SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Jumaat, 11 Januari 2013

SLOGAN MEMACU TRANSFORMASI PENGURUSAN KE ARAH MEMPERKASAKAN SMKASAS SECARA HOLISTIK

       Alhamdulullah, SMKA Sultan Azlan Shah telah dinobatkan sebagai sebuah sekolah Kluster Akademik oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada 15 Mei 2009 semasa pentadbiran mantan Pengetua iaitu Ustaz Arip b. Sa'aya. Pada tarikh saya menulis nukilan ini, sudah empat tahun SMKASAS menjadi sekolah Kluster Kecemerlangan. Justeru, bukan mudah untuk memperoleh sekolah kluster antaranya, sebuah sekolah tersebut perlulah menunjukkan peningkatan akademi, kokurikulum, dan pengurusan yang baik.  Slogan Baru yang dipekenalkan oleh Puan Pengetua Ustazah Naemah bt. Ramli dan pihak pengurusan iaitu Memacu Transformasi Pengurusan Ke Arah Memperkasakan SMKASAS Secara Holistik amat tepat sekali kerana warga SMKASAS perlu memperkasakan SMKASAS sebagai sebuah sekolah kulster.
       Sekiranya Slogan tersebut dibicara dari sudut bahasa, sama ada dari sudut morfologi, sintaksis dan semantik, slogan tersebut amat beerti dan luas pengertiannya. Dari sudut morfologi, istilah transformasi bermaksud perubahan bentuk dan apabila dibicarakan dari sudut sintaksis, perubahan yang dikehendaki ialah perubahan pengurusan.organisasi SMKASAS melibatkan pentadbiran yakni Pengetua, Penolong-Penolong Kanan, Guru Kanan Bidang, Ketua Panitia, dan seterusnya guru-guru yang bertanggungjawab sebagai golongan pelaksana setiap perancangan yang telah disediakan oleh pentadbiran. Istilah memperkasakan pula dari segi maksud bahasa menjurus kepada usaha memperkuat, meningkatkan kualiti, menjadikan sesuatu lebih hebat, dan apabila dikaitkankan pula istilah holistik sudah pasti kesan slogan tersebut cukup hebat kerana istilah yang digunakan saling melengkapi untuk memastikan kemenjadian SMKASAS sebagai sebuah sekolah kluster yang hebat. Justeru, tahniah diucapkan kepada pentadbir SMKASAS kerana daripada slogan sudah pasti SMKASAS akan  terus menjadi institusi yang terunggul di Daerah Perak Tengah dan 'top ten' di peringkat negeri Perak.
          Saya tertarik dengan slogan SMKASAS yang megah tertulis buat pertama kali di Buku Tugasan Guru yang diedarkan kepada Guru-guru SMKASAS semasa Mesuyarat Guru Kali Pertama pada 26 hb. Disember 2012 kerana impaknya besar kepada warga pendidik SMKASAS. Slogan ini memerlukan perubahan budaya kerja dalam kalangan guru-guru. Sudah pasti langkah pentadbiran tersebut amat sesuai kerana dalam dunia pendidikan yang globalisasi tidak ada yang tidak mustahil berlaku, maksud saya, institusi pendidikan di  Daerah Perak Tengah sentiasa berusaha menyaingi kedudukan SMKASAS. Oleh sebab itu, warga pendidik SMKASAS perlu mengorak langkah lebih jauh untuk terus memperkasakan institusi barakah ini secara holistik iatu secara menyeluruh. Untuk merealisasikan slogan ini, pentadbiran sekolah perlu kluster, guru-guru perlu kluster dan diikuti pelajar-pelajar perlu kluster. Sebagai seorang guru yang telah berada di institusi ini selama sebelas tahun, banyak perubahan yang saya hadapi. Contohnya, semasa mula-mula menjejaki di institusi ini buat pertama kali pada tahun 2002, saya hanya seorang guru biasa, dan saya terpegun dengan kehebatan Ketua Panitia Bahasa Melayu ketika itu, Ustaz  Ashaari dan saya sendiri berasa diri saya kerdil sebagai seorang guru bahasa Melayu. Mana tidaknya, saya hanya seorang guru sekolah rendah sebelum itu. Sehinggalah Ustaz Ashaari berpindah ke Kelantan, tugasan ketua Panitia di ambil alih oleh Cikgu Azlina dan kemudian, Cikgu Ariifin dan akhirnya Ustaz Arip melantik saya sebagai Ketua Panitia pada tahun 2009, pada ketika itu saya cuba menolak kerana tidak sanggup untuk mengendalikan pengurusan organisasi kecil Jabatan Bahasa, sebagai Ketua Panitia Bahasa Melayu. Sehinggalah pada tahun 2009 PMR mencapai keputusan terbaik SMKASAS dan 2010 SPM terbaik, apabila 100% pelajar SPM mendapat gred A pada tahun tersebut. Namun, kejayaan mata pelajaran bahasa Melayu, bukanlah hasil usaha saya seorang tetapi merupakan hasil kerjasama guru-guru Bahasa Melayu lain  iaitu, Cikgu Sirajuddin, Cikgu Ariffin, Cikgu Rahayu yang sentiasa bergelumang dengan kelas-kelas peperiksaan sama ada kelas bahasa Melayu Menengah Rendah dan Menengah Atas. Tidak lupa juga guru bahasa Melayu bukan kelas peperiksaan, kerana tanpa mereka yang mengasah pelajar SMKASAS dari tingkatan satu, sudah pasti kejayaan dan kecemerlangan tersebut dicapai. Terima kasih semua. 
           Setelah diadakan post mortem, dalam mesyuarat Panitia Bahasa Melayu pada hari Selasa lalu, didapati keputusan PMR dan SPM mata pelajaran merosot sedikit. Oleh sebab itu, kerjasama guru-guru bahasa Melayu amat diperlukan untuk melaksanakan pelan tindakan ke arah memperkasakan semula mata pelajaran bahasa Melayu.  Justeru, slogan baru sekolah amat penting dihayati  guru-guru dan membuat anjakan paradigma ke arah peningkatan pencapaian pelajar dalam peperiksaan awam. Tidak ada yang mustahil untuk pencapaian 100% kerana pada tahun 2010, panitia Bahasa Melayu telah berjaya membuktikannya apabila semua pelajar SPM pada tahun tersebut mencapai gred 'A'. Diharapkan pelajar SMKASAS juga perlu membuat anjakan paradigma, dengan menyedari bahawa mereka ialah pelajar kluster dan budaya pelajar kluster perlu ada dalam roh mereka dan diserlah melalui perbuatan, bukan sekadar mereka menumpang belajar di sekolah kluster. Akhirnya, Marilah warga SMKASAS bersama-sama pentadbiran Memacu Trasformasi Pengurusan Ke Arah Memperkasakan SMKASAS Secara Holistik. Sesungguhnya kita bangga berada di Institusi Pendidikan Baraqah ini.

Tiada ulasan: