SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Isnin, 17 Oktober 2011

SEKALI BERTEMU DENGAN PUAN PENGETUA PANJANG BICARA

Alhamdulillah buat pertama kali saya bertemu dengan Puan Pengetua panjang bicaranya. Sebagai seorang pendidik bicara berfokus adalah keutamaan saya. Falsafah ini saya guna pakai sepanjang saya menjadi pendidik di SMKASAS, dan saya masih ingat nostalgia lama bicara dengan Tuan Pengetua dahulu, bermula dengan Allahyarham Ustaz Suhot Sayuti, Ustaz Musa, dan paling akhir Ustaz Arip dan terkini dengan Puan Pengetua, Ustazah Naemah. Perbicaraan saya telus, kerana saya tidak suka berselindung semasa berbicara. Jika saya tidak suka saya nyatakan ketidaksukaan saya, jika saya suka, saya nyatakan kesukaan saya.
          Sebagai seorang pendidik yang profesional, pada hari ini saya berbicara dengan Puan Pengetua selama satu jam. Alhamdulillah, perbicaraan saya memang berfokus tentang kerjaya dan permasalahan saya. Saya lebih suka berbicara secara telus kerana berbicara dengan Puan Pengetua keputusannya akan lebih tepat berbanding berbicara dengan orang lain yang tidak tentu keputusannya. Saya tidak mahu perbicaraan saya dimanipulasi dengan pelbagai andaian oleh orang lain, impaknya keputusan tidak dapat dibuat dan kemungkinan besar saya pula dipandang serong oleh orang lain. Saya berkata kepada Puan Pengetua konsep saya bekerja berfokus kepada " memberi dan menerima " dan bukan pula saya hendak sesuatu kelebihan atau keistimewaan tetapi saya hendak kepuasan bekerja kerana apabila kita puas bekerja hati kita akan tenang. Saya dapat memberi input kepada kemenjadian Insan Kamil di SMKASAS.
           Saya juga tidak suka menunjuk-nunjuk kerana konsep saya bekerja, pekerjaan saya dinilai  oleh Maha Kuasa yang meminjamkan saya kudrat, pemikiran, dan cara saya bekerja. Saya kata kepada Puan Pengetua, rumah saya adalah pejabat saya untuk saya memikir tindakan dan pelaksanaan saya dalam P@P dan saya apabila bekerja menekankan soal tanggungjawab kerana saya lebih memikirkan soal ketentuan Tuhan yang baik dibalas pahala dan jahat dibalas dengan dosa kerana profesion guru ialah "periuk nasi" saya Itu adalah perjanjian kita dengan Tuhan. Saya bersyukur kerana itulah cara saya lakukan jika saya ada masalah dan setelah empat generasi SMKASAS ditadbir pentadbir SMKASAS cara begini lebih berkesan dan apabila kita berbicara yang benar kita akan dapat kebenarannya. Alhamdulillah, saya mendapat nikmat dan hakikat bertugas sebagai seorang guru.
             Terima kasih Puan Pengetua kerana memahami diri saya seadanya. Kita bersama-sama meningkatkan kualiti SMKASAS sebagai sebuah Institusi Pendidikan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Akhirnya, saya menyatakan konsep diri saya tidak suka bercakap tanpa keperluan kerana saya bangga menjadi pendidik di SMKASAS untuk melahirkan lebih ramai insan kamil. Doakan saya sentiasa bekerja dan berusaha untuk melahirkan kecemerlangan insan yang dapat memberi sesuatu kepada agama dan bangsa. Banggalah anda menjadi seorang pendidik kerana seorang insan yang digelar pendidik mempunyai pelbagai keistimewaan. Pendidik ialah seorang pelawak untuk mengembirakan pelajarnya, pendidik seorang ibu dan bapa untuk menjaga kebajikan anak didiknya, pendidik seorang doktor untuk merawat pelajar yang memerlukan rawatannya, pendidik seorang jurutera untuk membina insan kamil sempurna, pendidik seorang peguam untuk membela dan menghukum pelajarnya, pendidik seorang tukang sapu untuk mengujudkan keceriaan pelajarnya, pendidik seorang penjual kerana menjual ilmunya, banyak lagi kerja pendidik. Justeru, jika pendidik dipanggil kerahmatullah gelaran pendidik kekal bermain dimulut anak muridnya kerana pendidik tetap mendidik dan generasi insan kamil akan sentiasa ingat kepada pendidiknya.

Tiada ulasan: