SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Selasa, 8 Januari 2013

PENDAFTARAN PELAJAR TINGKATAN SATU 2013 DAN MESYUARAT PANITIA BAHASA MELAYU KALI PERTAMA 2013

         Pada hari ini Dewan Besar dipenuhi oleh ibu bapa dan pelajar yang mendaftar untuk kemasukan pelajar tingkatan satu 2013. Justeru, keadaan kawasan sekolah dipenuhi dengan kenderaan ibu bapa disamping ibu bapa sibuk untuk pembayaran yuran, serta membeli peralatan pelajar di kedai koperasi. Setelah pendaftaran, pelajar tingkatan satu mula menyesuaikan diri dengan persekitaran SMKASAS serta menerima taklimat dari Kaunselor SMKASAS iaitu En. Fazuan terutama untuk menerangkan program suaikenal dan Orientasi yang akan diadakan selama tiga hari. Memanglah sesuatu yang berbeza apabila ibu bapa sudah pulang ke rumah, pelajar tingkatan satu akan mulai berasa sedih dan pilu kerana kehidupan mereka yang selama ini sentiasa berada dengan ibu bapa tetapi kini bersama dengan warga pelajar SMKASAS. Tempoh selama seminggu memang sensitif dan sekiranya pelajar ini berjaya mengharungi tempo seminggu ini sudah pasti suasana kehiudpan baru ini akan menjadi kebiasaan kepada mereka. Namun, pelajar yang pernah menjadi penghuni asrama mungkin sudah faham, ada sesetengah pelajar akan mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri, mungkin seminggu, sebulan, dan ada yang memakan masa yang agak lama unuk menyesuaikan diri. Kini mereka perlu hidup berdikari untuk menguruskan pengurusan diri masing-masing. Kemungkinan, makana di asrama mungkin akan membelenggu sesetengah pelajar tingkatan satu. Mereka mungkin tidak akan dapat makan makanan semewah di rumah tetapi itulah adat kehidupan di asrama. Alah bisa tegal biasa, begitulah peribahasa bahasa Melayu yang dapat menjelaskan situasi pelajar berkenaan. Apapun, diharapkan pelajar baru SMKASAS ini akan dapat menyesuaikan di dunia serba baru ini.
          Pada hari ini juga, Mesyuarat Jabatan Bahasa dan Panitia Bahasa Melayu berlangsung pada pukul 3.00 petang. Sebagai Ketua Panitia, tugas saya adalah untuk membuat persiapan bagi memastikan mesyuarat Panitia Bahasa Melayu berjalan dengan baik dan tidak mengambil masa yang panjang. Justeru, saya perlu  menyediakan input yang lengkap berdasarkan agenda mesyuarat yang telah ditetapkan oleh pentadbiran sekolah. Antaranya, saya perlu membuat analisis  Peperiksaan Awam PMR 2013, Analisis Peperiksaan Dalaman terutama analisis Keputusan Peperiksaan Akhir Tahun Tingkatan 2 dan 4, dan perbandingan dengan Peperiksaan PMR dan Percubaan SPM. Hal ini penting kerana guru-guru Tingkatan 3 dan 5, perlu melihat kekuatan dan kelemahan pelajar terlebih awal untuk merangka strategi ke arah pencapaian keputusan peperiksaan 2013 yang lebih cemerlang. Di samping itu, saya juga perlu merangka program pemulihan atau pengayaan serta mengenal pasti pelajar yang bermasalah. Oleh sebab itu, saya berdepan dengan laptop pada hari ini untuk menyediakan suatu analisis yang terbaik untuk persiapan mesyuarat. Tambahan pula, saya juga perlu menjelaskan Pelan Strategik Untuk Panitia Bahasa Melayu untuk tahun 2012-2016 sebagaimana yang dikehendaki oleh pentadbiran dan begitu juga membincangkan Belanjawan Tahunan 2013 berdasarkan budget yang telah diperuntukan. Alhamdulilah, saya telah berjaya menyediakan analisis berkenaan setelah mendapatkan data daripada Guru Kanan setelah saya menjelaskan kepentingan data berkenaan untuk dijadikan bahan mentah untuk diproses sebagai bahan analisis untuk mesyuarat. Namun, analisis berkenaan bukanlah terbaik tetapi dapat membantu saya untuk menjalankan mesyuarat kerana bagi saya bahan perlu ada agar mesyuarat dapat berjalan dengan lancar dan input dapat diberikan kepada guru-guru Bahasa Melayu dalam mesyuarat Kali Pertama.
