SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Jumaat, 11 Januari 2013

LAWATAN PENANDA ARAS KE SMK TAMAN TASIK TAIPING

        Pada tengah hari tadi, saya dimaklumkan pihak pengurusan sekolah akan mengadakan lawatan penanda aras ke SMK Taman Tasik, Taiping Perak. Sebagai makluman, SMK Taman Tasik merupakan salah sebuah sekolah elit di bawah kelolaan JPN, dan pelajar yang terpilih masuk ke sekolah ini merupakan pelajar yang cemerlang dalam UPSR seperti kemasukan ke sekolah berasrama penuh. Dari segi pencapaian sekolah ini merupakan antara  sekolah 'top ten'  dan sebaris pencapaiannya dengan sekolah elit di negeri Perak termasuklah SMKASAS. Justeru, pemilihan lawatan penanda aras ini sesuai diadakan untuk menjalinkan kerjasama dan perkongsian ilmu. Antara keistimewaan sekolah ini adalah kerana dari segi lonjakan saunjan pencapain akdemik dan kokurikulumnya cukup hebat. Walaupun baru tujuh tahun beroperasi, sekolah ini mampu berada dalam kalangan 'top ten' sekolah elit di negeri Perak. Untuk makluman,  SMK Taman Tasik mula beroperasi pada 2 Januari 1996.
            Saya dimaklumkan, antara mereka yang terlibat dalam lawatan tersebut ialah barisan pentadbiran, guru-guru kanan bidang, ketua-ketua panitia mata pelajaran dan beberapa orang guru yang dipilih oleh pentadbiran sekolah. Justeru, saya bersetuju untuk menyertai lawatan tersebut, dan saya berharap pengisian ilmu sepanjang lawatan nanti boleh digunapakai di SMKASAS terutama program ke arah lonjakan saujana untuk meningkatkan pencapaian bahasa Melayu. Jika diizinkan Tuhan, lawatan tersebut akan diadakan pada 26 Januari 2013, Sabtu minggu keempat Januari. Saya juga dimaklumkan peserta lawatan akan bermalam di Taiping. Semoga program Kluster ini akan mampu mengubah paradigma terutama perancangan dan pelaksanaan aktiniti serta program bahasa Melayu di SMKASAS. Semoga lawatan tersebut akan berjaya. InsyaAllah.
              Selain itu, esok kira-kira pukul 8.00 pagi, semua guru SMKASAS akan menghadiri Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) bertajuk Pelan Strategik Ke Arah Memperkasakan Mata Pelajaran untuk Tahun 2012 hingga 2016. Tahniah kepada pengurusan SMKASAS, terutamanya Puan Pengetua, Ustazah Naemah bt. Ramli, PK Petadbiran, Puan Hasnah bt. Alang kerana memasukkan perkongsian ilmu berkaitan pelan strategik ke arah lonjakan saujana setiap mata pelajaran yang menjadi keutamaan sekolah. Justeru, ketua bidang, ketua panitia akan dapat merancang dan melaksanakan program dalam bentuk perancangan jangka panjang secara sistematik, dan berkualiti ke arah memperkasakan setiap mata pelajaran di SMKASAS. Diharapkan, setiap panitia akan faham dan pentadbiran pula boleh sama-sama menjelaskan arah tuju yang diharapkan agar kerangka pelan strategik yang dihasilkan jitu, sistematik, serta berkualiti selaras dengan matlamat untuk memperkasakan pencapaian akademik, kokurikulum, sahsiah, jati diri pelajar SMKASAS sebagai sebuah sekolah Kluster Kecemerlangan. Secara langsung juga, setiap warga pendidik dan pengurusan akan faham kepentingan pelan strategik yang menjurus kepada petunjuk-petunjuk prestasi utama ( KPI ) yang diterapkan dalam perkhidmatan awam bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. Sejajar dengan visi, misi dan fungsi agensi, setiap organisasi perlu mengukur prestasi perkhidmatan yang diberikan bagi memastikan semua perkhidmatan berkenaan disampaikan kepada pelanggan dengan baik. Ini secara tidak langsung dapat memberikan gambaran yang jelas mengenai prestasi organisasi secara keseluruhannya.Bahkan, guru kanan bidang dan ketua panitia terutamanya akan faham bahawa kerangka pelan strategik berkenaan berkaitan dengan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang akan sentiasa dipantau oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Di situlah ertinnya kepentingan pelan strategik. Sekiranya, setiap organisasi akademik SMKASAS faham, sudah pasti perancangan pelan strategik tersebut akan dapat membantu pengurusan untuk menentukan hala tuju sekolah ke arah  memperkasakan SMKASAS secara holistik.
              Secara umumnya, program LADAP esok akan menjurus ke arah keberkesanan slogan berkenaan. Semoga SMKASAS akan terus Cemerlang, Gemilang, dan Terbilang. Diharapkan, warga pendidik SMKASAS harus bersama-sama dengan pengurusan sekolah dalam menjayakan slogan Memacu Trasformasi Pengurusan Ke Arah Memperkasakan SMKASAS Secara Holistik.

Gambar Sepanjang Latihan Dalam Perkhidmatan (Ladap) Bertajuk Perancangan Strategik
Bertempat Di Bilik Gerakan SMKASAS ( 12 Januari 2013/ Sabtu/ 8.00 pagi hingga 1.00 Ptg)
Penceramah Undangan En. Mohd. Izam b. Ramly Dari SMK Dato' Kamaruddin, Batu Kurau, Perak dan Rakan-Rakan Dari SMK Seri Kota, Taiping, Perak.
 Salah Seorang Penceramah Sedang Menjelaskan Cara Menghasilkan Perancangan Strategik

Gambar Pengetua SMKA Sultan Azlan Shah, Puan Naemah bt. Ramli sedang berbual-bual dengan penceramah program. Untuk makluman, kedua-dua penceramah merupakan guru SMK Seri Kota, Taiping semasa beliau menjadi PK. Pentadbiran sekolah berkenaan.

 
Kelihatan Cikgu Sirajuddin, Cikgu Hasnimah, Cikgu Rahayu sedang berbincang untuk mengisi bahan
untuk menghasilkan Rancangan Strategik Panitia Bahasa Melayu.

        Sepanjang program berkenaan, setiap organisasi Panitia Mata Pelajaran SMKASAS dapat memahami cara menghasilkan Rancangan Strategik dengan baik, tambahan pula penceramah yang hadir tidak kedekut ilmu dengan membenarkan guru-guru SMKASAS menyedut bahan perbengkelan yang dibentagkan pada hari tersebut ke dalam 'pen drive' masing-masing. Saya juga sempat bertanya dan menghulurkan Rancangan Strategik yang saya hasilkan untuk Panitia Bahasa Melayu yang telah saya hasilkan pada tahun lepas dan penceramah menyatakan Rancangan Strategik yang saya hasilkan baik dan mencadangkan beberapa penambahbaikan. Untuk makluman, Rancangan Strategik tersebut saya ubah suai berdasarkan Rancangan Strategik Kebitaraan Bahasa Inggeris yang saya peroleh daripada Ketua Bidang iaitu Cikgu Hazaliza. Daripada latihan ini saya mendapat penerangan yang lebih jelas formula  TOWS MATRIKS yang terdapat di dalam Rancangan Strategik yang selama ini memeningkan kepala.
         Terima kasih dan tahniah saya ucapkan kepada Puan Pengetua dan PK. Pentadbiran kerana aktiviti perkongsian ilmu seperti ini besar ertinya kepada kami Ketua Panitia dan umumnya guru-guru SMKASAS. Sekurang-kurangnya, dengan adanya perbengkelan seperti ini, penyelarasan dan keseragaman dalam menghasilkan Rancangan Strategik akan memantapkan hala tuju SMKASAS sepanjang lima tahun. Pada pandangan saya inilah yang dikatakan Memacu Transformasi  Pengurusan Ke Arah Memperkasakan SMKASAS Secara Holistik.


Tiada ulasan: