SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 15 Oktober 2012

KEHADIRAN NAZIR MENGUBAH RENTAK KEHIDUPAN GURU SMKASAS

        Seawal pukul 7.20 pagi,  lapan orang Jemaah Nazir Kementerian Pelajaran Malaysia tiba di perkarangan sekolah. Dimaklumkan mereka akan berkampung di SMKASAS selama dua hari dua malam.Pada masa yang sama, pelajar Ting. 1, 2, dan 4 sedang menjalani peperiksaan akhir tahun, manakala pelajar PMR sedang menghadapi kertas peperiksaan PMR 2012. Justeru, antara yang dipantau ialah kelas bukan peperiksaan dan guru yang dipantau agak rimas kerana ditujukan soalan bertalu-talu mengenai semua perkara berkaitan profesion mereka. Sebagai seorang guru yang telah mengajar 22 tahun, memang suasana tersebut sudah biasa bagi saya, cuma kali ini saya tidak dipanggil untuk berhadapan dengan mereka. Cuma saya diberi borang untuk pemantauan Panitia Bahasa Melayu. Antara isi kandungan borang berkenaan adalah berkaitan dengan enrolmen guru bahasa serta kekuatannya, penglibatan persatuan Bahasa Melayu dan keahliannya. Disamping itu, ditanya juga pengurusan kewangan perkapita pelajar (PCG). InsyaAllah saya akan menghantar borang tersebut kepada nazir berkenaan esok.
               Pada masa yang sama juga, kami pihak guru dikejukan dengan Sistem Pengurusan Guru secara online yang perlu diisi pada hari ini juga. Justeru, Puan Pengetua telah menguar-uarkan guru-guru perlu berada di Makmal Komputer untuk mengisi data berkenaan.Dapatan berkenaan telah diperingatkan oleh Jemaah Nazir yang datang kerana jika data berkenaan tidak dimasukkan bermakna guru-guru SMKASAS tiada rekod berkursus sama ada kursus dalaman atau diajalankan oleh PPD, JPN atau Kementerian. Beginilah keadaan guru zaman ICT memerlukan ketangkasan dalam menerima maklumat. Apabila teringat suasa begini, teringat pula data Harmis yang masih belum lengkap diisi. Namun begitu, terpancar kelegaan hati setiap guru, apabila maklumat di dalam sistem berkenaan memaklumkan bahawa tempoh memasukkan data dipanjangkan sehingga ke tarikh 19/10/2012. Alhamdulillah.
                 Seterusnya, jemaah nazir akan terus memantau keadaan asrama sehingga ke malam. Kesian juga dengan warden, dan mengingatkan saya semasa saya menjadi warden selama tiga tahun. Sudah pasti warden sekarang pening kepala kerana dari segi dokumen, kemungkinan juga dipantau, begitu juga dengan keadaan perjalanan pelajar asrama sepanjang dua hari mereka berada di bumi SMKASAS. Malam ini juga saya telah dimaklumkan oleh PK Pentadbiran melalui mesej sms supaya bersedia melengkapkan Rancangan Mengajar dan saya memaklumkan semuanya telah saya bereskan dan jika mereka hemdak memantau tiada masalah kerana saya sudah melengkapkan bukan setakat Fail Rancangan Mengajar tetapi juga mengemaskinikan Fali Panitia Bahasa Melayu. InsyaAllah pada tengah hari esok mereka akan membuat rumusan hasil pemantauan mereka sepanjang 2 hari setengah. Cuma saya sering mengingatkan kawan-kawan itu adalah tugas mereka dan kita sebagai guru cuma melengkapkan tugas dan tanggungjawab yang perlu kita jalankan. Apa nak ditakutkan dengan mereka kerana mereka juga manusia biasa, ada kekuatan dan kelemahan. Paling utama tugas kita-kita jalankan. InsyaAllah kita akan sentiasa bertenang walaupun tugasan bertimpa-timpa dan diakhirnya kita akan merasai nikmat menjadi seorang guru. Cuma paling penting, bagaimana kita membahagi masa dan menggunakan masa itu sebaik-baiknya kerana "masa itu emas" dan guru ibarat lilin membakar dirinya untuk kesenangan orang lain. Selain itu tanamkan konsep " saya tidak pernah menyusahkan orang lain, mungkin orang lain meminta pertolongan saya." Teruskan tanggungjawab sedia ada, sekiranya anda seorang guru. Wasalam dan sekian coretan untuk malam ini.
                 Walaubagaimanapun, selambak buku karangan dan latihan tatabahasa di atas meja, mengingatkan saya betapa kerja yang perlu dibereskan pada malam ini. Mata dah mula mengantuk dan untuk meneruskan coretan di blog ini juga mengambil masa. Tak apa, kerana pengalaman dan coretan ini boleh dikongsi bersama dengan para pelajar tentang situasi sekolah pada masa ini. Sementata bekas pelajar yang bakal menjadi guru boleh melihat sendiri perjalanan seorang guru pada zaman internet ini. Apabila saya tanya, guru parktikum UPSI yang akan menamatkan latihan mereka di SMKASAS minggu ini, mereka sedar betapa hebatnya pengorbanan guru-guru SMKASAS dan begitulah cerminan mereka terhadap guru-guru di sini untuk melahirkan Insan Kamil yang diharapkan untuk memimpin generasi akan datang.

1 ulasan:

Unknown berkata...

insya allah, semoga SMKASAS terus di puncak kegemilanagn bersama dengan guru-guru yang berdedikasi..lama sudah tidak menapak bumi SMKASAS.. terus SMKASAS terus maju..