SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Rabu, 17 Oktober 2012

ISITILAH BOMBASTIK "BERISTIREHAT"

        Pada hari ini usai sudah pemantauan Jemaah Nazir Kementerian Pelajaran Malaysia dan saya juga terpanggil menghadap Jemaah Nazir untuk berbicara soal Panitia Bahasa Melayu. Alhamdulillah setiap soalan yang ditanya saya jawab dan saya cuba untuk membuktikan setiap aktiviti dan data yang diperlukan. Oleh sebab keterbukaan saya berbicara, Nazir berkenaan hanya meluangkan masa hanya lebih kurang 10 minit menyoal siasat saya. Seribu kesyukuran dipanjatkan kepada Ilahi atas situasi yang berlaku. Konsep saya mudah, dia ( Nazir ) menjalankan tugas dan saya juga menjalankan tugas, tidak ada apa yang saya takutkan selain Tuhan Pencipta Alam.
         Namun, dalam pertemuan yang singkat mungkin terkandung beribu-ribu persoalan, iaitu apakah  rumusan jemaah nazir? Jawapannya, pentadbiran sekolah telah mengadap Jemaah Nazir untuk mengetahui rumusan pemantauan pada hari ini, maaf semalam kerana semasa saya menulis coretan ini, jam menunjukkan pukul 3.30 pagi. Pertemuan dengan Nazir tersebut pada peringkat awal melibatkan semua guru dan pentadbir di Bilik Gerakan SMKASAS tetapi akhirnya kami dimaklumkan guru-guru boleh balik pukul 3.00 petang, alhmadulillah. Bukan saya tak tidur malam ni tetapi sesampai di rumah petang tadi lebih kurang pukul 4.40 petang, saya tertidur sehingga saya sedar jam 12.00 tengah malam. Kemudian saya menyiapkan skema jawapan Soalan Kertas BM 1, dan 2 Peperiksaan Akhir Tahun Ting. 4, saya terus tidak boleh tidur dan saya terpaksa qadho sembahyang yang tertinggal ( Kewajiban). 
       Seterusnya, saya teringat kejadian petang tadi, semasa saya naik ke bilik guru. Saya bertanya kepada salah seorang guru praktikum UPSI tentang Cikgu Sirajuddin kerana selalunya abang saya ni balik lewat tetapi "laptop"nya tiada di atas meja seperti biasa. Lucunya, cikgu tersebut menjawab, " Cikgu Sirajuddin dah balik, cikgu, dan dia kata nak "beristirehat". Cikgu tersebut mengulang semula kata-katanya," tetapi cikgu dia kata betul-betul "beristirehat". Adakah tujuannya untuk menguatkan maksud kata tersebut, bukan beristeri dan rehat. Tetapi berehat setelah penat bekerja. Istilah beristirehat tersebut mencuit hati saya terutama mengenang Tuan Punya Badan Orang Yang Bercakap tu. Geli hati saya....... Sekurang-kurang istilah tersebut mengendurkan stress saya kerana saya juga ke bilik pekerja tadi dan dapat melelapkan mata selama 15 minit sebelum naik ke bilik guru. Apapun, syukur kepada Allah kerana kerja saya beres sedikit malam ni, namun saya perlu menyemak karangan 5S yang dihantar petang tadi dan apabila menyemak karangan SHAMAD dan Mashitah agak lega saya kerana karangannya pada peringkat Cemerlang Atas. Tahniah , pelajar-pelajar saya dua orang ni, terutama SHAMAD yang mampu mengekalkan prestej karangannya setakak ini. Justeru, perjuangan PMR dan tamat, kini saya terpaksa menjurus kepada kecemerlangan BM SPM pula, doakan saya sentiasa sihat untuk tujuan tersebut. Wasalam. ( Coretan 4.00 pagi / 17/10/2012 ).

1 ulasan:

Unknown berkata...

insya allah semoga pelajar smkasas terus cemerlang RINDU bahasa melayu..