              Sebelum mesyuarat Panitia, Guru Kanan Bidang Puan Hazaliza telah memberikan input ringkas berkaitan dengan Bidang Bahasa melibat tiga Pantia Utama iaitu Panitia Bahasa Melayu, Panitia Bahasa Inggeris dan Pantia Bahasa Arab di Bilik Kluster. Antara agenda yang dibincangkan ialah:-
              1.  Dasar Kurikulum iaitu pekeliling yang diberi perhatian, namun pekeliling ini telah disentuh oleh 
                   Puan Pengetua dalam Mesyuarat Kurikulum kali pertama semasa dalam cuti dulu.
              2.  Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran.
              3.  Persediaan Rekod Mengajar.
              4.  Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)
              5.  Bahan bantu mengajar.
              6.  Program Pemulihan dan Pengayaan ( Ting 1 dan 5 )
              7.  Penilaian dan Peperiksaan.
Agenda yang lain, dibincangkan dalam mesyuarat Panitia masing-masing kerana selepas itu Panitia Bahasa Melayu bermesyuarat di Bilik Gerakan SMKASAS. Alhamdulillah mesyuarat Panitia Bahasa Melayu tamat kira-kira pukul 4.45 petang dengan jayanya. Terima kasih kepada guru-guru bahasa Melayu yang hadir dan kerjasama guru-guru bahasa Melayu untuk tahun 2012 amat saya hargai. Berdasarkan perkembangan GPMP untuk peperiksaan PMR untuk subjek bahasa Melayu perlu diberi perhatian kerana Tahun 2012 dan 2012 PGMPnya 1.10 berbanding dengan GPMP tahun 2008, 2009, 2010 ialah 1.02. Justeru, Puan Rahayu dan Cikgu Sirajuddin yang bertanggungjawap untuk guru mata pelajaran Ting 3, tahun 2013 telah diberi mandat dan memikul tugas dan amanah untuk mengendalikan 4 kelas kerana pada tahun ini saya terpaksa meninggalkan tugasan tersebut kepada mereka atas perancangan pentadbiran
             Untuk analisis keputusan Peperiksaan Akhir Tahun Tingkatan 4 2012, dibandingkan dengan keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2012, berdasarkan analisis kekuatan pelajar agak sama. Justeru, saya dan Cikgu Arifin yang akan mengenadalikan kelas peperiksaan Tingkatan 5 tahun 2013, percaya bahawa jika dilakukan usaha yang terancang, sudah pasti, pelajar Tingkatan 5 pada tahun 2013 akan lebih menyinar. Oleh sebab itu, saya meminta guru-guru menjagar kelas peperiksaan agar menumpukan perhatian kepada pelajar yang mendapat Gred B dalam peperiksaan Akhir Tahun Tingkatan 2 dikesan dan seterusnya mereka perlu melakukan program terbaik untuk perubahan paradigma terhadap keputusan PMR yang terkakhir pada tahun ini. Saya akan membantu mereka jika diperlukan. Sementara saya berharap gandingan saya dengan Cikgu Ariffin akan dapat  meningkatkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan SPM 2013 sebagaimana kejayaan Peperiksaan SPM 2010, semua pelajar mencapai Gred A pada tahun tersebut. Saya berdoa agar pencapaian Panitia Bahasa Melayu tahun 2013 akan lebih cemerlang. IsnyaAllah.

                      TAHNIAH KEPADA PELAJAR YANG BERJAYA MENERUSKAN PENGAJIAN DI SMKASAS BUMI BARAKAH.

                       Ibu Bapa Sibuk Membeli Peralatan Anak-Anak Di Kedai Koperasi SMKASAS
Deretan Kereta Ibu Bapa Di Hadapan Dewan Besar As Shafie SMKASAS
MAAF KEDUDUKAN GAMBAR TIDAK DALAM KEADAAN SEPATUTNYA,
MASALAH KURANG ARIF MENUKARKAN GAMBAR MELALUI H/P KE BLOG.
INSYAALAH SAYA AKAN ATASI AKAN DATANG DENGAN MENDAPATKAN BANTUAN DARIPADA GURU IT.


Tiada ulasan: