SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Khamis, 18 Oktober 2012

TAHNIAH PANITIA BM, ALHAMDULILLAH

      Sesampai saya ke sekolah pada pagi ini, Puan Pengetua telah berjumpa dengan saya dan melahirkan ucapan keramat yang mengurai dan menghilangkan rasa penat serta stress, sebelum, semasa dan selepas pemantauan Jemaah Nazir ke SMKASAS. TAHNIAH, CIKGU! Apa rahsia, apa agenda dan apa yang Panitia BM lakukan sehingga dipuji oleh Jemaah Nazir dan JPN. Ringkasnya, ucapan terima kasih dan Tahniah juga kepada Puan Pengetua. Secara seloroh, saya menjawab ringkas, jangan tidur, buat tuisyen, buat post mortem, laksana tugas seorang guru kepada pelajar, laksanakan latihan yang banyak kepada pelajar dan semak hasilan pelajar.
        Namun, kesyukuran saya panjatkan kepada Ilahi, terima kasih kepada guru-guru Bahasa Melayu, dan terima kasih kepada pelajar yang selama ini memberi penuh kerjasama kepada saya sebagai Ketua Panitia. Khasnya terima kasih kepada Cikgu Sirajuddin, Cikgu Rahayu, Cikgu Hasnimah, Cikgu Hermawany, dan Cikgu Arifin kerana kejayaan tersebut tidak akan dicapai tanpa kerjasama. Seterusnya, Puan Pengetua meiminta saya memberikan saranan dan penerangan kepada Panitia lain kenapa Panitia BM boleh menerima pujian atas prestasi cemerlang mata pelajaran BM dan pengurusan fail Panitia BM yang baik. Saya sendiri terkedu, apabila menerima keputusan Jemaah Nazir tersebut. Cuma saya mampu mengangguk-anggukkan kepala dan terima kasih. Persoalan yang saya coretkan semalam juga menjadi tanda tanya kepada saya, kenapa saya disoal siasat dalam tempoh masa yang singkat. Mungkin peleraiannya, lihat sendiri fail Panitia BM yang diurus oleh Setiuasaha saya Cikgu Hasnimah dan setahu saya saya telah memasukkan pelbagai post mortem untuk semua keputusan peperiksaan tingkatan, headcount semua peperiksaan tingkatan, bandingan pencapaian peperiksaan tingkatan, post mortem bertulis dan contoh bukti hasilan jawapan pelajar yang telah saya bentang di dalam kelas, dan saya bentang semasa Program Kecemerlangan PMR di Pusat Latihan UITM Sungai Galah, Kampung, Gajah dan hasil Post Mortem yang saya bentang di hadapan Puan Pengetua melalui program Powerpoint. Bahan-bahan tersebut saya cetak daripada data "laptop" saya dan saya cetak sehingga pukul 4.00 pagi sebelum pemantauan kerana bahan tersebut sudah siap saya buat selama ini. Selain itu, post mortem yang saya bentangkan di hadapan Puan Pengetua melibatkan kajian menyeluruh dari segi analisa pencapaian pelajar ting. 3,  kekuatan dan kelemahan pelajar, serta rancangan mengatasi untuk mencapai hasilan di akhir program kecemerlangan mata pelajaran BM PMR dan SPM. Semuanya telah dibuat bersama panitia-panitia lain. Namun, kesyukuran atas keputusan Jemaah Nazir tersebut.
        Apa yang saya perkatakan dulu menjadi kenyataan setiap bebanan tugas dan susah payah yang kita buat selama , adalah untuk pelajar. Hasilannya nikmat menjadi guru tidak boleh dikongsi dengan orang lain. Itulah hakikat seorang guru. Terima kasih semua atas pencapaian ini terutamanya Cikgu Sirajuddin yang tidak pernah kenal erti letih dan bosan membantu saya. Saya bersyukur kerana ditemulan dengan seorang guru seperti beliau  Selain itu mengamalkan  konsep kita tidak menyusahkan orang lain, tetapi kita cuba menolong orang lain atas profesion tanggungjawab seoarang guru banyak mengajar saya menjadi seorang guru yang sebenar. Alhamdulillah kepada Tuhan atas nikmat yang diberi kepada saya selamai ini.
         Malam ini juga saya menerima telefon daripada pelajar ting. 5S bahawa malam ini kelas tuisyen, sedangkan saya tertidur kerana keletihan menyemak karangan mereka malam tadi. Akibatnya, saya terlompat dari atas katil. Jam menunjukkan lagi 5 minit pukul sembilan, terpaku saya mendengar suara anak murid saya Anis, kerana saya meminta dia mengingatkan saya setiap kali kelas tuisyen diadakan jika saya terlupa. Rupan-rupanya saya telah berjanji dengan mereka untuk kelas tuisyen pada pukul 8.00 malam ini. Entah mengapa saya mengiakan, dan tunggu. Terus saya berkemas dan saya sendiri heran kerana saya sampai di sekolah pada pukul 9.10 minit, sesampai di luar Dewan Kluster mereka sabar menunggu kedatangan saya. walaupun saya terlambat tetapi erti ilmu tersebut terpancar kerana perjalanan kelas berlangsung dengan suasana cukup menghiburkan saya. Mereka memberi tumpuan kepada perbincangan tatabahasa. Saya terkejut kerana pelajar lelaki bersalam dengan saya dan pelajar perempuan mengucapkan terima kasih atas kehadiran saya. Sekali lagi, nikmat menjadi guru saya peroleh hari ini. Alhamdulillah Allah mempermudah perjalanan hidupku sebagai guru. Keletihan tetapi nikmatnya hanya Allah yang tahu. Terima kasih semua.
           Selain itu, pada hari ini pihak sekolah dilawati pemantau keceriaan Kantin dan persekitaran sekolah untuk pertandingan keceriaan daerah dan juga PPD yang memantau pertandingan Kebitaraan Asrama. Hai banyak sangat program. Minggu hadapan Hari Anugerah Kokurikulum dan pemantauan Kecemerlangan Kokurikulum oleh Jemaah Nazir. Hai......macam macam ada. Entahlah.....SPM lebih kurang lagi 25 hari lagi. Sabar...... teruskan usaha untuk kecemerlangan SPM pula.

1 ulasan:

Unknown berkata...

alhamdulillah, kerinduan kepada kasas jelas terpancar, iri melihat pelajar yang masih mempunyai seorang guru BM yang masih lagi berjuang untuk mendidik anak bangsa.. terima kasih atas pengorbananmu semua... rindunya.. BM.. kirim salam pada semua pelajar yang bakal menduduki SPM.. insya allah..