SELAMAT DATANG KE MOHDRAMSUL BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

BERBANGGALAH ANDA MENJADI PELAJAR DAN BEKAS PELAJAR SMKASAS

Saya amat mengalu-alukan kunjungan tuan-puan ke teratak ini. Semoga respon pengunjung akan memantapkan blogs yang dibina untuk memperkasakan dan memartabatkan bahasa Melayu tercinta.

Jumaat, 21 September 2012

BERSAMA PELAJAR UNTUK KELAS TUISYEN BM

      Pada malam ini, kira-kira pukul 9.00 malam saya tiba di sekolah untuk kelas tusiyen BM kelas 3K. Tumpuan saya pada malam ini adalah untuk membincangkan Kertas 1 Bahasa Melayu Peperiksaan Pra PMR. Oleh sebab, masalah sama juga berlaku untuk kelas 3S, saya kumpulkan semua pelajar berjumlah 63 orang di kelas 3K kerana saya ingin berbincang jawapan pelajar. Rata-rata pelajar tidak dapat menjawab soalan dengan baik kerana soalan yang diambil daripada Soalan Percubaan PMR negeri Perlis. Umumnya, hanya seorang pelajar yang dapat menjawab betul 32 soalan dan lain-lain hanya menjawab bawah 32 soalan betul dan paling rendah 19 jawapan betul daripada 40 soalan.
         Memang saya faham soalan kertas 1 Bahasa Melayu merupakan kertas yang mencabar, dan graf prestasi pelajar bagaikan ombak kerana tidak pernah mantap. Cuma persoalan yang saya hamburkan kepada pelajar kenapa ada soalan yang mudah tetapi pelajar tidak dapat menjawab dengan tepat. Ada juga soalan yang pernah keluar dan beberapa kali dibincangkan pun pelajar tidak boleh menjawab dengan tepat. Oleh sebab tidak tahan sebak di dada, saya mengaku mungkin saya yang bersalah dan segera pelajar menepis andaian saya tersebut dengan mengatakan bahawa kesilapan tersebut berlaku atas kesalahan mereka. Tambahan pula, ada pelajar menjelaskan antara kesalahan yang mereka lakukan adalah kerana tidak membaca soalan dengan betul dan terus menjawab soalan, terutama soalan yang ada kecuali. Kemudian, saya membuat rumusan bahawa peperiksaan Pra PMR yang dilakukan secara drastik, maksudnya dalam sehari pelajar perlu menjawab empat kertas peperiksaan dan pelajar menghadapi stress. Pelajar bersetuju dengan rumusan saya tersebut. 
            Berdasarkan dapatan tersebut, saya lega kerana memang saya sudah mengagak masalah berkenaan akan berlaku dan ada juga baiknya berlaku awal sebagai pengajaran kepada mereka supaya tidak melakukan kesalahan yang sama semasa peperiksaan lagi. Seterusnya, saya memaklumkan keputusan tuan pengetua yang akan menghantar laporan post mortem berkenaan kepada PPD. Kebanyakan pelajar resah dengan dapatan yang diterima oleh mereka pada malam ini. Namum, sebagai usaha untuk mengendurkan keadaan, saya berharap mereka bersabar kerana soalan negeri Perlis tersebut agak sukar dan standardnya tinggi, justeru mereka mulai bertenang semula. Namun saya tetap tidak puas hati dengan situasi berkenaan dan akan cuba membuat post mortem dan merancang langkah mengatasinya. Cuma, post mortem yang lengkap akan dapat dihasilkan setelah semakan kertas 2 selesai. Sesungguhnya, pada malam ini saya sudah menyelesaikan sesuatu, terutama untuk mengendurkan keadaan sesetengah pelajar yang kecewa dengan prestasi mereka menjawab kertas 1. 
            Sesungguhnya, pelajar mungkin tidak tahu betapa terbakarnya hati saya setelah menyemak kertas 1 berkenaan dan sekarang saya sedang menyemak kertas 2, pelajar kelas 3S. Begitulah keluh kesah hati seorang guru mengajar kelas peperiksaan dan saya mendoakan masa yang masih berbaki ini untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. InsyaAllah pengalaman banyak mengajar saya dan dengan usaha dan doa semua masalah mampu di atasi. Sekian untuk malam ini.
          

1 ulasan:

Unknown berkata...

rindu rasanya nk kembalai belajar bahasa melayu dengan cikgu..