi kekosongan untuk jawatan Guru Cemerlang Bahasa Melayu, iaitu pada tahun 2009 tidak silap saya, pada ketika itu saya tidak layak untuk mengisi jawatan yang ditawarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kerana saya tidak mencapai keputusan Peperiksaan Prestasi Guru. Sebenarnya, saya sudah mendapat keputusan cemerlang dalam salah satu kertas peperiksaan berkenaan, cuma satu kertas lagi yang agak berat bagi saya. Memang rezeki tidak menyebelahi saya ketika itu, kerana sesiapa yang mengisi permohonan tersebut akan diterima oleh kementerian atas sokongan tuan pengetua. Jelas dia kecewa kerana saya tidak mengisi permohonan tersebut.
           Dalam pertemuan singkat tersebut, beliau bertanya kepada saya tentang keputusan pemantauan Guru Cemerlang yang telah diadakan ke atas saya pada tahun 2010 kerana pada ketika itu saya mengisi borang permohonan guru cemerlang berkenaan. Saya menjawab mungkin tidak ada rezeki dan memang Kementerian Pelajaran Malaysia Putra Jaya ada menelefon saya mengenai perkara tersebut dan meminta saya menghantar maklumat diri saya setelah dipantau, kemudian tidak ada sebarang keputusan selepas itu. Saya memaklumkan kepada beliau, saya lebih senang dan selesa menjalankan tugas saya seperti biasa kerana hanya Allah, dan pelajar saya sahaja yang mampu menilai kerja-kerja saya. Namun, saya akan mencuba mengisi borang untuk Guru Cemerlang DG 48, tahun hadapan jika ada ruang dan diizinkan oleh Al-Rabb. Selain itu, hanya Tuhan saja yang mengetahui sama ada saya akan dapat meneruskan tanggungjawab saya sebagai guru pada tahun hadapan, di samping faktor kesihatan. Semoga saya sentiasa diberi kekuatan untuk meneruskan usaha untuk melahirkan pelajar Kamil yang diharapkan, insyaAllah.
           Selain itu, beliau bertanya perkembangan anak-anak saya kerana semasa pentadbir beliau saya pernah mempertikai beberapa keputusan pentadbiran. Namun, saya beranggapan nostalgia lama itu perlu saya padam dari memori saya, kerana yang penting bagaimamana tindakan saya untuk mengelokan anak-anak saya untuk masa hadapan mereka. Begitulah, prihatinnya mantan pengetua saya ini kerana apa yang saya perkatakan kepada beliau ada juga betulnya, kerana saya bercakap sebagai  'platform' ibu bapa kepada dua orang anak saya di sekolah tersebut, sekolah tempat saya bertugas. Namun, saya perlu sedar salah saya juga kerana gagal untuk mendidik mereka sebaik-baiknya, kerana saya juga mengharapkan guru-guru lain mengajar sebagaimana saya mengajar pelajar-pelajar lain. Namun, terima kasih Ustaz Arip kerana banyak membentuk saya sebagai seorang guru, serta mempercayai saya sehingga melantik saya untuk menerajui Panitia Bahasa Melayu SMKASAS semenjak 2009. InsyaAllah atas nasihat beliau, saya akan cuba mempertingkat usaha saya untuk menjadi Guru Yang Profesional. InsyaAllah. Untuk makluman kedatangan Ustaz Arip kerana menziarahi adiknya yang meninggal dunia. Al-Fatiha. Semoga roh adiknya di samping roh-roh muslimin dan muslimat yang disayangi Al Rab.. Tuhan Penguasa Alam. Kini beliau bertugas sebagai Ketua Sektor Bahagian Pendidikan Islam, JPN Sarawak. Terima kasih juga ke atas beliau yang tidak pernah lupa singgah ke SMKASAS setiap kali balik ke Semenanjung, sama ada atas urusan rasmi atau peribadi.

Tiada ulasan: